Gemeente Doetinchem

Raad beslist over invoering reclameheffing

Het college van b&w stelt de gemeenteraad voor een reclameheffing in te voeren voor ondernemers in de binnenstad. Het voorstel heeft een breed draagvlak onder de ondernemers. De raad beslist op 13 december over dit voorstel.

De Ondernemersvereniging Doetinchem (OVD) heeft de gemeente verzocht reclameheffing in te voeren om invulling te kunnen geven aan het centrummanagement en om met diverse activiteiten het centrum aantrekkelijker te maken. Dit sluit aan bij de ambitie van de gemeente. Om het middel reclameheffing is verzocht om het zogenaamde free-riders-gedrag te voorkomen. Reclameheffing betekent dat ondernemers in een vooraf vastgesteld gebied, bijvoorbeeld het centrum of een bedrijventerrein, jaarlijks een vast bedrag gaan betalen voor het voeren van reclame. Dit totaalbedrag vloeit na aftrek van de heffingskosten weer terug naar de ondernemers om daarmee diverse collectieve activiteiten te kunnen betalen. Hierbij kan gedacht worden aan het aanleggen van sfeerverlichting, het organiseren van het stadsfeest, de organisatie van het winterfeest met ijsbaan, collectieve graffitibestrijding, gebiedspromotie, koopstroomonderzoek, groenbeheer, wegbewijzering en het in stand houden van de managementorganisatie.

Ondernemersreferendum
Op 7 juni nam de gemeenteraad al een principebesluit over de invoering van een reclameheffing. Vervolgens heeft de OVD in juli een referendum georganiseerd onder de centrumondernemers om het draagvlak voor reclameheffing te peilen. De opkomst was 43%. Daarvan heeft zich 72% voor invoering van de heffing verklaard. Het referendum wees dus uit dat het draagvlak er is. Onder die voorwaarde was de gemeente bereid mee te werken aan de heffing van reclamebelasting. Nu ligt een uitwerking voor van de plannen om het centrummanagement invulling te geven en daartoe het middel reclameheffing in te gaan voeren.

Uitvoering
Binnen de wettelijke kaders heeft de gemeente de mogelijkheid om invulling te geven aan reclameheffing. Dat betekent dat het middel reclameheffing toegesneden kan worden op het doel. Het doel is om het centrum van Doetinchem sterker te maken door bijdragen van de betreffende ondernemers. Ter uitvoering van het centrummanagement en alle bijbehorende taken wordt een stichting opgericht waarin de binnenstadsondernemers, de Kamer van Koophandel en de gemeente een plek hebben. Ook is een convenant opgesteld waarin de wederzijdse verplichtingen zijn opgenomen.
Er is sprake van diverse fases voor het invoeren van binnenstadsmanagement. In de eerste fase zal de energie gericht zijn op het opzetten van een structuur en versterking van de rollen van de samenwerkende partijen. In de tweede fase ligt de nadruk op de activiteiten.

Verordening
Voor de verordening reclameheffing is een raming voor centrummanagement het uitgangspunt. Hierin blijkt dat een bedrag van 200.000 nodig is. Het gaat om de kosten voor:

- evenementen (Stadsfeesten, ijsbaan, Kerst, Lenteparty, pleinconcerten)

- citymarketing (algemene positionering Doetinchem, promotie van koopzondagen en evenementen)

- centrummanagement (loketfunctie, belangenbehartiging, koopstromenonderzoek, secretariaat)

- feestverlichting

- aankleding van het centrum
Het ondernemersfonds behaalt de benodigde inkomsten voornamelijk via de reclameheffing, maar ook uit bijdragen van andere partijen.

Tarief
Om dit bedrag te bereiken via reclameheffing moet de maatstaf en het tarief bepaald worden. De verordening reclamebelasting is van toepassing binnen het gebied van de gemeente Doetinchem dat begrensd wordt door de straten: Terborgseweg vanaf het Stationsplein (richting centrum), Spinbaan, C. Missetstraat (vanaf de Spinbaan tot aan de Waterstraat), Waterstraat, Kapoeniestraat, Burg. van Nispenstraat (ter hoogte van einde Kapoeniestraat), Dr. Hubernoodtstraat, De Veentjes, Schouwburgplein, Dr. Hubernoodtstraat (tot aan Rozengaardseweg) en Raadhuisstraat tot aan Terborgseweg, alsmede de Tjalmastraat. Het aantal belastingplichtigen is vastgesteld door middel van fotos. Het tarief voor reclameheffing wordt 475,-. Na invoering van de beoogde reclamebelasting, zal de contributie van de OVD worden verlaagd tot een marginale bijdrage ten behoeve van de kosten van de ledenvergadering, zodat er geen financiële drempel is om tot deze vereniging toe te treden. Door de bijdrage van ondernemers die geen lid zijn van de OVD ontstaat een ruimere financiële armslag, die het mogelijk maakt de impuls te geven aan het centrum van Doetinchem. Deze ondernemers zullen hogere kosten hebben, die naar de mening van de OVD door het effect van het binnenstadsmanagement zeker zullen worden gecompenseerd.

Financieel kader
Het ondernemersfonds is geen gemeentelijk fonds. De opbrengst van de reclameheffing wordt als een subsidie verstrekt aan de Stichting. Dat betekent dat de Stichting jaarlijks een begroting ter goedkeuring moet overleggen aan het college alsmede een jaarrekening en verslag ter afrekening. De begroting van het centrummanagement valt uiteen in twee aspecten: de opstartfase en de vervolgfase. De begroting laat duidelijk zien dat in 2008 diverse uitgaven gedaan moeten worden om het centrummanagement op te zetten. In het tweede jaar zal de nadruk vooral op activiteiten liggen. Er zal een evaluatie worden uitgevoerd. Dit zal over drie jaar (begin 2011) plaatsvinden om het project een volwaardige kans van slagen te geven. Deze evaluatie betreft het doel van het centrummangement (versterken centrum Doetinchem), maar ook de reclameheffing als middel om het mogelijk te maken.