Gemeente Doetinchem

Plan Hamburgerbroek Noord rijp voor besluitvorming

Hamburgerbroek Noord moet de mooiste stadswijk van de Achterhoek worden. Dat is waar het Doetinchemse college van b&w op inzet met het stedenbouwkundig programma van eisen voor dit plangebied. Op 13 december 2007 spreekt de gemeenteraad zich uit over het plan.

Hamburgerbroek Noord beslaat het gebied tussen de C. Missetstraat en de oostelijke oever van de Oude IJssel en het voormalige terrein van Intermeco. De gemeente Doetinchem en Kondor Wessels Projecten ontwikkelen dit gebied in een Gemeenschappelijke Exploitatie Maatschappij (GEM). Het stedenbouwkundig programma van eisen (spve) is het voorlopig resultaat van een gezamenlijke zoektocht naar een haalbare ontwikkeling van het gebied. De haalbaarheid wordt in belangrijke mate bepaald door het feit dat dit plan, in tegenstelling tot eerdere plannen voor Hamburgerbroek, niet uitgaat van verwerving van de papierfabriek.

Hoogwaardig woonmilieu
Kenmerkend voor het plan is de aanleg van een zijarm langs de Oude IJssel. Door deze nieuwe watergang wordt de relatie tussen de rivier en de stad versterkt. Het eiland dat op deze manier ontstaat biedt een hoogwaardig woonmilieu dat voor Doetinchem uniek is. Het plan is gebaseerd op de geldende parkeernormen. In het plangebied worden circa 500 gebouwde parkeerplaatsen gerealiseerd en 340 parkeerplaatsen op maaiveld. Op het aangrenzende voormalige Sturkoterrein worden 260 openbare parkeerplaatsen gerealiseerd die tevens gebruikt kunnen worden door bezoekers, de klanten van de geplande supermarkt en bezoekers en gebruikers van de geplande school of een andere functie.

Mobiliteitsplan
De huidige wegenstructuur in het gebied blijft gehandhaafd. Dit heeft te maken met financiële overwegingen en met keuzes die zijn gemaakt in het Mobiliteitsplan. Langs de bestaande wegen liggen veel zware kabels en leidingen, waardoor een keuze voor een andere wegstructuur tot hoge kosten leidt. Daarnaast is in het Mobiliteitsplan bepaald dat de C. Missetstraat de functie van inprikker richting het centrum krijgt. Deze inprikker moet leiden naar een parkeervoorziening nabij Melkweg/Spinbaan voor circa 400 voertuigen. De Spinbaan en de Melkweg worden ingericht als éénrichtingsweg vanwege de beperkte beschikbare ruimte ten opzichte van de bestaande bebouwing en de te verwachten verkeersintensiteiten (voor elk circa 5.500 voertuigen per etmaal).

Divers woonprogramma
Het woonprogramma is zeer divers: dure, middeldure, goedkope en sociale huurappartementen, grondgebonden woningen in woonstraten en aan het water, stadswoningen en benedenbovenwoningen. Het plan gaat uit van de realisatie van circa 420 woningen. In het kader van de raamovereenkomst met Sité neemt de wooncorporatie 40 tot 60 woningen af in het gebied. Verder is er ruimte voor circa 3.500 m2 commerciële voorzieningen (o.a. supermarkt) en 5.500-6.000 m2 voor maatschappelijke doeleinden (school). Op de kop van het plangebied wordt uitgegaan van handhaving én uitbreiding van het huidige politiebureau in combinatie met woningbouw. Vanwege een inbreuk op de gewenste woonkwaliteit is een verplaatsing van de brandweerkazerne noodzakelijk. Verplaatsing richting sportpark-zuid biedt bovendien kansen voor verbetering van de uitruktijden.

Financiering
De gemeente Doetinchem en Kondor Wessels Projecten streven naar een sluitende gezamenlijke grondexploitatie, waarbij de risicos 50/50 verdeeld worden. Daarmee komt er een einde aan een situatie van meer dan 10 jaar, waarbij de gemeente het gehele risico op de ontwikkeling van Hamburgerbroek voor haar rekening nam.

Besluitvorming
Op 13 december 2007 neemt de gemeenteraad een besluit over het stedenbouwkundig programma van eisen en de grondexploitatie. Als de raad instemt met het plan wordt een bestemmingsplanprocedure opgestart en wordt er een samenwerkingsovereenkomst met KWP opgesteld.