Plan Hamburgerbroek Noord rijp voor besluitvorming
Hamburgerbroek Noord moet de mooiste stadswijk van de Achterhoek
worden. Dat is waar het Doetinchemse college van b&w op inzet met het
stedenbouwkundig programma van eisen voor dit plangebied. Op 13
december 2007 spreekt de gemeenteraad zich uit over het plan.
Hamburgerbroek Noord beslaat het gebied tussen de C. Missetstraat en
de oostelijke oever van de Oude IJssel en het voormalige terrein van
Intermeco. De gemeente Doetinchem en Kondor Wessels Projecten
ontwikkelen dit gebied in een Gemeenschappelijke Exploitatie
Maatschappij (GEM). Het stedenbouwkundig programma van eisen (spve) is
het voorlopig resultaat van een gezamenlijke zoektocht naar een
haalbare ontwikkeling van het gebied. De haalbaarheid wordt in
belangrijke mate bepaald door het feit dat dit plan, in tegenstelling
tot eerdere plannen voor Hamburgerbroek, niet uitgaat van verwerving
van de papierfabriek.
Hoogwaardig woonmilieu
Kenmerkend voor het plan is de aanleg van een zijarm langs de Oude
IJssel. Door deze nieuwe watergang wordt de relatie tussen de rivier
en de stad versterkt. Het eiland dat op deze manier ontstaat biedt een
hoogwaardig woonmilieu dat voor Doetinchem uniek is. Het plan is
gebaseerd op de geldende parkeernormen. In het plangebied worden circa
500 gebouwde parkeerplaatsen gerealiseerd en 340 parkeerplaatsen op
maaiveld. Op het aangrenzende voormalige Sturkoterrein worden 260
openbare parkeerplaatsen gerealiseerd die tevens gebruikt kunnen
worden door bezoekers, de klanten van de geplande supermarkt en
bezoekers en gebruikers van de geplande school of een andere functie.
Mobiliteitsplan
De huidige wegenstructuur in het gebied blijft gehandhaafd. Dit heeft
te maken met financiële overwegingen en met keuzes die zijn gemaakt in
het Mobiliteitsplan. Langs de bestaande wegen liggen veel zware kabels
en leidingen, waardoor een keuze voor een andere wegstructuur tot hoge
kosten leidt. Daarnaast is in het Mobiliteitsplan bepaald dat de C.
Missetstraat de functie van inprikker richting het centrum krijgt.
Deze inprikker moet leiden naar een parkeervoorziening nabij
Melkweg/Spinbaan voor circa 400 voertuigen. De Spinbaan en de Melkweg
worden ingericht als éénrichtingsweg vanwege de beperkte beschikbare
ruimte ten opzichte van de bestaande bebouwing en de te verwachten
verkeersintensiteiten (voor elk circa 5.500 voertuigen per etmaal).
Divers woonprogramma
Het woonprogramma is zeer divers: dure, middeldure, goedkope en
sociale huurappartementen, grondgebonden woningen in woonstraten en
aan het water, stadswoningen en benedenbovenwoningen. Het plan gaat
uit van de realisatie van circa 420 woningen. In het kader van de
raamovereenkomst met Sité neemt de wooncorporatie 40 tot 60 woningen
af in het gebied. Verder is er ruimte voor circa 3.500 m2 commerciële
voorzieningen (o.a. supermarkt) en 5.500-6.000 m2 voor
maatschappelijke doeleinden (school). Op de kop van het plangebied
wordt uitgegaan van handhaving én uitbreiding van het huidige
politiebureau in combinatie met woningbouw. Vanwege een inbreuk op de
gewenste woonkwaliteit is een verplaatsing van de brandweerkazerne
noodzakelijk. Verplaatsing richting sportpark-zuid biedt bovendien
kansen voor verbetering van de uitruktijden.
Financiering
De gemeente Doetinchem en Kondor Wessels Projecten streven naar een
sluitende gezamenlijke grondexploitatie, waarbij de risicos 50/50
verdeeld worden. Daarmee komt er een einde aan een situatie van meer
dan 10 jaar, waarbij de gemeente het gehele risico op de ontwikkeling
van Hamburgerbroek voor haar rekening nam.
Besluitvorming
Op 13 december 2007 neemt de gemeenteraad een besluit over het
stedenbouwkundig programma van eisen en de grondexploitatie. Als de
raad instemt met het plan wordt een bestemmingsplanprocedure opgestart
en wordt er een samenwerkingsovereenkomst met KWP opgesteld.
Gemeente Doetinchem