13 december 2007
Keuzevrijheid voor reiziger tussen auto en trein
Proef met dynamisch reisinformatiebord op A12
Gisteren is er langs de A12 in de richting Utrecht (even voor de afslag 23 naar station Veenendaal-De
Klomp) een dynamisch reisinformatiebord geplaatst (zie bijgevoegde foto). Het bord is onderdeel van
een proef van NS om van stations een aantrekkelijke overstaplocatie te maken, vooral voor
automobilisten die onderweg met files te maken krijgen. NS wil de mobilist van morgen meer
keuzevrijheid bieden. Voor wie op stap gaat is het niet meer de auto óf de trein, maar de auto én de
trein. NS wil met het bord laten zien dat het nemen van de trein vanaf overstaplocatie Veenendaal-De
Klomp een aantrekkelijke overstaplocatie is van de auto op de trein.
In december 2006 is na de ingevoerde Intercitytreindienst op het station (met 2 treinen per uur per
richting) langs de A12 een statisch bord geplaatst met verwijzing naar Veenendaal-De Klomp en de
treinreis van 21 minuten naar Utrecht Centraal. Het dynamisch reisinformatiebord vervangt nu het
statisch bord om de automobilist bij files beter te kunnen verleiden om de trein te pakken.
Tevens werd vorig jaar op het station een kiosk van Servex geopend. Het gratis parkeerterrein werd
vergroot en gemoderniseerd van 50 naar 200 plaatsen. In de loop van dit jaar bleek door deze
maatregelen een vervoersgroei van 50 % te zijn opgetreden en is het parkeerterrein nogmaals
uitgebreid naar 290 plaatsen.
Informatie op het bord
Het bord laat de reistijd zien vanaf de locatie aan de A12 tot aan Utrecht Centrum, per auto (incl. files)
en per trein (incl. de tijd om de trein te halen en incl. eventuele afwijkingen van de dienstregeling). Op
basis van deze informatie kan de automobilist kiezen tussen doorrijden of overstappen. De reistijden
worden alleen getoond als de trein sneller is dan de auto. De verwachting is dat dit op werkdagen in
de ochtendspits gebeurt en bij wegwerkzaamheden/calamiteiten. In andere gevallen worden beide
tijden niet getoond. De reistijdinformatie wordt elke minuut ververst. Verder is er op het bord ruimte
voor twee regels vrije tekst, zoals "gratis parkeren", "koffie op station", of "Jaarbeurs met de trein".
Veendendaal- De Klomp: ideale proeflocatie
De komende tijd wordt gemeten of het bord het gewenste effect heeft. Deze metingen leveren
waardevolle praktijkinformatie op over de keuze van de automobilist onder verschillende
omstandigheden. Rijdt hij door of stapt hij over op trein? Vooral de relatie tussen het aantal
overstappende automobilisten, het oponthoud door files en de reistijd per trein is interessant. Ook is
het van belang te weten te komen of het bord duidelijk en begrijpelijk is. De proef zal dan ook door
intensief onderzoek worden begeleid. De resultaten zijn onder meer van belang voor het concept van
de zogenaamde Regiopoorten. NS wil de komende jaren een aantal van deze poorten als zeer
aantrekkelijke overstaplocaties aan de rand van de Randstad ontwikkelen.
Behalve het dagelijkse filepatroon zijn er de komende jaren wegwerkzaamheden aan de A12 tussen
Ede en Maarsbergen, die de files kunnen beïnvloeden. Verder wordt Veenendaal- De Klomp in de loop
van 2008 veel sneller vanaf de A12 bereikbaar. Deze veranderende situaties maken Veenendaal-De
Klomp tot een ideale proeflocatie.
Datum
Pagina 2/2
Ontwikkeling en techniek
Het bord is via een Europese aanbesteding ontwikkeld door Imtech Infra bv (met onderaannemer
Surtronic) in samenwerking met NS. Andere betrokkenen zijn:
Rijkswaterstaat
ANWB
Gemeente Ede
Provincie Gelderland
Het bord is 5 meter breed en 6,6 meter hoog en staat op een mast met een diameter van 0,6 meter
en een hoogte van 7,5 meter boven maaiveld. Het bord bevat twee dynamische vlakken van drie
karakters voor het tonen van de reistijd van de auto en de trein. Daarnaast beschikt het bord over
twee vlakken van 12 karakters voor het tonen van extra tekstregels.
Voor het tonen van de dynamische reistijd op het bord bij Veenendaal- De Klomp worden
verschillende technieken gebruikt. Bij Imtech Infra bv staat een centrale server die via het Internet
Protocol (IP Adres) informatie verkrijgt van een server van de NS en van RWS. Speciaal door Imtech
Infra bv geschreven software verwerkt deze gegevens tot de reistijd van de auto en trein. De reistijden
worden draadloos verzonden naar het bord. Het bord krijgt elke minuut de nieuwste reisinformatie.
Daarnaast is er voor ons als gebruiker de mogelijkheid om een keuze te maken uit verschillende vrije
teksten.
Via Internet kunnen geautoriseerde personen live de status van het bord zien met de actuele reistijden
en gekozen teksten.
Noot aan de redactie:
Meer informatie: NS Persvoorlichting regio Noordoost, Corien Koetsier, tel. 038-497 4888
NS
NS is in Nederland de grootste reizigersvervoerder op het spoor. De treinen van NS houden Nederland mobiel.
Per dag bereiken ruim 1,1 miljoen treinreizigers hun bestemming zonder files of parkeerproblemen. De trein
is een zeer energie- en klimaatvriendelijk vervoermiddel met een lage CO2-uitstoot, terwijl de gemiddelde
kilometerprijs lager is dan de variabele autokosten. Op de 379 stations biedt NS een scala aan voorzieningen
om de reizigers van dienst te zijn.
NS Reizigers zorgt voor het rijden van de treinen en de informatie en service aan de reizigers op de stations en
in de treinen. NS Poort ontwikkelt, beheert en exploiteert de stations(gebieden) in Nederland, zodanig dat dit
aangename en levendige plekken worden om te verblijven, werken, wonen, winkelen en recreëren. NedTrain
zorgt voor de treinen van NS: van schoonmaak tot technisch onderhoud en schadeherstel. Strukton is actief in
aanleg en onderhoud van railinfrastructuur en in bouwactiviteiten in Europa. NS Hispeed verbindt Nederland
met het hart van belangrijke Europese steden. De hogesnelheidstreinen Thalys en ICE en de Internationale
Intercity's zijn een slim en duurzaam alternatief voor vliegtuig en auto op afstanden tot 600 kilometer.
NedRailways benut de kansen van de Europese vrije spoormarkt, bijvoorbeeld door samen met de Britse
onderneming Serco spoorwegconcessies in het Verenigd Koninkrijk te exploiteren.
NS deelt het spoorwegnet het drukst bereden van Europa met ruim 30 andere partijen. ProRail deelt de
capaciteit op de rails toe en zorgt verder voor de Railverkeersleiding en het beheer en onderhoud van het
spoorwegnet.
NS
Corporate Communication
Hoofdgebouw IV
Laan van Puntenburg 100
Postbus 2025
3500 HA Utrecht T 030 - 235 30 40
F 030 - 235 61 93
---- --
Nederlandse Spoorwegen