Centraal Bureau voor de Statistiek Persbericht

PB07-086
13 december 2007

Fors meer omzet supermarkten

In oktober 2007 heeft de detailhandel 6,2 procent meer omgezet dan een jaar eerder. Vooral de supermarkten noteerden een forse groei. De detailhandel heeft vooral meer producten afgezet. Het volume van de omzet was namelijk 5,0 procent groter. De prijsstijging bedroeg 1,2 procent. De omzetontwikkeling in de detailhandel is positief beïnvloed door de gunstige samenstelling van koopdagen in oktober 2007. Na een globale correctie voor dit effect komt de omzetgroei uit op ongeveer 4 procent.

Omzet supermarkten groeit met ruim 9 procent De omzet van de supermarkten was in oktober ruim 9 procent hoger dan in oktober 2006. Dat komt vooral doordat het volume 7 procent groter was. Daarnaast waren de consumenten ongeveer 2 procent meer kwijt voor hun boodschappen. Vooral brood, zuivel en verse groenten waren duurder dan een jaar eerder. De prijsstijging in de food was in oktober 2007 aanzienlijk groter dan in september 2007.

Omzetgroei non-foodsector houdt aan De omzet van de non-food was in oktober van dit jaar ruim 5 procent hoger dan een jaar eerder. Alle onderscheiden branches in de non-foodsector boekten meer omzet. De drogisterijen realiseerden de hoogste omzetgroei. Hun omzet was bijna 8 procent hoger. In september 2007 kampten de drogisterijen nog met een omzetverlies in vergelijking met een jaar eerder.

Technische toelichting
De detailhandel is onderverdeeld in drie hoofdcategorieën: winkels in ln.... de detailhandel-niet-in-winkel hebben de postorderbedrijven (inclusief voedings- en genotmiddelen (met in 2006 een aandeel van 36 procent), non- foodwinkels (59 procent) en de detailhandel-niet-in-winkel (5 procent). Binnen sbc.... consumentenprijsindexcijfers van het CBS. Consumentenprijsindexcijfers zijn verkopers via internet) en de ambulante handel een ongeveer gelijk aandeel in 2006.
Voor het berekenen van de prijsontwikkeling is gebruik gemaakt van echter niet per winkelbranche beschikbaar. Het prijsverloop is daarom w geraamd op basis van de prijsontwikkeling van het in de branche gangbare w artikelassortiment. De prijsontwikkeling van een branche wordt mede bepaald door artikelen uit het assortiment die ook in andere branches worden verkocht. w Het prijsverloop van branchevreemde artikelen is buiten beschouwing gelaten. CBS Persbericht PB07-086 pagina 1 van 3

Bij de beoordeling van de maandelijkse omzetverandering moet rekening worden gehouden met het verschil in koopdagen. Zo heeft oktober 2007 een woensdag meer en een zondag minder dan oktober 2006. De cijfers zijn niet voor koopdagen gecorrigeerd. Tenzij anders vermeld, wordt de ontwikkeling gegeven ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. De gegevens van de laatste vier publicatiemaanden hebben een voorlopig karakter. De cijfers van de winkels in huishoudelijke artikelen worden niet afzonderlijk gepubliceerd, omdat de waarneming niet voldoende representatief bleek.
Achtergrondinformatie over de bijstelling.
De in dit persbericht gepubliceerde cijfers over september en het derde kwartaal van 2007 zijn ten opzichte van het persbericht van 14 november 2007 bijgesteld. De cijfers zijn bijgesteld op grond van de meest recente gegevens.

CBS Persbericht PB07-086 pagina 2 van 3

Tabel 1: Omzetontwikkeling detailhandel 1) 2)
2007 2006 okt sep jan t/m 3e kwar- jaar okt taal %-mutatie t.o.v. dezelfde periode een jaar eerder Detailhandel, totaal 1)
Omzet 6,2 1,2# 3,9 2,6# 5,3 Prijs 1,2 0,5 1,3 1,0 0,8 Volume 5,0 0,7# 2,5 1,5 4,5 Voedings- en genotmiddelenwinkels
Omzet 8,1 -1,5 3,2 1,4# 3,7 Prijs 1,9 0,4 1,1 0,7 1,3 Volume 6,0 -1,9# 2,0 0,6 2,3 Supermarkten
Omzet 9,3 -1,3 3,7 1,7 4,0 Prijs 2,1 0,6 1,2 0,8 1,5 Volume 7,0 -1,9 2,5 0,9 2,5 Speciaalzaken in voedings- en genotmiddelen
Omzet 1,7 -2,6# 0,4 -0,5# 2,1 Non-foodwinkels
Omzet 5,1 3,0# 4,3 3,2# 6,2 Prijs 0,7 0,5 1,5 1,2 0,4 Volume 4,4 2,4# 2,8 2,0# 5,8 Omzet in:
Drogisterijen 7,7 -5,6# 0,0 -2,9# 2,4 Bovenkledingwinkels 2,7 16,2# 7,2 7,7# 7,0 Textielsupermarkten 4,2 13,8# 0,7 2,1# 3,7 Winkels in woning-
inrichtingartikelen 3) 3,2 2,6# 3,6 5,5 7,9 Winkels in consumenten-
elektronica 4) 2,1 3,0# 5,2 5,8# 7,8 Doe-het-zelfwinkels 5) 1,0 -4,8# 2,1 -0,4# 6,7 Bouwmarkten 1,8 -2,9# 2,4 0,0 6,4 Winkels in huishoudelijke artikelen . . . . . 1) Exclusief apotheken en reparatiebedrijven.
2) De gegevens van de laatste vier publicatiemaanden hebben een voorlopig karakter. 3) Meubels, woningtextiel, verlichtingsartikelen en vloerbedekking. 4) Wit-, bruingoed, telecommunicatieapparatuur, geluidsdragers, fotografische artikelen en computers. 5) Bouwmarkten en gespecialiseerde winkels in ijzerwaren, gereedschap, verf en hout. #) Deze cijfers zijn bijgesteld; achtergrondinformatie hierover staat onderaan de technische toelichting. .) (Betrouwbare) gegevens ontbreken.

*) Voorlopige cijfers.
Bron: CBS
CBS Persbericht PB07-086 pagina 3 van 3


---- --