Centraal Bureau voor de Statistiek
Persbericht
PB07-086
13 december 2007
Fors meer omzet supermarkten
In oktober 2007 heeft de detailhandel 6,2 procent meer omgezet dan een jaar
eerder. Vooral de supermarkten noteerden een forse groei. De detailhandel
heeft vooral meer producten afgezet. Het volume van de omzet was namelijk
5,0 procent groter. De prijsstijging bedroeg 1,2 procent. De omzetontwikkeling
in de detailhandel is positief beïnvloed door de gunstige samenstelling van
koopdagen in oktober 2007. Na een globale correctie voor dit effect komt de
omzetgroei uit op ongeveer 4 procent.
Omzet supermarkten groeit met ruim 9 procent
De omzet van de supermarkten was in oktober ruim 9 procent hoger dan in
oktober 2006. Dat komt vooral doordat het volume 7 procent groter was.
Daarnaast waren de consumenten ongeveer 2 procent meer kwijt voor hun
boodschappen. Vooral brood, zuivel en verse groenten waren duurder dan
een jaar eerder. De prijsstijging in de food was in oktober 2007 aanzienlijk
groter dan in september 2007.
Omzetgroei non-foodsector houdt aan
De omzet van de non-food was in oktober van dit jaar ruim 5 procent hoger
dan een jaar eerder. Alle onderscheiden branches in de non-foodsector
boekten meer omzet. De drogisterijen realiseerden de hoogste omzetgroei.
Hun omzet was bijna 8 procent hoger. In september 2007 kampten de
drogisterijen nog met een omzetverlies in vergelijking met een jaar eerder.
Technische toelichting
De detailhandel is onderverdeeld in drie hoofdcategorieën: winkels in
ln.... de detailhandel-niet-in-winkel hebben de postorderbedrijven (inclusief
voedings- en genotmiddelen (met in 2006 een aandeel van 36 procent), non-
foodwinkels (59 procent) en de detailhandel-niet-in-winkel (5 procent). Binnen
sbc.... consumentenprijsindexcijfers van het CBS. Consumentenprijsindexcijfers zijn
verkopers via internet) en de ambulante handel een ongeveer gelijk aandeel in
2006.
Voor het berekenen van de prijsontwikkeling is gebruik gemaakt van
echter niet per winkelbranche beschikbaar. Het prijsverloop is daarom
w geraamd op basis van de prijsontwikkeling van het in de branche gangbare
w artikelassortiment. De prijsontwikkeling van een branche wordt mede bepaald
door artikelen uit het assortiment die ook in andere branches worden verkocht.
w Het prijsverloop van branchevreemde artikelen is buiten beschouwing gelaten.
CBS Persbericht PB07-086 pagina 1 van 3
Bij de beoordeling van de maandelijkse omzetverandering moet rekening
worden gehouden met het verschil in koopdagen. Zo heeft oktober 2007 een
woensdag meer en een zondag minder dan oktober 2006. De cijfers zijn niet
voor koopdagen gecorrigeerd. Tenzij anders vermeld, wordt de ontwikkeling
gegeven ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder.
De gegevens van de laatste vier publicatiemaanden hebben een voorlopig
karakter. De cijfers van de winkels in huishoudelijke artikelen worden niet
afzonderlijk gepubliceerd, omdat de waarneming niet voldoende representatief
bleek.
Achtergrondinformatie over de bijstelling.
De in dit persbericht gepubliceerde cijfers over september en het derde
kwartaal van 2007 zijn ten opzichte van het persbericht van 14 november
2007 bijgesteld. De cijfers zijn bijgesteld op grond van de meest recente
gegevens.
CBS Persbericht PB07-086 pagina 2 van 3
Tabel 1: Omzetontwikkeling detailhandel 1) 2)
2007 2006
okt sep jan t/m 3e kwar- jaar
okt taal
%-mutatie t.o.v. dezelfde periode een jaar eerder
Detailhandel, totaal 1)
Omzet 6,2 1,2# 3,9 2,6# 5,3
Prijs 1,2 0,5 1,3 1,0 0,8
Volume 5,0 0,7# 2,5 1,5 4,5
Voedings- en genotmiddelenwinkels
Omzet 8,1 -1,5 3,2 1,4# 3,7
Prijs 1,9 0,4 1,1 0,7 1,3
Volume 6,0 -1,9# 2,0 0,6 2,3
Supermarkten
Omzet 9,3 -1,3 3,7 1,7 4,0
Prijs 2,1 0,6 1,2 0,8 1,5
Volume 7,0 -1,9 2,5 0,9 2,5
Speciaalzaken in voedings- en genotmiddelen
Omzet 1,7 -2,6# 0,4 -0,5# 2,1
Non-foodwinkels
Omzet 5,1 3,0# 4,3 3,2# 6,2
Prijs 0,7 0,5 1,5 1,2 0,4
Volume 4,4 2,4# 2,8 2,0# 5,8
Omzet in:
Drogisterijen 7,7 -5,6# 0,0 -2,9# 2,4
Bovenkledingwinkels 2,7 16,2# 7,2 7,7# 7,0
Textielsupermarkten 4,2 13,8# 0,7 2,1# 3,7
Winkels in woning-
inrichtingartikelen 3) 3,2 2,6# 3,6 5,5 7,9
Winkels in consumenten-
elektronica 4) 2,1 3,0# 5,2 5,8# 7,8
Doe-het-zelfwinkels 5) 1,0 -4,8# 2,1 -0,4# 6,7
Bouwmarkten 1,8 -2,9# 2,4 0,0 6,4
Winkels in huishoudelijke artikelen . . . . .
1) Exclusief apotheken en reparatiebedrijven.
2) De gegevens van de laatste vier publicatiemaanden hebben een voorlopig karakter.
3) Meubels, woningtextiel, verlichtingsartikelen en vloerbedekking.
4) Wit-, bruingoed, telecommunicatieapparatuur, geluidsdragers, fotografische artikelen en computers.
5) Bouwmarkten en gespecialiseerde winkels in ijzerwaren, gereedschap, verf en hout.
#) Deze cijfers zijn bijgesteld; achtergrondinformatie hierover staat onderaan de technische toelichting.
.) (Betrouwbare) gegevens ontbreken.
*) Voorlopige cijfers.
Bron: CBS
CBS Persbericht PB07-086 pagina 3 van 3
---- --