Arbeidsmarkt op slot
Werkgevers tasten diep in de buidel en stellen zich sociaal op

Amsterdam, 13 december 2007 - Werkgevers investeren fors in het behoud van hun schaarse werknemers. Ze bieden beduidend betere carrièreperspectieven en paaien medewerkers met hogere bonussen. Dat blijkt uit het jaarlijkse Incompany 200-onderzoek naar werknemertevredenheid. In totaal deelden 6.591 werknemers van de 200 grootste Nederlandse organisaties rapportcijfers uit aan hun werkgever. Zeer opvallend is hun veel grotere waardering voor de bonussen, doorgroeimogelijkheden, baanzekerheid, persoonlijke ontwikkeling en management development. Deze cijfers zijn sinds 2005 met een half punt gestegen, terwijl de meeste overige cijfers onveranderd zijn.

Op slot
Het resultaat van de forse investeringen die werkgevers plegen, tezamen met hun toegenomen waardering voor de werknemers, levert ze grote trouw op. In 2005 verwachtte 72 procent van de werknemers nog twee jaar bij hun huidige werkgever te blijven, anno 2007 is dat zelfs 77 procent. Ondanks de sterk toegenomen krapte op de arbeidsmarkt en de grotere vraag, blijken werknemers juist minder genegen om van werkgever te wisselen. Ook het percentage werknemers dat actief extern solliciteert, neemt in diezelfde periode af van 17 naar 13 procent. De arbeidsmarkt gaat steeds meer op slot. Medewerkers tonen zich daarnaast zekerder van hun baan. Het cijfer voor baanzekerheid is in twee jaar tijd opgelopen van een 6,21 naar een 6,67.

René Gerhardus, hoofdredacteur Incompany: "Het 'ieder voor zich, god voor ons allen'-gevoel uit de jaren negentig, met het grote jobhoppen als uithangbord, maakt plaats voor een 'samen door dik en dun, totdat de koek op is." Niet alle medewerkers genieten immers van een gulle werkgever. Het afslanken en reorganiseren gaat door. Gerhardus: "Het is momenteel 'in or out' voor werknemers. Werkgevers zijn anno 2007 zeer selectief, eisen een hoge performance en stoten medewerkers af als de productiviteit en winstgevendheid onder druk komen te staan. Maar tegelijkertijd koesteren ze wel de mensen die binnen zijn. Hierdoor ontstaat een nieuwe balans tussen werkgever en werknemer."

Massaontslag
Het effect van een massaontslag is groot op de tevredenheid van werknemers. Reorganiserende bedrijven als TNT, Unilever en Postbank dalen in de ranking van Incompany. Gerhardus: "Dat is logisch; medewerkers uiten hun onvrede. Maar het effect verschilt per bedrijf. Een bedrijf als TNT, dat al jaren slecht scoort in Incompany 200, eindigt bijvoorbeeld op de voorlaatste plaats. Een bedrijf als Unilever, dat de helft van zijn Nederlandse fabrieken gaat sluiten en eveneens een massaontslag aankondigde, blijkt intern beter opgewassen tegen dergelijk nieuws."

Top 3
Bovenaan in de top 100 staan de organisaties die er het best in slagen hun medewerkers te pleasen. Ernst & Young (7,64) is net zoals in 2006 de grote winnaar, Aegon (7,47) en Rabobank (7,45) maken de top 3 compleet. De opvallende overeenkomst tussen deze drie bedrijven is hun strategiewijzing op hr-vlak rond 2002. Gerhardus: "Ernst & Young en Aegon hebben er in de afgelopen vijf jaar hard aan gewerkt om mensgerichter te worden. Rabobank volgde precies het tegengestelde pad; haar van oorsprong al sociale cultuur was juist te ver doorgeschoten waardoor ze vooral moesten professionaliseren. Het resultaat is identiek: hard en zacht gaan prima samen binnen deze bedrijven."

Waardering
In de hele markt is een trend zichtbaar waarin werkgevers zich socialer opstellen. Van alle cultuuraspecten loopt alleen het cijfer voor de waardering die medewerkers ervaren op; met een derde punt erbij verandert de onvoldoende hiervoor in een voldoende. De 6.591 werknemers zeggen dit het belangrijkste element te vinden, zelfs belangrijker dan hun salaris. C&A (7,75), Jumbo (7,42) en Xerox (7,37) krijgen de hoogste cijfers voor de waardering die ze aan werknemers geven.

Een volledig overzicht van de onderzoeksresultaten, inclusief alle scores, staan in de Incompany 200 editie 2007 die vandaag verschijnt.

Over Incompany
Zakenblad Incompany verschijnt drie keer per jaar in een oplage van 80.000 exemplaren. In iedere uitgave komt een uitgebreid onderzoek aan bod: Incompany 500 (aantrekkingskracht en reputatie) in mei, Incompany 100 (beoordeling van adviesbedrijven) in september en Incompany 200 (werknemerstevredenheid) in december.

Noot aan de redactie:
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met
Incompany, René Gerhardus Hill & Knowlton, Aafke van Daelen Tel: 020-7761511 Tel: 020-4044707

In de bijlage treft u de volledige top 111 van onderzochte organisaties aan, inclusief hun rapportcijfers van 2005 tot en met 2007. (opvragen bij afzender)


---- --