Ingezonden persbericht


MEERDERHEID NEDERLANDSE MAN DRINKT BIER LIEVER DIRECT UIT DE FLES

Verpakking en kleur fles beïnvloeden drinkgedrag bierconsument

Enschede, 13 december 2007 Uit recent onderzoek, dat onderzoeksbureau Metrixlab in opdracht van Grolsch heeft uitgevoerd, blijkt dat bierliefhebbers het afgelopen jaar vaker bier rechtstreeks uit de fles zijn gaan drinken. Verpakking en kleur spelen hierbij een grote rol. Thuis geeft 58% van de mannen er de voorkeur aan om rechtstreeks uit de fles te drinken. Buitenshuis zou 53% van de ondervraagden eerder bier uit de fles gaan drinken als dit in de horeca zo geserveerd zou worden. Aanleiding voor het onderzoek vormde de wereldwijde introductie van de groene 33 cl statiegeldfles die precies een jaar geleden werd geïntroduceerd. In Nederland verving de nieuwe 33 cl fles het bruine pijpje dat uit 1985 dateerde.

Trend VS?

Gaat bierminnend Nederland Amerika achterna waar bier, het liefst ijskoud, altijd zo uit de fles wordt gedronken? 'Het is wat vroeg om nu al van een overgewaaide trend te spreken', aldus Steve Middelhoff, Senior Brand Manager van Grolsch. Feit is wel dat 2/3 van de mannen aangeeft dat ze direct uit de fles drinken de normaalste zaak van de wereld vindt. Het drinkt niet alleen lekkerder (volgens 33%), maar door de stijlvolle uitstraling van de groene fles, vindt 61% ook nog eens dat hij prima met het groene Grolsch flesje gezien kan worden'. Patrick Robertson, General Manager van de Marquee Night Club in New York City vult aan: 'Met drinken uit de fles maak je een statement: het zegt iets over wie je bent. Daarnaast merk ik dat het drinken uit de fles de interactie tussen de trendy bezoekers van onze club verhoogt'.

Bier drink je met je ogen

De stijlvolle - eigentijdse vormgeving van de fles heeft niet alleen invloed gehad op de manier van drinken, maar ook op de smaakperceptie van veel bierdrinkers. Steve Middelhoff : 'Hoewel alleen de fles veranderde en niet de inhoud, bleven veel bierkenners volhouden dat het pilsner in de groene fles anders van smaak was dan in het bruine pijpje: frisser en lekkerder. Echter de samenstelling van ons premium pilsner is niet veranderd. Het illustreert echter wel dat je bier voor een belangrijk deel ook met je ogen drinkt .

Opkomst bierflesjes goede ontwikkeling uitgaansscène

Een stijlvolle uitstraling is een van de redenen waarom rechtstreeks bier drinken uit de fles ook in de horeca steeds meer aan terrein lijkt te winnen. Op de vraag of de respondenten direct uit een flesje bier zouden drinken als het zo geserveerd zou worden, antwoordde maar liefst 53% 'direct uit een flesje'. 'Niet zo vreemd', aldus Tjalling Dijkstra, Manager van Club Vuong in Amsterdam.'Echte bierliefhebbers drinken liever direct uit de fles. In de drukte komt het namelijk nog wel eens voor dat de glazen niet genoeg afgekoeld zijn om een goed biertje te serveren. Een flesje is altijd op de juiste temperatuur, ligt lekker in de hand en je kunt er tegenwoordig prima mee gezien worden. De tijd dat het rechtstreekse drinken uit de fles gezien werd als een plat gebruik, behoort inmiddels tot het verleden'.


* Onderzoek is uitgevoerd onder 306 respondenten (18+, 62% man, 38% vrouw)


---

Over Grolsch

Koninklijke Grolsch N.V. is een beursgenoteerde onderneming met een historie die teruggaat tot het jaar 1615. Grolsch behoort daarmee tot één van de oudste en meest succesvolle brouwerijen van Nederland. Grolsch is actief op zowel de Nederlandse- als een groot aantal internationale drankenmarkten. Grolsch kent wereldwijd een premium positionering, waarbij de unieke Grolsch waarden als onderscheidende smaak, topkwaliteit, traditie, aspiratie, authenticiteit en samen genieten centraal staan. Grolsch is sinds 2004 gevestigd in een modern brouwerijcomplex in Enschede.

Voor meer informatie en beeldmateriaal:

Debbie de Wagenaar

Interim manager Corporate Communicatie

Telefoonnummer: 06-53418625

www.grolsch.nl