Consument overweegt vertrek vanaf buitenlandse luchthavens

13/12/2007 17:26



Vliegwinkel.nl



Haarlem, 14 december 2007
Meer dan 63 procent van de bezoekers van de website van Vliegwinkel.nl zegt niet minder te zullen vliegen als de nieuwe vliegticketbelasting in de tweede helft van 2008 zou worden ingevoerd. In plaats van minder te vliegen, overweegt bijna 37 procent echter wel om bij invoering van deze heffing van een buitenlandse luchthaven te vertrekken. En bijna niemand is bereid om naast de vliegtickettax, in feite een verkapte belastingmaatregel, ook nog eens de CO2-uitstoot van zijn of haar vlucht middels een bijdrage aan Green Seats te compenseren.

Dit zijn de opmerkelijke uitkomsten van een onderzoek dat Vliegwinkel.nl in de eerste twee weken van november onder haar websitebezoekers deed. De meer dan 1000 respondenten werd gevraagd om negen vragen over de voorgenomen vliegticketbelasting te beantwoorden. Onder hen vindt 83 procent dat deze heffing niet ingevoerd zou moeten worden. Het meest genoemd wordt 'deze heffing komt niet ten goede aan het milieu en zal het vlieggedrag en gedrag van de vliegtuigmaatschappijen niet structureel veranderen' en 'omdat deze belasting slecht is voor de Nederlandse economie, want men zal naar buitenlandse luchthavens uitwijken'. Marcel Veenhuizen, directeur Vliegwinkel.nl verbaast zich niet over de uitkomst. 'Mensen zullen naar alternatieven zoeken om de belasting te ontlopen. Ook wij zullen onze klanten wijzen op de mogelijkheid om vanaf andere luchthavens te vertrekken.'

Als mogelijke alternatieven voor het vliegtuig overweegt 31 procent op de kortere afstanden het gebruik van de internationale trein, terwijl eenzelfde percentage weer terug in de auto stapt. Alleen op verre bestemmingen die alleen met het vliegtuig te bereiken zijn, denkt 38 procent minder vaak te gaan vliegen. En voor maar liefst 40 procent blijft het prijskaartje dat aan een vlucht hangt belangrijker dan de vraag welke luchtvaartmaatschappij verantwoord onderneemt of met nieuwe generaties toestellen met minder CO2-uitstoot vliegt.

Naar verluidt heeft de Europese Commissie aan de Nederlandse overheid laten weten dat de geplande vliegticketbelasting (euro 11,25 tot 2500 kilometer, euro 45 daarboven) niet strijdig is met het EU-verdrag. De Tweede Kamer heeft al akkoord gegeven, terwijl de Eerste Kamer op 20 december a.s. zal oordelen of deze heffing wet kan worden. Mocht dit zo zijn, dan zal de consument de vliegbelasting apart op de factuur zien staan.

Vliegwinkel.nl is met 6 miljoen bezoekers per jaar een van de grootste online reisaanbieders van Nederland. Op Vliegwinkel.nl kan de bezoeker per bestemming en luchthaven alle maatschappijen - ook low-cost airlines - en ticketprijzen in één oogopslag vergelijken en reserveren. Het ticket kan worden gecombineerd met reserveringen voor hotels en autohuur. In 100 landen worden meer dan 24.000 hotels aangeboden en wereldwijd heeft men uitgebreid keus uit het aanbod van de grote autoverhuurorganisaties. Daarnaast kan men aanvullende diensten boeken, zoals luchthavenvervoer en excursies in buitenlandse steden.

Vliegwinkel.nl is een activiteit van Airtrade Holding B.V. in Haarlem, een dochterbedrijf van BCD Holdings N.V. Dit is een familiebedrijf dat in 1975 opgericht door de heer John Fentener van Vlissingen. Het bedrijf is een marktleider in de reisindustrie en een succesvolle "niche player" in de financiële dienstverlening.

BCD Holdings bestaat verder uit: BCD Travel (zakenreizen), Park 'N Fly (parkeren nabij luchthavens), TRX (reistechnologie) en Primary Capital (onroerendgoedfinanciering). Het bedrijf is actief in meer dan 90 landen met 14.000 medewerkers en behaalde in 2006 een omzet, inclusief franchising, van U.S.$ 13 miljard.





http://www.vliegwinkel.nl