De Voorzitter van de Tweede Kamer Postbus 90801
der Staten-Generaal 2509 LV Den Haag
Anna van Hannoverstraat 4
Binnenhof 1 A Telefoon (070) 333 44 44
2513 AA S GRAVENHAGE Fax (070) 333 40 33
www.szw.nl
2513AA22XA
Contactpersoon Ons kenmerk AV/IR/2007/40311
Doorkiesnummer Datum 13 december 2007
Onderwerp Achtste voortgangsrapportage gelijke beloning
Bij brief van 11 juni 2007 (TK 2006-2007, 27 099, nr.18) heb ik u het eindrapport en de
aanbevelingen aangeboden van de werkgroep `gelijke beloning, dat werkt!'(hierna: de
werkgroep). Hierbij stuur ik u de reacties van de Stichting van de Arbeid en de Raad voor het
Overheidspersoneelsbeleid op het eindrapport en de aanbevelingen van de werkgroep. Het
betreft een brief van de Raad van 4 oktober 2007 en een brief van de Stichting van 24 oktober
2007. Zoals al aangekondigd in de zevende Voortgangsrapportage gelijke beloning
(Kamerstukken II 2006-2007, 27 099, nr. 18) heb ik beide organisaties verzocht mij te laten
weten wat zij met het oog op het boeken van daadwerkelijke voortgang op het terrein van
gelijke beloning - met de aanbevelingen van de werkgroep zullen doen. Beide organisaties
hebben een positieve reactie gestuurd, waarvan ik hieronder een samenvatting geef. Ik zal hen
vragen mij in oktober 2008 te laten weten wat zij hebben bereikt, welke knelpunten zij zijn
tegengekomen en hoe deze volgens hen kunnen worden aangepakt.
Tevens maak ik van de gelegenheid gebruik om in te gaan op de vraag of het wenselijk is om
gelijke beloning op te nemen in de Arbeidsomstandighedenwet, zoals aanbevolen door de
werkgroep, en op de verplichtingen die op dit gebied zijn vastgelegd in bestaande wetgeving.
Daarnaast bied ik u zoals toegezegd op 20 augustus 2007 naar aanleiding van kamervragen
nr. 2435 (Tweede Kamer, vergaderjaar 20062007, Aanhangsel, p. 5153 en 5154) het verslag
van het CLOSE (correctie loonkloof in sectoren)- onderzoek aan. De Stichting van de Arbeid
verwijst in haar brief naar dit verslag.
Om de beloningsproblematiek in het juiste perspectief te zien, eerst het volgende. Het is van
belang om duidelijk onderscheid te maken tussen de loonkloof tussen mannen en vrouwen
(loonkloof m/v), de omvang van het gecorrigeerde beloningsverschil en de omvang van het
ongecorrigeerde beloningsverschil. De Arbeidsinspectie doet elke twee jaar onderzoek naar
beloningsverschillen tussen mannen en vrouwen en onderscheidt daarbij ongecorrigeerde en
gecorrigeerde beloningsverschillen (namelijk gecorrigeerd voor arbeidsmarktkarakteristieken
zoals opleidingsniveau, werkervaring, functieniveau en arbeidsduur). Met het begrip de
loonkloof m/v wordt het ongecorrigeerde beloningsverschil bedoeld.
Ons kenmerk AV/IR/2007/40311
Wanneer ik spreek over gelijke beloning, gaat het over het gecorrigeerde beloningsverschil.
Wanneer ondanks correctie op arbeidsmarktkarakteristieken een beloningsverschil overblijft
dat niet kan worden verklaard, kan er sprake zijn van discriminatie. Dit is zeker niet per
definitie het geval. Voor zover sprake is van discriminatie, is dit bij wet verboden. Alle
betrokkenen dienen dan ook alert te zijn hierop. Voor zover discriminatie in (de toepassing
van) het beloningssysteem is geslopen, dienen zij dit ongedaan te maken en dit in het vervolg
te voorkomen.
Het ongecorrigeerde beloningsverschil is ook van belang: dit geeft de stand van zaken van de
emancipatie weer. Door de emancipatie van vrouwen te bevorderen, kan het ongecorrigeerde
beloningsverschil worden verlaagd. Maatregelen gericht op de verhoging van de
arbeidsparticipatie van vrouwen moeten in dit perspectief worden gezien.
1.Adviezen van sociale partners
1.1 Stichting van de Arbeid
De Stichting wijst er op dat zij de afgelopen jaren verschillende activiteiten heeft ondernomen
op het gebied van gelijke beloning, waaronder het Actieprogramma gelijke behandeling en
gelijke kansen van mannen en vrouwen (februari 2006). Zij bewaakt de voortgang daarvan. De
Stichting laat weten voorstander te zijn van het in stand houden van de website
www.gelijkloon.nl en van het continueren van de Gelijk Loon Dag. Zij wil aan beide graag een
bijdrage leveren.
De Stichting heeft nog geen standpunt ingenomen wat betreft de aanbeveling om een bepaling
in de Arbeidsomstandighedenwet op te nemen, om gelijke beloning onderdeel uit te laten
maken van de risico-inventarisatie en evaluatie (RI&E).
De Stichting zal de checklist Gelijke beloning van mannen en vrouwen opnieuw onder de
aandacht brengen van (organisaties van) werkgevers en werknemers. Zij zal hen er op wijzen
dat zij in geval van twijfel een beroep kunnen doen op deskundigen van werkgevers- en
werknemersverenigingen of op de Commissie Gelijke Behandeling (CGB). Daarnaast zal zij
hen er op wijzen dat zij in de cao kunnen opnemen dat deze is gecontroleerd op gelijke
beloning. Zoals de Stichting terecht opmerkt, horen cao-bepalingen in overeenstemming te zijn
met wet- en regelgeving.
Met betrekking tot de aanbeveling van de werkgroep om bij wijziging van arbeidsvoorwaarden
geen beloningsafspraken te maken die leiden tot verworven rechten over een periode langer
dan zes jaar, merkt de Stichting op dat zij het in algemene zin aan te bevelen vindt om korte
overgangstermijnen te hanteren. Daarnaast zal de Stichting decentrale CAO-partijen
---
Ons kenmerk AV/IR/2007/40311
aanbevelen om te bezien of de lengte van de loonschalen nog overeenkomt met het beoogde
doel en hierbij aandacht vragen voor de inschaling van herintreders.
De Stichting reageert positief op de aanbeveling van de werkgroep om stelselmatig aandacht te
besteden aan (trainingen voor) salarisonderhandelingen, al moet het volgens de Stichting wel
mogelijk blijven om bijvoorbeeld (tijdelijk) arbeidsmarkttoeslagen in te zetten in geval van
krapte op de arbeidsmarkt. De Stichting wijst er op dat het wellicht mogelijk is om in het
lessenpakket van het laatste jaar van het mbo cursussen onderhandelen op te nemen. Ik ga er
van uit dat de Stichting deze suggestie zal inbrengen in de daarvoor bestemde overleggen.
Wat de inzet van ondernemingsraden bij gelijke beloning betreft, zullen de in de Stichting
vertegenwoordigde organisaties ondernemingsraden aanbevelen om dit onderwerp regulier op
de overlegagenda te zetten en informatie over het salarisbeleid bij de bestuurder te vragen. De
Stichting zal de in de Stichting vertegenwoordigde organisaties er op wijzen dat de
ondernemingsraden zich kunnen scholen op dit onderwerp.
De Stichting onderschrijft de aanbevelingen die betrekking hebben op de verhoging van de
arbeidsparticipatie van vrouwen en het stimuleren van diversiteitsbeleid in ondernemingen. Zij
wijst op het belang van doorstroming en doorgroei van vrouwen en van het doorbreken van het
`glazen plafond', waarbij zij opmerkt dat managementposities veelal ook in deeltijd kunnen
worden vervuld.
De Stichting zal het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid op de hoogte houden
van haar vorderingen.
1.2 Raad voor het Overheidspersoneelsbeleid
De Raad is van mening dat sociale partners bij de overheid er naar moeten streven elk
ongerechtvaardigd beloningsverschil uit te bannen. De Raad benadrukt het belang van de
website www.gelijkloon.nl en van het continueren van de Gelijk Loon Dag.
De Raad heeft besloten een inventarisatie uit te voeren van de stand van zaken wat betreft
gelijke beloning binnen de overheidssectoren. De uitkomst hiervan vormt de basis voor een
gespreksronde over het thema gelijke beloning van de ROP met de sectortafels (begin 2008).
De Raad wijst voorts op een brief die hij in september 2005 heeft gestuurd naar de
verschillende overheidssectoren en waarin hij aandacht vraagt voor gelijke beloning.
De Raad gaat niet in op de afzonderlijke aanbevelingen van de werkgroep omdat hij van
mening is dat die vooral op het terrein van de sectoren liggen. De Raad zal de aanbevelingen
---
Ons kenmerk AV/IR/2007/40311
van de werkgroep en de daarbij horende instrumenten in positieve zin onder de aandacht van
de sectoren. Ten slotte wijst de Raad er op dat het thema gelijke beloning in steeds sterkere
mate deel uitmaakt van CAO-onderhandelingen.
2. Reactie
Uit de brieven van de Stichting van de Arbeid en de Raad voor Overheidspersoneelsbeleid
blijkt dat sociale partners actief zijn op dit gebied. Ik zal sociale partners vragen mij op de
hoogte te houden van hun vorderingen en hen op hun verantwoordelijkheden blijven
aanspreken.
In reactie op deze adviezen wil ik er verder op wijzen dat het kabinet zoals ook in de
Begroting SZW aangekondigd in 2008 een Taskforce Deeltijdplus instelt. De werkgroep
heeft in haar eindrapport gewezen op het belang van het vergroten van kleine banen voor de
afname van de beloningsverschillen tussen mannen en vrouwen (zie paragraaf.7.1 en 7.2 van
het eindrapport). Daarnaast vraag ik aandacht voor de Gelijk Loon Dag. Voorts zal ik u mijn
standpunt geven over de vraag of het wenselijk is om gelijke beloning op te nemen in de
Arbeidsomstandighedenwet. In dat verband geef ik een korte uiteenzetting van de
verplichtingen die op dit gebied zijn vastgelegd in bestaande wetgeving en de daaruit
voortvloeiende verantwoordelijkheden van sociale partners.
2.1 Taskforce Deeltijdplus
In 2008 zal, conform de afspraken gemaakt op de Participatietop, voor een periode van twee
jaar een Taskforce Deeltijdplus worden geïnstalleerd. Doel van de Taskforce is enerzijds
bedrijven te stimuleren de combinatie van arbeid en zorg te vergemakkelijken. Dit kan door
bijvoorbeeld flexibele werktijden, thuis- en telewerken, etc. Hiervoor is een cultuuromslag bij
werkgevers noodzakelijk. Anderzijds is het doel van de Taskforce om te stimuleren dat
vrouwen die (meer uren) willen werken, deze stap ook daadwerkelijk te zetten. Dit kan worden
bereikt door zowel bij de vrouwen zelf als in het maatschappelijk debat de voordelen van
(meer) werken onder de aandacht te brengen.
2.2 Gelijk Loon dag
Een van de middelen die kan bijdragen aan een verkleining van de loonverschillen is het
vergroten van de bekendheid van de arbeidsrechtelijke verplichtingen op het gebied van
gelijke beloning. Zoals al bekend gemaakt in de zevende voortgangsrapportage gelijke
beloning, blijft het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid betrokken bij de
---
Ons kenmerk AV/IR/2007/40311
organisatie van de jaarlijkse Gelijk Loon Dag. Inmiddels kan ik bekend maken dat deze zal
plaatsvinden op 31 maart 2008. Samen met andere departementen, de sociale partners, de CGB
en andere betrokken organisaties zal aan deze dag invulling worden gegeven.
2.3 Gelijke beloning en de Arbeidsomstandighedenwet
Zoals aangekondigd in de zevende Voortgangsbrief gelijke beloning (Kamerstukken II 2006-
2007, 27 099, nr. 18) heb ik laten nagaan of het wenselijk is om gelijke beloning op te nemen
in een bepaling van de Arbeidsomstandighedenwet over het tegengaan van discriminatie, zoals
aanbevolen door de Werkgroep. Hierbij is de mogelijkheid bekeken om de reeds bestaande
beleidsverplichting in de Arbeidsomstandighedenwet om psychosociale arbeidsbelasting tegen
te gaan, uit te breiden naar ongelijke beloning. Onder het begrip psychosociale
arbeidsbelasting verstaat de Arbeidsomstandighedenwet factoren in de arbeidssituatie die
stress veroorzaken. Er is nagegaan of er voldoende verband bestaat tussen ongelijke beloning
en psychosociale arbeidsbelasting. Een beleidsverplichting om ongelijke beloning tegen te
gaan dient namelijk binnen het systeem van de Arbeidsomstandighedenwet betrekking te
hebben op het voorkomen en tegengaan van gedrag dat resulteert in psychosociale belasting
van de werknemer. Het is duidelijk dat werkdruk, agressie, geweld, pesten en seksuele
intimidatie kunnen leiden tot psychosociale arbeidsbelasting. In artikel 1 van de
Arbeidsomstandighedenwet worden deze factoren dan ook genoemd. Het verband tussen
ongelijke beloning en psychosociale arbeidsbelasting is veel minder duidelijk: ongelijke
beloning is immers vaak minder zichtbaar en kenbaar voor werknemers, waardoor het niet
resulteert in stress. Tot slot acht ik het van belang te benadrukken dat de
Arbeidsomstandighedenwet niet ziet op primaire arbeidsvoorwaarden en dus ook niet op
(gelijke) beloning. Mijn conclusie luidt dan ook dat de relatie tussen gelijke beloning en de
psychosociale arbeidsbelasting niet direct genoeg is om een beleidsverplichting op dit terrein
op te nemen in de Arbeidsomstandighedenwet. Inmiddels heeft u zelf een motie verworpen
waarin werd verzocht om de Arbeidsinspectie de taak te geven om ongelijke beloning actief op
te sporen en te bestraffen verworpen (Kamerstuk 30 420, vergaderjaar 2007 2008, motie van
Karabulut, Nr. 74). Deze aanbeveling van de werkgroep neem ik dan ook niet over.
2.4 Gelijke beloning in bestaande wetgeving
Zoals de Stichting van de Arbeid terecht opmerkt in haar brief van 4 oktober 2007, is het
beginsel van gelijke beloning al wettelijk vastgelegd. Zo maakt het verbod om onderscheid te
maken op grond van geslacht bij de arbeidsvoorwaarden onderdeel uit van het arbeidsrecht .
Het is opgenomen in het Burgerlijke Wetboek (artikel 7:646 en 7:647 BW) en de Wet gelijke
behandeling van mannen en vrouwen (WGB). Werkgevers en andere betrokkenen dienen deze
wetgeving zonder meer na te leven. Het verbod betreft zowel direct als indirect onderscheid op
grond van geslacht, waarvoor verschillende wettelijke uitzonderingen gelden.
---
Ons kenmerk AV/IR/2007/40311
Vrouwelijke werknemers die menen dat een werkgever (bewust of onbewust) ongelijk beloont,
kunnen dit aan de orde stellen. Dit kunnen zij doen door er op te wijzen dat een ogenschijnlijk
neutrale regeling hen in vergelijking met mannen in het bijzonder benadeelt of door hun eigen
loon paarsgewijs te vergelijken met dat van een mannelijke collega die arbeid van (nagenoeg)
gelijke waarde verricht. Zij kunnen een anti-discriminatiebureau of hun vakbond vragen om
hen daarbij te ondersteunen of een procedure starten bij de CGB. Zij lopen hierbij overigens
wel het risico dat hun klacht leidt tot verstoorde verhoudingen.
Werkgevers lopen een risico als zij zich zelf niet tijdig de vraag stellen of hun
beloningssysteem voldoende transparant is en of zij mogelijk ongelijk belonen. Dit is het geval
wanneer een werknemer, een belangenorganisatie of een ondernemingsraad er in een
procedure bij de CGB of de rechter in slaagt het vermoeden te laten rijzen dat er sprake is van
onderscheid op grond van geslacht bij de beloning. Lukt het de werkgever niet om te bewijzen
dat er geen sprake is van ongelijke beloning, dan kan hij worden geconfronteerd met een
loonvordering met terugwerkende kracht. Als de ongelijke beloning meer (groepen van)
werknemers betreft, kan het verschuldigde bedrag fors oplopen.
Sociale partners zijn net als individuele werkgevers verplicht de wettelijke bepalingen over
gelijke beloning na te leven. Zij kunnen de hierboven genoemde risico's voor werkgevers en
werknemers wegnemen door een pro-actief beleid te voeren op het gebied van gelijke beloning
en dat zij dit constant hoog op de agenda zetten. Het is van belang dat zij hun achterban er van
doordringen dat het een wettelijke verplichting betreft en dat het riskant is om er zelf geen
tijdige controle op uit te voeren. Zij kunnen de door de Werkgroep ontwikkelde instrumenten
daarbij inzetten. Zo kunnen zij werkgevers er op wijzen dat zij er baat bij hebben als zij hun
werknemers laten zien dat zij deze instrumenten toepassen en hun verplichtingen op het gebied
van gelijke beloning naleven.
Ik zie hier net als de werkgroep en de Stichting van de Arbeid ook een rol weggelegd voor de
ondernemingsraden. Zij nemen via de Nederlandse Vereniging voor medezeggenschap deel
aan het netwerk gelijke beloning en kunnen de ondernemers aanspreken op hun
verantwoordelijkheid om de arbeidsrechtelijke bepalingen over gelijke beloning na te leven.
Zij kunnen dit onderwerp op het periodiek overleg met de ondernemer inbrengen en bij
voorbeeld informatie vragen over het salarisbeleid, het beloningssysteem en het percentage
deeltijdwerkers. In dit verband is nog van belang dat ook een ondernemingsraad een verzoek
om een oordeel kan indienen bij de CGB als hij van mening is dat het een ondernemer in strijd
handelt met de arbeidsrechtelijke bepalingen over gelijke beloning.
3. CLOSE rapport
---
Ons kenmerk AV/IR/2007/40311
Tot slot bied ik u het Verslag van het project CLOSE (Correctie Loonkloof in Sectoren) aan.
Het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft de FNV hiervoor vorig jaar een
subsidie verleend. Dit project is een goed voorbeeld van het nemen van verantwoordelijkheid
door sociale partners. Er is in zeven sectoren onderzoek verricht: de voeding- en
genotmiddelenindustrie, de detailhandel, de financiële instellingen, de schoonmaak, het
openbaar bestuur, de ziekenhuizen en de overige gezondheids- en welzijnszorg. Voor het
merendeel gaat het hier om sectoren waarin het (ongecorrigeerde) beloningsverschil relatief
hoog blijft. Op basis van dit onderzoek bieden de onderzoekers handvaten voor maatwerk,
zodat vakbondsbestuurders dit op sectorniveau tegen kunnen gaan. Het rapport bevat per
sector analyses van de ontwikkeling van de werkgelegenheid en de ontwikkeling van de
beloningsverschillen, waarbij aandacht is besteed aan de verhouding man/vrouw, het soort
beroep, het opleidingsniveau, het functieniveau en de arbeidsduur.
De Minister van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid,
(J.P.H. Donner)
Bijlage(n):
Advies raad voor het Overheidspersoneelsbeleid d.d. 4 oktober 2007
Advies Stichting van de Arbeid d.d. 24 oktober 2007
Verslag CLOSE-onderzoek, september 2007
c.c.:
Raad voor het Overheidspersoneelsbeleid
Stichting van de Arbeid
---
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid