Volkswagen Tiguan HyMotion: Zero Emission SUV
(12/13/2007)
Volkswagen legt zich steeds nadrukkelijker toe op de ontwikkeling van
milieuvriendelijke aandrijfsystemen. Een goed voorbeeld hiervan zijn
de Tiguan HyMotion en de Passat Lingyu met brandstofcel. Deze twee
wereldprimeurs namen deel aan de Challenge Bibendum 2007, de 'groene
autorace' in Shanghai. Tijdens deze race toonde Volkswagen zes
innovatieve en milieuvriendelijke modellen.
De eerste wereldprimeur van Volkswagen in Shanghai was de Tiguan
HyMotion, een versie die voorzien is van een brandstofcel die op
waterstof werkt en energie levert aan de elektromotor. De Tiguan
HyMotion is een voorbeeld van de voortvarendheid waarmee de
researchafdeling van Volkswagen opereert: de productieversie van de
Tiguan, met 'conventionele' motortechniek, is nog maar net
geĂŻntroduceerd of het eerste exemplaar met brandstofcel staat al
gereed.
De reeds leverbare benzine- (TSI) en dieselvarianten (TDI) maken de
Tiguan koploper in zijn klasse. De dieselversie voldoet bijvoorbeeld
als enige in zijn segment al aan de strenge Euro5-emissienormen die
pas eind 2009 van kracht worden. En de vooruitstrevende TSI-motoren
met directe benzine-inspuiting staan bekend om hun dynamiek en lage
verbruik. De Tiguan HyMotion met brandstofcel gaat nog een stap
verder: Zero Emission.
Passat Lingyu
Ook de Passat Lingyu, de tweede VW-wereldprimeur in Shanghai, is een
Zero Emission auto en zijn tijd ver vooruit. Dit door Volkswagen in
samenwerking met de gerenommeerde Chinese Tongji Universiteit
ontwikkelde prototype met brandstofcel maakt duidelijk dat Volkswagen
op alle continenten met inventieve deskundigen samenwerkt om nieuwe
oplossingen voor een schone toekomst te ontwikkelen.
Jetta BlueTDI
Aan de Challenge Bibendum 2007 nam ook de grensverleggende nieuwe
Jetta BlueTDI deel. Onder de motorkap van deze Jetta ligt de modernste
dieselmotor ter wereld. Deze is uitgerust met NOx-katalysator welke de
NOx-uitstoot met wel 90% reduceert. De BlueTDI techniek maakt in 2008
zijn debuut op de Amerikaanse markt en zorgt voor een forse brandstof
besparing: tot wel 35 procent ten opzichte van een vergelijkbare
benzinemotor.
Passat TSI EcoFuel
Bij de Challenge Bibendum 2007 was ook nog een speciale Passat met een
experimentele krachtbron te zien: de met een compressor en turbo
uitgeruste TSI EcoFuel. Zijn motor loopt op aardgas (CNG) en is niet
alleen schoon en zuinig, maar dankzij zijn forse koppel en hoge
prestatiepotentieel ook nog eens heel dynamisch.
Touran CCS
Hoe een krachtbron die de beste eigenschappen van een benzinemotor en
dieselmotor in zich verenigt eruitziet, laat de Touran CCS (Combined
Combustion System) zien. Zijn revolutionaire motor presteert nagenoeg
zonder CO2-uitstoot wanneer hij loopt op de synthetische brandstof
SunFuel, een dieselbrandstof op basis van biomassa.
Met aandrijfconcepten zoals de brandstofcel, de BlueTDI, de TSI
EcoFuel en de CCS-motor liet Volkswagen in Shanghai zien dat het merk
hard werkt aan een schone toekomst.
AutoRai