AutoRai

Volkswagen Tiguan HyMotion: Zero Emission SUV

(12/13/2007)
Volkswagen legt zich steeds nadrukkelijker toe op de ontwikkeling van milieuvriendelijke aandrijfsystemen. Een goed voorbeeld hiervan zijn de Tiguan HyMotion en de Passat Lingyu met brandstofcel. Deze twee wereldprimeurs namen deel aan de Challenge Bibendum 2007, de 'groene autorace' in Shanghai. Tijdens deze race toonde Volkswagen zes innovatieve en milieuvriendelijke modellen.

De eerste wereldprimeur van Volkswagen in Shanghai was de Tiguan HyMotion, een versie die voorzien is van een brandstofcel die op waterstof werkt en energie levert aan de elektromotor. De Tiguan HyMotion is een voorbeeld van de voortvarendheid waarmee de researchafdeling van Volkswagen opereert: de productieversie van de Tiguan, met 'conventionele' motortechniek, is nog maar net geĂŻntroduceerd of het eerste exemplaar met brandstofcel staat al gereed.

De reeds leverbare benzine- (TSI) en dieselvarianten (TDI) maken de Tiguan koploper in zijn klasse. De dieselversie voldoet bijvoorbeeld als enige in zijn segment al aan de strenge Euro5-emissienormen die pas eind 2009 van kracht worden. En de vooruitstrevende TSI-motoren met directe benzine-inspuiting staan bekend om hun dynamiek en lage verbruik. De Tiguan HyMotion met brandstofcel gaat nog een stap verder: Zero Emission.

Passat Lingyu
Ook de Passat Lingyu, de tweede VW-wereldprimeur in Shanghai, is een Zero Emission auto en zijn tijd ver vooruit. Dit door Volkswagen in samenwerking met de gerenommeerde Chinese Tongji Universiteit ontwikkelde prototype met brandstofcel maakt duidelijk dat Volkswagen op alle continenten met inventieve deskundigen samenwerkt om nieuwe oplossingen voor een schone toekomst te ontwikkelen.

Jetta BlueTDI
Aan de Challenge Bibendum 2007 nam ook de grensverleggende nieuwe Jetta BlueTDI deel. Onder de motorkap van deze Jetta ligt de modernste dieselmotor ter wereld. Deze is uitgerust met NOx-katalysator welke de NOx-uitstoot met wel 90% reduceert. De BlueTDI techniek maakt in 2008 zijn debuut op de Amerikaanse markt en zorgt voor een forse brandstof besparing: tot wel 35 procent ten opzichte van een vergelijkbare benzinemotor.

Passat TSI EcoFuel
Bij de Challenge Bibendum 2007 was ook nog een speciale Passat met een experimentele krachtbron te zien: de met een compressor en turbo uitgeruste TSI EcoFuel. Zijn motor loopt op aardgas (CNG) en is niet alleen schoon en zuinig, maar dankzij zijn forse koppel en hoge prestatiepotentieel ook nog eens heel dynamisch.

Touran CCS
Hoe een krachtbron die de beste eigenschappen van een benzinemotor en dieselmotor in zich verenigt eruitziet, laat de Touran CCS (Combined Combustion System) zien. Zijn revolutionaire motor presteert nagenoeg zonder CO2-uitstoot wanneer hij loopt op de synthetische brandstof SunFuel, een dieselbrandstof op basis van biomassa.

Met aandrijfconcepten zoals de brandstofcel, de BlueTDI, de TSI EcoFuel en de CCS-motor liet Volkswagen in Shanghai zien dat het merk hard werkt aan een schone toekomst.