Gemeente Venlo


Venlo start met Centra voor Jeugd en Gezin

13-12-2007

Eén kind één plan, één gezin één plan'

In de gemeente Venlo komen drie Centra voor Jeugd en Gezin (CJG), een digitale sociale kaart en een elektronisch kinddossier. Er wordt een risicosignaleringssysteem ingevoerd en de doorzettingsmacht wordt georganiseerd. Dit in het kader van het Actieplan Jeugd en Gezin dat onlangs door het College is vastgesteld.

Het Actieplan Jeugd en Gezin steekt breed in op het thema Opgroeien en opvoeden en geeft daarbij invulling aan de actiepunten van het programma Achilles, het programma voor de jeugd in Venlo. Ook sluit dit actieplan naadloos aan op de plannen van het nieuwe ministerie voor Jeugd en Gezin zoals verwoord in Kansen voor ieder Kind en het bestuursakkoord Samen aan de slag van rijk en VNG.

Het Actieplan van de gemeente Venlo concentreert zich op twee sporen:
- de realisering van Centra voor Jeugd en Gezin, met één centraal telefoonnummer en een website;

- doorontwikkeling ketenzorg voor kinderen/jongeren en hun ouders met problemen in opgroeien en opvoeden.

Verantwoordelijk wethouder Jan Lamers: Het doel van deze aanpak is dat jongeren, ouders en professionals die vragen of problemen hebben over opgroeien en opvoeden zo snel mogelijk en zo goed mogelijk geholpen worden. Hierbij staat preventie nadrukkelijk voorop.

Centra voor Jeugd en Gezin
Op 27 februari 2007 heeft het college de kaders vastgesteld voor de ontwikkeling van Centra voor Jeugd en Gezin in Venlo. Kort samengevat zijn deze:

- de WMO met de vijf functies jeugdbeleid is het wettelijk kader;
- kernfuncties zijn de jeugdgezondheidszorg 0-19 jarigen, het maatschappelijk werk en de jeugdzorg;

- er wordt aangesloten bij de voorzieningen consultatiebureau als een eerste laagdrempelige toegang voor jonge ouders;
- er wordt aangesloten bij reeds bestaande samenwerkingen in de wijk op het terrein van opgroeien en opvoeden;

- er komen drie centra, in de stadsdelen Blerick, Tegelen en Venlo.

Een CJG is een fysieke locatie waar mensen terecht kunnen met vragen over opvoeden en opgroeien. Jongeren konden dat al bij het JongerenInformatiePunt, het JIP, maar zij kunnen uiteraard ook hun vraag stellen in het CJG.

Wethouder Lamers: Het CJG is niet een geheel nieuwe aanpak, met een nieuw aanbod en nieuwe gebouwen en dergelijke. Een CJG is een centralisering van het huidige brede aanbod aan opvoedingsondersteuning dat nu divers en gespreid aangeboden wordt door meerdere ketenpartners.
Het CJG focust daarnaast op preventie, en draagt zorg dat het aanbod beter aansluit bij de vraag. Daarmee is het CJG dé toegang tot de zorg voor alle ouders en hun kinderen/jongeren bij opgroeien en opvoeden. Daarbij wordt ook duidelijk aangesloten bij de positieve ontwikkelingen en resultaten die door partners in het veld al geleverd worden.

De beoogde resultaten van de CJG zijn:

- ouders krijgen informatie en advies bij vragen over opvoeden en opgroeien, waarmee dreigende problemen in de ontwikkeling van kinderen worden voorkomen;

- ouders krijgen tijdig en adequate hulp bij problemen in de ontwikkeling van hun kind, waardoor (verzwaring van) problemen worden voorkomen en opgelost;

- signalen dat het met kinderen of ouders niet goed gaat zijn tijdig in beeld en daarop wordt door partners adequaat gereageerd;
- er ontstaat bij gemeente en ketenpartners een beter beeld over risico's in opvoeden en opgroeien. Dit is sturingsinformatie voor beleid en aanbod;

- in de komende periode kunnen daar ook de signalen en vragen rondom de 9 maandenzorg voor ouder en ongeboren kind een plek vinden.

Kwaliteitsslag ketenzorg
Om de CJG tot een succes te maken, is doorontwikkeling en een kwaliteitsslag in de ketenzorg noodzakelijk. Dit betekent investeren in de inzet van kwalitatieve gestructureerde risicosignalering, een sluitend vraaggericht aanbod voor alle ouders, en een kwalitatieve en effectieve sluitende ketensamenwerking.

Met de aanpak ketenzorg opgroeien en opvoeden worden de volgende resultaten beoogd:

- signalen komen sneller bij elkaar, en hulpverlening komt sneller en beter op gang;

- alle partijen werken met het principe één kind één plan, één gezin één plan';

- verantwoordelijkheden met betrekking tot coördinatie van zorg zijn bekend en worden gehanteerd;

- werkprocessen zijn gestroomlijnd;

- een digitaal risicosignaleringssysteem is ingevoerd;
- doorzettingsmacht is georganiseerd;

- digitale koppeling informatie over kind/gezin;
- vraag en aanbod zijn in beeld en goed op elkaar afgestemd, organisaties werken meer vraaggericht (naast ook altijd aanbodgericht);

- er is voldoende hulp en interventies voor alle ouders beschikbaar;
- de ketenzorg is verbreed met de -9 maandenzorg.

Hoe verder?
Doel is in 2008 de eerste twee Centra voor Jeugd en Gezin open te stellen met ketenpartners. In diezelfde tijd gaat de gemeente met ketenpartners werken aan verdere kwaliteit van de samenwerking en vooral zorgen dat de juiste hulp voor ouders beschikbaar is.

EINDE PERSBERICHT

Meer informatie:

Carina de Wijs
Adviseur bestuurlijke communicatie
tel. 077-359 6317
mobiel 06-14404490