Gemeente Venlo
Venlo start met Centra voor Jeugd en Gezin
13-12-2007
Eén kind één plan, één gezin één plan'
In de gemeente Venlo komen drie Centra voor Jeugd en Gezin (CJG), een
digitale sociale kaart en een elektronisch kinddossier. Er wordt een
risicosignaleringssysteem ingevoerd en de doorzettingsmacht wordt
georganiseerd. Dit in het kader van het Actieplan Jeugd en Gezin dat
onlangs door het College is vastgesteld.
Het Actieplan Jeugd en Gezin steekt breed in op het thema Opgroeien en
opvoeden en geeft daarbij invulling aan de actiepunten van het
programma Achilles, het programma voor de jeugd in Venlo. Ook sluit
dit actieplan naadloos aan op de plannen van het nieuwe ministerie
voor Jeugd en Gezin zoals verwoord in Kansen voor ieder Kind en het
bestuursakkoord Samen aan de slag van rijk en VNG.
Het Actieplan van de gemeente Venlo concentreert zich op twee sporen:
- de realisering van Centra voor Jeugd en Gezin, met één centraal
telefoonnummer en een website;
- doorontwikkeling ketenzorg voor kinderen/jongeren en hun ouders met
problemen in opgroeien en opvoeden.
Verantwoordelijk wethouder Jan Lamers: Het doel van deze aanpak is dat
jongeren, ouders en professionals die vragen of problemen hebben over
opgroeien en opvoeden zo snel mogelijk en zo goed mogelijk geholpen
worden. Hierbij staat preventie nadrukkelijk voorop.
Centra voor Jeugd en Gezin
Op 27 februari 2007 heeft het college de kaders vastgesteld voor de
ontwikkeling van Centra voor Jeugd en Gezin in Venlo. Kort samengevat
zijn deze:
- de WMO met de vijf functies jeugdbeleid is het wettelijk kader;
- kernfuncties zijn de jeugdgezondheidszorg 0-19 jarigen, het
maatschappelijk werk en de jeugdzorg;
- er wordt aangesloten bij de voorzieningen consultatiebureau als een
eerste laagdrempelige toegang voor jonge ouders;
- er wordt aangesloten bij reeds bestaande samenwerkingen in de wijk
op het terrein van opgroeien en opvoeden;
- er komen drie centra, in de stadsdelen Blerick, Tegelen en Venlo.
Een CJG is een fysieke locatie waar mensen terecht kunnen met vragen
over opvoeden en opgroeien. Jongeren konden dat al bij het
JongerenInformatiePunt, het JIP, maar zij kunnen uiteraard ook hun
vraag stellen in het CJG.
Wethouder Lamers: Het CJG is niet een geheel nieuwe aanpak, met een
nieuw aanbod en nieuwe gebouwen en dergelijke. Een CJG is een
centralisering van het huidige brede aanbod aan
opvoedingsondersteuning dat nu divers en gespreid aangeboden wordt
door meerdere ketenpartners.
Het CJG focust daarnaast op preventie, en draagt zorg dat het aanbod
beter aansluit bij de vraag. Daarmee is het CJG dé toegang tot de zorg
voor alle ouders en hun kinderen/jongeren bij opgroeien en opvoeden.
Daarbij wordt ook duidelijk aangesloten bij de positieve
ontwikkelingen en resultaten die door partners in het veld al geleverd
worden.
De beoogde resultaten van de CJG zijn:
- ouders krijgen informatie en advies bij vragen over opvoeden en
opgroeien, waarmee dreigende problemen in de ontwikkeling van kinderen
worden voorkomen;
- ouders krijgen tijdig en adequate hulp bij problemen in de
ontwikkeling van hun kind, waardoor (verzwaring van) problemen worden
voorkomen en opgelost;
- signalen dat het met kinderen of ouders niet goed gaat zijn tijdig
in beeld en daarop wordt door partners adequaat gereageerd;
- er ontstaat bij gemeente en ketenpartners een beter beeld over
risico's in opvoeden en opgroeien. Dit is sturingsinformatie voor
beleid en aanbod;
- in de komende periode kunnen daar ook de signalen en vragen rondom
de 9 maandenzorg voor ouder en ongeboren kind een plek vinden.
Kwaliteitsslag ketenzorg
Om de CJG tot een succes te maken, is doorontwikkeling en een
kwaliteitsslag in de ketenzorg noodzakelijk. Dit betekent investeren
in de inzet van kwalitatieve gestructureerde risicosignalering, een
sluitend vraaggericht aanbod voor alle ouders, en een kwalitatieve en
effectieve sluitende ketensamenwerking.
Met de aanpak ketenzorg opgroeien en opvoeden worden de volgende
resultaten beoogd:
- signalen komen sneller bij elkaar, en hulpverlening komt sneller en
beter op gang;
- alle partijen werken met het principe één kind één plan, één gezin
één plan';
- verantwoordelijkheden met betrekking tot coördinatie van zorg zijn
bekend en worden gehanteerd;
- werkprocessen zijn gestroomlijnd;
- een digitaal risicosignaleringssysteem is ingevoerd;
- doorzettingsmacht is georganiseerd;
- digitale koppeling informatie over kind/gezin;
- vraag en aanbod zijn in beeld en goed op elkaar afgestemd,
organisaties werken meer vraaggericht (naast ook altijd
aanbodgericht);
- er is voldoende hulp en interventies voor alle ouders beschikbaar;
- de ketenzorg is verbreed met de -9 maandenzorg.
Hoe verder?
Doel is in 2008 de eerste twee Centra voor Jeugd en Gezin open te
stellen met ketenpartners. In diezelfde tijd gaat de gemeente met
ketenpartners werken aan verdere kwaliteit van de samenwerking en
vooral zorgen dat de juiste hulp voor ouders beschikbaar is.
EINDE PERSBERICHT
Meer informatie:
Carina de Wijs
Adviseur bestuurlijke communicatie
tel. 077-359 6317
mobiel 06-14404490