Gemeente Den Haag

Scheveningen, dé badplaats van Noordwest Europa

Scheveningen moet een slag maken om een aantrekkelijk gebied te blijven voor wonen, werken en recreëren. Vorige week presenteerde het college van burgemeester en wethouders drie sterk met elkaar samenhangende plannen voor de toekomst van de grootste badplaats aan de Noordzee. Het gaat om de Nota van Uitgangspunten Masterplan Scheveningen Kust, het Voorlopig Ontwerp voor de boulevard en de Nota van Uitgangspunten planontwikkeling Scheveningen Haven.

Volgens verantwoordelijk wethouder Marnix Norder gaat het op een aantal punten niet goed met Scheveningen. Het aantal toeristen blijft achter bij de groei die je elders ziet en per persoon geven toeristen minder geld uit. Ook de visserij heeft het moeilijk, niet alleen omdat het in heel Europa slecht gaat, maar ook omdat er tot nu toe niet echt gekozen is voor de visserij. Daarnaast is het noodzakelijk de kustverdediging te versterken als gevolg van de stijging van de zeespiegel.

Om het toerisme te stiumuleren wil de gemeente nieuwe voorzieningen zoals musea, theaters en bijvoorbeeld een lego playground bij de pier. Die moeten ervoor zorgen dat Scheveningen ook s avonds en buiten het zomerseizoen de moeite waard is. Ook komen er 600 extra hotelkamers.

De openbare ruimte moet meer kwaliteit krijgen en het strand moet beter toegankelijk worden.

Tramlijn 11 wordt doorgetrokken naar het zuidelijk havenhoofd. Mensen die met de auto naar Scheveningen worden in de toekomst zo snel mogelijk vanaf de internationale ring via de drie hoofdontsluitingsroutes - Houtrustweg, Scheveningseweg en Zwolsestraat
- naar parkeergarages geleid. Daardoor vermindert de overlast voor bewoners. We willen af van het autoverkeer door Scheveningen, zegt Norder. Je komt naar de plek waar je moet zijn en parkeer daar. Van Noord naar Zuid door Scheveningen crossen kan straks niet meer. De gemeente wil het rustige en historische karakter van Scheveningen-dorp behouden.
De nieuwe boulevard die nodig is voor de kustverdediging verbindt Bad, Dorp en Haven sterker dan voorheen met elkaar. Naar aanleiding van alle reacties is het concept Voorlopig Ontwerp op een aantal punten aangepast. Het viaduct met een onderdoorgang voor voetgangers naar de boulevard - bij museum Beelden aan Zee is geschrapt. Verder is de rijweg voor het museum verlaagd, waardoor het uitzicht op zee vanuit het museum behouden blijft. Er is een nieuw ontwerp gemaakt voor de busplaatsen op de kop van de Scheveningseslag (met name voor bezoekers van Sealife) waarbij het uitzicht ook beter behouden blijft.

Er komen 1050 nieuwe woningen in Scheveningen. De meeste woningen (800) komen op het voormalige Norfolkterrein. Op de keerlus bij het Zwart Pad is ruimte voor 40 tot 60 woningen in combinatie met een parkeergarage. Deze vervangt het huidige parkeerterrein op het Zwarte Pad. Dit terrein wordt weer teruggegeven aan de natuur.

De plannen voor Scheveningen Haven zijn aangepast na de samenspraak. Zo komen er nu twee ranke en slanke torens van 100 meter hoog en een gebouw van 70 meter hoog. De plint van de torens zodanig vormgeven dat er meer uitzicht op zee is. Van de 800 nieuwe woningen op het Norfolkterrein is 20 procent sociale woningbouw. In andere delen van Scheveningen wordt meer dan 30 procent sociale woningbouw gerealiseerd. Bij het dempen van de derde haven blijft ruimte behouden voor het afmeren van boten. Er komt een betere doorsteek vanuit Duindorp naar het strand bij lijn 12.

Het college is positief over de mogelijkheid van een nieuwe buitenhaven. Er is echter nog veel onderzoek nodig voordat hierover een definitief besluit kan worden genomen.

De raadscommissie vergadert begin volgend jaar over de plannen voor Scheveningen. Als de gemeenteraad de plannen heeft vastgesteld, begint een samenspraaktraject over het Masterplan Scheveningen Kust, waarbij iedereen kan meedenken en meepraten.