Scheveningen, dé badplaats van Noordwest Europa
Scheveningen moet een slag maken om een aantrekkelijk gebied te
blijven voor wonen, werken en recreëren. Vorige week presenteerde het
college van burgemeester en wethouders drie sterk met elkaar
samenhangende plannen voor de toekomst van de grootste badplaats aan
de Noordzee. Het gaat om de Nota van Uitgangspunten Masterplan
Scheveningen Kust, het Voorlopig Ontwerp voor de boulevard en de Nota
van Uitgangspunten planontwikkeling Scheveningen Haven.
Volgens verantwoordelijk wethouder Marnix Norder gaat het op een
aantal punten niet goed met Scheveningen. Het aantal toeristen blijft
achter bij de groei die je elders ziet en per persoon geven toeristen
minder geld uit. Ook de visserij heeft het moeilijk, niet alleen omdat
het in heel Europa slecht gaat, maar ook omdat er tot nu toe niet echt
gekozen is voor de visserij. Daarnaast is het noodzakelijk de
kustverdediging te versterken als gevolg van de stijging van de
zeespiegel.
Om het toerisme te stiumuleren wil de gemeente nieuwe voorzieningen
zoals musea, theaters en bijvoorbeeld een lego playground bij de pier.
Die moeten ervoor zorgen dat Scheveningen ook s avonds en buiten het
zomerseizoen de moeite waard is. Ook komen er 600 extra hotelkamers.
De openbare ruimte moet meer kwaliteit krijgen en het strand moet
beter toegankelijk worden.
Tramlijn 11 wordt doorgetrokken naar het zuidelijk havenhoofd. Mensen
die met de auto naar Scheveningen worden in de toekomst zo snel
mogelijk vanaf de internationale ring via de drie
hoofdontsluitingsroutes - Houtrustweg, Scheveningseweg en Zwolsestraat
- naar parkeergarages geleid. Daardoor vermindert de overlast voor
bewoners. We willen af van het autoverkeer door Scheveningen, zegt
Norder. Je komt naar de plek waar je moet zijn en parkeer daar. Van
Noord naar Zuid door Scheveningen crossen kan straks niet meer.
De gemeente wil het rustige en historische karakter van
Scheveningen-dorp behouden.
De nieuwe boulevard die nodig is voor de kustverdediging verbindt Bad,
Dorp en Haven sterker dan voorheen met elkaar. Naar aanleiding van
alle reacties is het concept Voorlopig Ontwerp op een aantal punten
aangepast. Het viaduct met een onderdoorgang voor voetgangers naar de
boulevard - bij museum Beelden aan Zee is geschrapt. Verder is de
rijweg voor het museum verlaagd, waardoor het uitzicht op zee vanuit
het museum behouden blijft. Er is een nieuw ontwerp gemaakt voor de
busplaatsen op de kop van de Scheveningseslag (met name voor bezoekers
van Sealife) waarbij het uitzicht ook beter behouden blijft.
Er komen 1050 nieuwe woningen in Scheveningen. De meeste woningen
(800) komen op het voormalige Norfolkterrein. Op de keerlus bij het
Zwart Pad is ruimte voor 40 tot 60 woningen in combinatie met een
parkeergarage. Deze vervangt het huidige parkeerterrein op het Zwarte
Pad. Dit terrein wordt weer teruggegeven aan de natuur.
De plannen voor Scheveningen Haven zijn aangepast na de samenspraak.
Zo komen er nu twee ranke en slanke torens van 100 meter hoog en een
gebouw van 70 meter hoog. De plint van de torens zodanig vormgeven dat
er meer uitzicht op zee is. Van de 800 nieuwe woningen op het
Norfolkterrein is 20 procent sociale woningbouw. In andere delen van
Scheveningen wordt meer dan 30 procent sociale woningbouw
gerealiseerd. Bij het dempen van de derde haven blijft ruimte behouden
voor het afmeren van boten. Er komt een betere doorsteek vanuit
Duindorp naar het strand bij lijn 12.
Het college is positief over de mogelijkheid van een nieuwe
buitenhaven. Er is echter nog veel onderzoek nodig voordat hierover
een definitief besluit kan worden genomen.
De raadscommissie vergadert begin volgend jaar over de plannen voor
Scheveningen. Als de gemeenteraad de plannen heeft vastgesteld, begint
een samenspraaktraject over het Masterplan Scheveningen Kust, waarbij
iedereen kan meedenken en meepraten.
Gemeente Den Haag