Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (ROVER)


PERSBERICHT

ROVER boos over sluiting vervoerwinkels
In het kader van bezuinigingen wil Connexxion op 1 januari 2008 alle vervoerwinkels (uitgezonderd Alkmaar en Den Helder) sluiten. Er zijn plannen om enkele producten te gaan verkopen via grenswisselkantoren, zoals nu ook al in Zwolle het geval is. ROVER betreurt deze gang van zaken ten zeerste.
De voorgenomen sluiting is geheel niet in het belang van de reizigers, terwijl de winkels of informatiepunten cruciaal zijn voor een goede invoering van de OV-chipkaart.

De ervaring met de OV-Chipkaart in Rotterdam leert dat er bij de invoering van de OV-chipkaart veel meer lokethandelingen nodig zijn. Het bevreemdt ROVER dan ook dat Connexxion kort voor het invoeren van de OV-Chipkaart bijna alle vervoerwinkels sluit. Voor veel reizigers is de vervoerwinkel nog steeds een bron van informatie over tarieven en de buslijnen in de stad. En natuurlijk kopen reizigers er ook hun strippenkaarten en abonnementen. ROVER bepleit dan ook het openhouden van de toch al schaarse vervoerwinkels van Connexxion. Het onderbrengen van de verkoopfunctie bij grenswisselkantoren (GWK) is alleen acceptabel als de medewerkers van deze kantoren ook informatie verstrekken over het vervoer in de stad en/of regio. Tot op heden gebeurt dit niet of nauwelijks. Verder is het kopen van een strippenkaart bij het GWK erg omslachtig. Medewerker verricht minstens vijf tot zes handelingen voordat de strippenkaart - met kassabon - kan worden overhandigd. Je moet dan geen haast hebben!

ROVER is nog aan het onderzoeken of de maatregelen van Connexxion wel in overeenstemming zijn met de Wet personenvervoer 2000 en overweegt een procedure bij het College van Beroep voor het bedrijfsleven aan te spannen. In enkele concessies is vastgelegd dat vervoerwinkels vereist zijn, in dat geval kan Connexxion niet zomaar de vervoerwinkels sluiten, aldus ROVER. De vereniging heeft (haar leden in) de regionale overlegorganen (ROCOVs) gevraagd hier scherp op toe te zien.

De actie van Connexxion verplicht opdrachtgevers voortaan om bij elke openbare aanbesteding het aantal vervoerwinkels en de kwaliteit van de vervoerwinkels vast te leggen. Als er in een stad meerdere vervoerders rijden moeten de opdrachtgevers er voor zorgen dat er één vervoerwinkel komt, waarin de vervoerbewijzen en de informatie van alle vervoerders beschikbaar is.

ROVER roept ook de Kamer op om, in het belang van de reiziger en een goede invoering van de chipkaart, deze ontwikkeling tegen te houden. Pagina geplaatst: 13 december 2007