Online buzz onder jongeren leidde tot massale opkomst stakingen
13/12/2007 15:03
De Vos en Jansen Marktonderzoek
Internet heeft een grote rol gespeeld in de stakingen van middelbare scholieren tegen de verplichte lesurennorm. Scholieren hebben via MSN, e-mail en Hyves een zogenaamde buzz gecreeerd, die heeft geleid tot de massale opkomst en kennis van de stakingen. Dit blijkt uit onderzoek van YoungVotes onder 313 middelbare scholieren in Nederland, uitgevoerd na de grote landelijke stakingen tegen de lesurennorm.
Van de ondervraagde scholieren heeft ruim 40% actief of als toeschouwer meegedaan aan de stakingen. Twee derde van ondervraagde scholieren vindt dat zij onterecht negatief in de media zijn neergezet. Zo wist ruim negen op de tien van de stakende scholieren wel degelijk wat de reden was om te staken.
De belangrijkste reden om te staken was voor jongeren het hoge aantal lesuren waarop geen les wordt gegeven, gevolgd door de ontevredenheid over de totale hoeveelheid lesuren waar per jaar aan moet worden voldaan. Ook het laten horen van de stem van jongeren werd als belangrijke reden genoemd om deel te nemen aan de stakingen.
De scholieren hebben niet alleen een oproep ontvangen om te staken, één derde heeft zelf ook mensen uitgenodigd. Van de scholieren die actief hebben gestaakt, heeft zelfs 85% anderen uitgenodigd deel te nemen. Dit gebeurde veelal door elkaar mondeling in te lichten. Daarnaast speelde Internet een grote rol. Zo waren MSN (40%), sms (20%) en e-mail (13%) veelgebruikte kanalen. Gemiddeld wisten de scholieren twee dagen van tevoren van de geplande staking. Ruim twee vijfde kreeg de oproep maximaal een dag van tevoren.
Ruim 85% van de jongeren is van mening dat de vernielingen die zijn aangericht door scholieren tijdens de stakingen, alleen maar tegen hebben gewerkt. Slechts een zéér klein gedeelte van de scholieren keurt de vernielingen goed. Het merendeel hiervan zijn de scholieren die actief hebben deelgenomen aan de stakingen. Tenslotte geeft 37% van de leerlingen aan het politieoptreden tijdens de stakingen slecht tot zeer slecht te vinden.
YoungVotes is het jongeren onderzoek van De Vos & Jansen Marktonderzoek. YoungVotes is een klankbord voor jonge mensen in de leeftijd van 13 - 29 jaar en is continu bezig met het hetgeen jongeren bezighoudt, wat onder hen leeft en vooral wat zij belangrijk vinden! Onderwerpen die aan bod komen zijn o.a. media gebruik, relaties, school, sex, financiën, welzijn en vrije tijd. Via ons omvangrijke jongerenpanel zijn wij continu op de hoogte van de belevingswereld van deze snel veranderende en multiculturele generatie jonge mensen! Kijk voor meer informatie over YoungVotes op http://www.youngvotes.nl/.