Gemeente Tilburg

Nummer 2007500BW

Gemeente Tilburg bekijkt hoeveel hulp mensen nodig hebben

Herindicaties hulp bij het huishouden niet strenger dan tot nu toe In 2008 gaat de gemeente Tilburg opnieuw beoordelen hoeveel hulp bij het huishouden mensen nodig hebben. Dat is nodig omdat de geldigheidsduur van veel beschikking

afloopt, en vanwege de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Klanten krijgen deze

week een brief over deze nieuwe beoordeling (herindicatie). De herindicatie vindt plaats op

basis van dezelfde criteria. Er wordt dus niet strenger beoordeeld. Tot het moment dat de

herindicatie is gesteld, blijft de oude indicatie geldig.

Ook tienduizend klanten die een woonvoorziening, rolstoel of vervoersvoorziening hebben,

krijgen deze week een brief. Hun Wvg-beschikking wordt omgezet in een Wmo-beschikking.

De Wet voorzieningen gehandicapten (Wvg) is immers overgegaan in de Wmo. Inhoudelijk

verandert er niets voor deze klanten.

Wet maatschappelijke ondersteuning

De gemeente is sinds de invoering van de Wet maatschappelijke ondersteuning op


1 januari 2007, verantwoordelijk voor de organisatie van hulp bij het huishouden. Voor die

tijd werd dit geregeld door het Zorgkantoor. Alle klanten die over zijn gegaan van het

Zorgkantoor naar de gemeente, behielden in het eerste jaar hun oude indicatie zolang die

geldig was. Dat is voor alle Nederlandse gemeenten zo geregeld in de Wet maatschappelijke

ondersteuning.

Elke klant heeft een indicatie voor het soort werk dat gedaan moet worden en voor het

aantal uren. Bij het soort werk wordt onderscheid gemaakt tussen alleen poetsen (hulp bij

het huishouden categorie 1) en poetsen in combinatie met het huishouden regelen (hulp bij

het huishouden categorie 2). De indicatie heeft ook altijd een geldigheidsduur.

Wethouder Els Aarts (Zorg en ouderenbeleid): "In Tilburg hebben bijna 7000 klanten de

klanten maken gebruik van één van de acht zorginstellingen waarmee de gemeente Tilburg

een contract heeft afgesloten. Ruim 10 % van de klanten heeft een persoonsgebonden

budget waarmee ze zelf zorg inkopen". Dit persoonsgebonden budget is in 2007 voor

bestaande klanten nog geregeld door het Zorgkantoor, maar wordt op 1 januari 2008

overgenomen door de gemeente Tilburg.

Loket Z
Klanten voor wie de oude indicatie vóór 1 juli 2008 verloopt, moeten zelf een nieuwe aanvraag indienen bij Loket Z, minstens zes weken voordat de oude indicatie verloopt. Klanten voor wie de oude indicatie pas na 1 juli 2008 verloopt, wordt gevraagd of de gemeente gebruik mag maken van de gegevens die bekend zijn bij het Centrum Indicatiestelling Zorg. Op basis van deze gegevens bekijkt de gemeente of de herindicatie op papier, telefonisch of via een (huis)bezoek kan plaatsvinden.