Gemeente Tilburg
Nummer 2007500BW
Gemeente Tilburg bekijkt hoeveel hulp mensen nodig hebben
Herindicaties hulp bij het huishouden niet strenger dan tot nu toe
In 2008 gaat de gemeente Tilburg opnieuw beoordelen hoeveel hulp bij het huishouden
mensen nodig hebben. Dat is nodig omdat de geldigheidsduur van veel beschikking
afloopt, en vanwege de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Klanten krijgen deze
week een brief over deze nieuwe beoordeling (herindicatie). De herindicatie vindt plaats op
basis van dezelfde criteria. Er wordt dus niet strenger beoordeeld. Tot het moment dat de
herindicatie is gesteld, blijft de oude indicatie geldig.
Ook tienduizend klanten die een woonvoorziening, rolstoel of vervoersvoorziening hebben,
krijgen deze week een brief. Hun Wvg-beschikking wordt omgezet in een Wmo-beschikking.
De Wet voorzieningen gehandicapten (Wvg) is immers overgegaan in de Wmo. Inhoudelijk
verandert er niets voor deze klanten.
Wet maatschappelijke ondersteuning
De gemeente is sinds de invoering van de Wet maatschappelijke ondersteuning op
1 januari 2007, verantwoordelijk voor de organisatie van hulp bij het huishouden. Voor die
tijd werd dit geregeld door het Zorgkantoor. Alle klanten die over zijn gegaan van het
Zorgkantoor naar de gemeente, behielden in het eerste jaar hun oude indicatie zolang die
geldig was. Dat is voor alle Nederlandse gemeenten zo geregeld in de Wet maatschappelijke
ondersteuning.
Elke klant heeft een indicatie voor het soort werk dat gedaan moet worden en voor het
aantal uren. Bij het soort werk wordt onderscheid gemaakt tussen alleen poetsen (hulp bij
het huishouden categorie 1) en poetsen in combinatie met het huishouden regelen (hulp bij
het huishouden categorie 2). De indicatie heeft ook altijd een geldigheidsduur.
Wethouder Els Aarts (Zorg en ouderenbeleid): "In Tilburg hebben bijna 7000 klanten de
klanten maken gebruik van één van de acht zorginstellingen waarmee de gemeente Tilburg
een contract heeft afgesloten. Ruim 10 % van de klanten heeft een persoonsgebonden
budget waarmee ze zelf zorg inkopen". Dit persoonsgebonden budget is in 2007 voor
bestaande klanten nog geregeld door het Zorgkantoor, maar wordt op 1 januari 2008
overgenomen door de gemeente Tilburg.
Loket Z
Klanten voor wie de oude indicatie vóór 1 juli 2008 verloopt, moeten zelf een nieuwe
aanvraag indienen bij Loket Z, minstens zes weken voordat de oude indicatie verloopt.
Klanten voor wie de oude indicatie pas na 1 juli 2008 verloopt, wordt gevraagd of de
gemeente gebruik mag maken van de gegevens die bekend zijn bij het Centrum
Indicatiestelling Zorg. Op basis van deze gegevens bekijkt de gemeente of de herindicatie
op papier, telefonisch of via een (huis)bezoek kan plaatsvinden.