Gemeente Tilburg
13-12-2007
Gemeente Tilburg bekijkt hoeveel hulp mensen nodig hebben
Herindicaties hulp bij het huishouden niet strenger dan tot nu toe
In 2008 gaat de gemeente Tilburg opnieuw beoordelen hoeveel hulp bij
het huishouden mensen nodig hebben. Dat is nodig omdat de
geldigheidsduur van veel beschikking afloopt, en vanwege de Wet
maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Klanten krijgen deze week een
brief over deze nieuwe beoordeling (herindicatie). De herindicatie
vindt plaats op basis van dezelfde criteria. Er wordt dus niet
strenger beoordeeld. Tot het moment dat de herindicatie is gesteld,
blijft de oude indicatie geldig.
Ook tienduizend klanten die een woonvoorziening, rolstoel of
vervoersvoorziening hebben, krijgen deze week een brief. Hun
Wvg-beschikking wordt omgezet in een Wmo-beschikking. De Wet
voorzieningen gehandicapten (Wvg) is immers overgegaan in de Wmo.
Inhoudelijk verandert er niets voor deze klanten.
Wet maatschappelijke ondersteuning
De gemeente is sinds de invoering van de Wet maatschappelijke
ondersteuning op
1 januari 2007, verantwoordelijk voor de organisatie van hulp bij het
huishouden. Voor die tijd werd dit geregeld door het Zorgkantoor. Alle
klanten die over zijn gegaan van het Zorgkantoor naar de gemeente,
behielden in het eerste jaar hun oude indicatie zolang die geldig was.
Dat is voor alle Nederlandse gemeenten zo geregeld in de Wet
maatschappelijke ondersteuning.
Elke klant heeft een indicatie voor het soort werk dat gedaan moet
worden en voor het aantal uren. Bij het soort werk wordt onderscheid
gemaakt tussen alleen poetsen (hulp bij het huishouden categorie 1) en
poetsen in combinatie met het huishouden regelen (hulp bij het
huishouden categorie 2). De indicatie heeft ook altijd een
geldigheidsduur.
Soepel verlopen
Wethouder Els Aarts (Zorg en ouderenbeleid): "In Tilburg hebben bijna
7000 klanten de overstap gemaakt van Zorgkantoor naar de gemeente. Dat
is soepel verlopen. De meeste klanten maken gebruik van één van de
acht zorginstellingen waarmee de gemeente Tilburg een contract heeft
afgesloten. Ruim 10 % van de klanten heeft een persoonsgebonden budget
waarmee ze zelf zorg inkopen". Dit persoonsgebonden budget is in 2007
voor bestaande klanten nog geregeld door het Zorgkantoor, maar wordt
op 1 januari 2008 overgenomen door de gemeente Tilburg.
Loket Z
Klanten voor wie de oude indicatie vóór 1 juli 2008 verloopt, moeten
zelf een nieuwe aanvraag indienen bij Loket Z, minstens zes weken
voordat de oude indicatie verloopt.
Klanten voor wie de oude indicatie pas na 1 juli 2008 verloopt, wordt
gevraagd of de gemeente gebruik mag maken van de gegevens die bekend
zijn bij het Centrum Indicatiestelling Zorg. Op basis van deze
gegevens bekijkt de gemeente of de herindicatie op papier, telefonisch
of via een (huis)bezoek kan plaatsvinden.