Ingezonden persbericht


Persbericht

Emoties objectief beoordeeld op Gladorsad.nl

~ Herkenningssoftware leest emoties af van gezichten ~

Amsterdam, 13 december 2007 - ilse media en de Universiteit van Amsterdam (UvA) lanceren vandaag Gladorsad.nl. Deze nieuwe website analyseert de gevoelens van personen op foto's die bezoekers van de site voordragen.

Iedere dag kunnen bezoekers van de site foto's van gezichten van bijvoorbeeld beroemdheden of van geliefden voordragen die ze geanalyseerd willen zien. Bezoekers kunnen op de foto's die genomineerd zijn, stemmen waarna aan het einde van de dag een analyse wordt losgelaten op het winnende gezicht. De foto wordt dan met de emotie-analyse opgenomen in de fotogalerij waar bezoekers kunnen zien welke emoties bij welke foto overheersen.

Dr. Theo Gevers, informaticus aan de UvA, ontwikkelde software die emoties kan herkennen uit gezichtsuitdrukkingen. Aan de hand van analysesoftware wordt vervolgens bepaald hoe iemand zich voelt. Met percentages worden de emoties vrolijk, verbaasd, verdrietig, trots, boos en walging onderscheiden. Eerder werd met deze software al de glimlach van Mona Lisa onderzocht, waarbij zij voor 83% blij bleek te zijn, maar ook 9% walging kende.

De software kan ook gebruikt worden voor video's. De emotie-herkenningssoftware laat zich prima lenen voor marketingdoeleinden en het analyseren van persoonlijke profielen. De software werkt op een standaard pc met een simpele webcam.

"We merken dat mensen enorm geĂŻnteresseerd zijn in de software. Via deze site is de analysesoftware voor iedereen toegankelijk. Ook voor bedrijven wordt dit uiteindelijk een interessant medium om te gebruiken bij het analyseren van emoties van bijvoorbeeld gebruikers", vertelt Theo Gevers.

"We werken al een tijd samen met de UvA op het gebied van video en beeldanalyse. Onderzoek in deze richting is voor ons van strategisch belang gezien de enorme vlucht die video/beeld over IP neemt. GladOrSad is een aansprekende demonstratie van wat er tot nu is gerealiseerd", zegt Nils Rooijmans, Hoofd Search & Research bij ilse media.

(309 woorden)
BERICHT VOOR DE REDACTIE

Over ilse media groep

Ilse media is actief sinds 1995 en is sindsdien uitgegroeid tot de grootste internetuitgever van Nederland. Met een rijk portfolio van websites, waaronder ilse.nl, Kieskeurig.nl, Startpagina.nl, NU.nl, SchoolBANK.nl en web-log.nl bereikt ilse media ca 70 procent van alle internetters van 13 jaar en ouder in Nederland. De jeugd- en jongerenwebsites Kaboem.nl, CU2.nl en de jongerenportalen van Yourscene.nl zijn onderdeel van ilse media dochter newrulez. Daarnaast exploiteert ilse media de vrouwen- en woonsites van Sanoma Uitgevers en TVGids.nl, een website van Programmabladen AKN. Het hele ilse media netwerk heeft per maand ruim negenhonderd miljoen pageviews.

Ilse media is onderdeel van Sanoma Uitgevers, met ruim 80 publiekstijdschriften en ruim 125 websites de grootste multimediale uitgever van Nederland. In 2006 haalde Sanoma Uitgevers en haar deelnemingen een omzet van 531 miljoen euro. Inclusief dochterondernemingen heeft Sanoma Uitgevers bijna 2000 medewerkers. Sanoma Uitgevers maakt sinds 2001 deel uit van Sanoma Magazines, de internationale tijdschriftendivisie van het Finse mediaconcern SanomaWSOY. Sanoma Magazines is met 300 tijdschriften in dertien landen een van de grootste publiekstijdschriftenuitgeverijen in Europa.

Meer informatie over de ilse media groep: www.ilsemedia.nl

Voor meer informatie over ilse media:

Annette Knijnenberg
T: 020-840 47 11
M: 06-51639439
E: pers@ilsemedia.nl

Voor meer informatie over de Universiteit van Amsterdam: UvA Persvoorlichting
T: 020-5252695
E: persvoorlichting@uva.nl