Innovatieprogramma Geluid leidt tot besparing van minimaal 290 miljoen euro
Bronmaatregelen maken Nederland betaalbaar stiller langs weg en spoor
Nieuwsbericht | 13-12-2007
Na vijf jaar is het Innovatieprogramma Geluid (IPG) afgerond. Vandaag
hebben de ministeries van Verkeer en Waterstaat en VROM de resultaten
van het IPG overgedragen aan organisaties uit de weg- en spoorsector.
Deze organisatie zijn verantwoordelijk voor de invoering van de IPG
maatregelen en daarmee voor het betaalbaar stiller maken van
Nederland. Hiervoor kondigen zij verschillende investeringen aan.
Onafhankelijk onderzoek toont aan dat de invoering van de
IPG-maatregelen leidt tot een totale besparing van 290 miljoen euro
tot en met 2020. Verkeer en Waterstaat stelt nog 35 miljoen
beschikbaar voor versnelde invoering van IPG-maatregelen.
Van deze 35 miljoen gaat 25 miljoen naar maatregelen voor wegen.
Hiermee worden
modulaire geluidschermen geplaatst op de A12 in de gemeente
Leidschendam-Voorburg,
de A20 Noord in de gemeente Rotterdam en de A59 in de gemeente
Heusden. Ook
wordt er op diverse wegen een dunne geluidsreducerende deklaag
aangebracht.
De overige tien miljoen investeert Verkeer en Waterstaat in het spoor.
De heer Klerk, voorzitter Raad van Bestuur ProRail, gaf aan met deze
investering vijf geluidsknelpunten versneld aan te pakken. Het gaat om
de aanleg van raildempers en mogelijk aanvullende geluidsschermen op
het spoor in de gemeenten Nieuwerkerk aan de IJssel, Bussum,
Harderwijk en Utrecht. Spoorvervoerders betalen nu per gereden
kilometer een vergoeding voor gebruik van het spoor. ProRail zal in
2008 een tijdelijke korting op deze gebruiksvergoeding invoeren voor
vervoerders die hun lawaaiige materieel stiller maken met raildempers.
Minister Cramer van VROM kondigde aan zich, samen met VenW, hard te
maken voor de aanscherping van de Europese geluidseisen aan
autobanden. Cramer voert ook gesprekken met de auto- en bandensector
om niet te wachten op nieuwe wetgeving uit Brussel, maar nu al de
bestaande stillere banden te gebruiken. Verder is de campagne 'Het
wordt de helft stiller op de weg' gestart.
Remblokken
Voor het stiller maken van het wat oudere, lawaaiige spoorwegmaterieel
heeft het IPG maatregelen opgeleverd als kunststof of sinter
remblokken. De heer Veenman, President Directeur NS, maakte bekend dat
de Nederlandse Spoorwegen in de loop van komend jaar wil starten met
de ombouw van ruim 300 rijtuigen. Hiermee is een investering van circa
twee miljoen euro gemoeid. Zodra met ProRail overeenstemming is
bereikt over de concrete invulling van de bovengenoemde korting op de
gebruiksvergoeding, kan dit programma in gang worden gezet.
Raildempers
VolkerRail investeerde reeds 1,3 miljoen euro in de ontwikkeling van
een machine die de raildemper minder arbeidsintensief kan aanbrengen.
De heer Rijper, Algemeen Directeur van VolkerRail, maakte bekend de
komende jaren nog diverse miljoenen in de ontwikkeling van deze
raildempermontagemachine te investeren.
Ultra stil wegdek
De heer Sprangers, directeur Mobiliteit van Rijkswaterstaat Dienst
Verkeer en Scheepvaart, gaf aan dat Rijkswaterstaat de markt wil
uitdagen om ultrastille, rubberen wegdekken verder te ontwikkelen
zodat deze op termijn breed kunnen worden toegepast. Hieraan is een
investering van twee miljoen euro verbonden.
Stille banden
De heer Van Halder, Manager Sourcing & Maintenance van ING Car Lease,
maakte bekend dat ING Car Lease voor hun wagenpark van 80.000 auto's
bewust kiest voor stille banden. Mevrouw de Haas, Directeur Milieu &
Leefomgeving van advies- en ingenieursbureau ARCADIS zegde toe de
vloot van ruim 850 leaseauto's uit te willen rusten met nog stillere
banden.
Rendement IPG
Het programmabudget van IPG bedroeg 110 miljoen euro. Uit
onafhankelijk onderzoek van RebelGroup Advisory blijkt dat de
invoering van de IPG-maatregelen een besparing oplevert van minimaal
290 miljoen euro op andere, bestaande geluidmaatregelen zoals (nog
hogere) geluidschermen langs weg en spoor.
Innovatieprogramma Geluid
Het verkeer in Nederland over snelwegen en spoor wordt steeds drukker.
Steeds meer Nederlanders hebben daardoor last van het geluid. Dit was
in 2002 aanleiding voor de ministeries van VROM en Verkeer en
Waterstaat om de opdracht te geven voor het grootste
innovatieprogramma voor geluid ter wereld: het testen van nieuwe
maatregelen aan en langs spoorbanen, wegen, treinen en wegvoertuigen
en het versneld toepassen van deze innovaties. Dit Innovatieprogramma
Geluid (IPG) combineerde vijf jaar lang met succes de werelden van
wetenschap en praktijk. De belangrijkste toepassingen van het IPG voor
snelwegen zijn tweelaags ZOAB, dunne deklagen en stille banden. Voor
het spoor zijn dit nieuwe typen remblokken die treinen stiller maken,
raildempers en akoestisch slijpen. Al deze maatregelen zijn nu al
toepasbaar. Het innovatieprogramma werd in opdracht van beide
ministeries uitgevoerd door Rijkswaterstaat en ProRail.
Meer informatie
* http://www.innovatieprogrammageluid.nl/
Verwante informatie
* Kennis- en innovatiebeleid
Ministerie van Verkeer en Waterstaat