Blauw New Media
---
Arbeidsmarkt op slot
Incompany 200: Werkgevers tasten diep in de buidel en stellen zich
sociaal op
Rotterdam , 13 december 2007
Werkgevers investeren fors in het behoud van hun schaarse werknemers.
Ze bieden beduidend betere carrièreperspectieven en paaien medewerkers
met hogere bonussen. Dat blijkt uit het jaarlijkse Incompany
200-onderzoek naar werknemertevredenheid. In totaal deelden 6.591
werknemers van de 200 grootste Nederlandse organisaties rapportcijfers
uit aan hun werkgever. Zeer opvallend is hun veel grotere waardering
voor de bonussen, doorgroeimogelijkheden, baanzekerheid, persoonlijke
ontwikkeling en management development. Deze cijfers zijn sinds 2005
met een half punt gestegen, terwijl de meeste overige cijfers
onveranderd zijn.
Op slot
Het resultaat van de forse investeringen die werkgevers plegen,
tezamen met hun toegenomen waardering voor de werknemers, levert ze
grote trouw op. In 2005 verwachtte 72 procent van de werknemers nog
twee jaar bij hun huidige werkgever te blijven, anno 2007 is dat zelfs
77 procent. Ondanks de sterk toegenomen krapte op de arbeidsmarkt en
de grotere vraag, blijken werknemers juist minder genegen om van
werkgever te wisselen. Ook het percentage werknemers dat actief extern
solliciteert, neemt in diezelfde periode af van 17 naar 13 procent. De
arbeidsmarkt gaat steeds meer op slot. Medewerkers tonen zich
daarnaast zekerder van hun baan. Het cijfer voor baanzekerheid is in
twee jaar tijd opgelopen van een 6,21 naar een 6,67.
René Gerhardus, hoofdredacteur Incompany: Het ieder voor zich, god
voor ons allen-gevoel uit de jaren negentig, met het grote jobhoppen
als uithangbord, maakt plaats voor een samen door dik en dun, totdat
de koek op is. Niet alle medewerkers genieten immers van een gulle
werkgever. Het afslanken en reorganiseren gaat door. Gerhardus: Het is
momenteel in or out voor werknemers. Werkgevers zijn anno 2007 zeer
selectief, eisen een hoge performance en stoten medewerkers af als de
productiviteit en winstgevendheid onder druk komen te staan. Maar
tegelijkertijd koesteren ze wel de mensen die binnen zijn. Hierdoor
ontstaat een nieuwe balans tussen werkgever en werknemer.
Massaontslag
Het effect van een massaontslag is groot op de tevredenheid van
werknemers. Reorganiserende bedrijven als TNT, Unilever en Postbank
dalen in de ranking van Incompany. Gerhardus: Dat is logisch;
medewerkers uiten hun onvrede. Maar het effect verschilt per bedrijf.
Een bedrijf als TNT, dat al jaren slecht scoort in Incompany 200,
eindigt bijvoorbeeld op de voorlaatste plaats. Een bedrijf als
Unilever, dat de helft van zijn Nederlandse fabrieken gaat sluiten en
eveneens een massaontslag aankondigde, blijkt intern beter opgewassen
tegen dergelijk nieuws.
Top 3
Bovenaan in de top 100 staan de organisaties die er het best in slagen
hun medewerkers te pleasen. Ernst & Young (7,64) is net zoals in 2006
de grote winnaar, Aegon (7,47) en Rabobank (7,45) maken de top 3
compleet. De opvallende overeenkomst tussen deze drie bedrijven is hun
strategiewijzing op hr-vlak rond 2002.
Gerhardus: Ernst & Young en Aegon hebben er in de afgelopen vijf jaar
hard aan gewerkt om mensgerichter te worden. Rabobank volgde precies
het tegengestelde pad; haar van oorsprong al sociale cultuur was juist
te ver doorgeschoten waardoor ze vooral moesten professionaliseren.
Het resultaat is identiek: hard en zacht gaan prima samen binnen deze
bedrijven.
Waardering
In de hele markt is een trend zichtbaar waarin werkgevers zich
socialer opstellen. Van alle cultuuraspecten loopt alleen het cijfer
voor de waardering die medewerkers ervaren op; met een derde punt
erbij verandert de onvoldoende hiervoor in een voldoende. De 6.591
werknemers zeggen dit het belangrijkste element te vinden, zelfs
belangrijker dan hun salaris. C&A (7,75), Jumbo (7,42) en Xerox (7,37)
krijgen de hoogste cijfers voor de waardering die ze aan werknemers
geven.
Een volledig overzicht van de onderzoeksresultaten, inclusief alle
scores, staan in de Incompany 200 editie 2007 die vandaag verschijnt.
Over Incompany
Zakenblad Incompany verschijnt drie keer per jaar in een oplage van
80.000 exemplaren. In iedere uitgave komt een uitgebreid onderzoek aan
bod: Incompany 500 (aantrekkingskracht en reputatie) in mei, Incompany
100 (beoordeling van adviesbedrijven) in september en Incompany 200
(werknemerstevredenheid) in december.
---
Noot aan de redactie:
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met
René Gerhardus, Incompany, Tel: 020-776 15 11
Aafke van Daelen, Hill & Knowlton, Tel: 020-404 47 07
Arjen van Ulden, Blauw Research bv, Tel: 010-400 09 00
Over Blauw
Blauw Research B.V. is het snelst groeiend top 10 onderzoekbureau van
Nederland. Ze ondersteunt bedrijven en instellingen bij het nemen van
beslissingen die leiden tot verbeterde stakeholderrelaties, producten
en diensten en inzet van middelen. Het bureau levert wezenlijke
informatie en heldere inzichten op basis van gedegen onderzoek. Blauw
Research staat voor betrokkenheid en originaliteit en is gedreven om
haar opdrachtgevers vooruit te helpen. Ze is actief in diverse
werkvelden, zoals Marketing, Communicatie, Media, Klant &
Medewerkersrelaties en beleid in de publieke sector. Eind 2007
verwacht Blauw Research internationaal met 110 medewerkers een omzet
van EUR 13 miljoen te hebben gerealiseerd.
« terug