SGP
12 - 12 - 07 | Bijdrage SGP begroting OCW
De herinvoering van godsdienstonderwijs op openbare scholen, bewijst
het failliet van de ongodsdienstige staat. Dat zegt
SGP-fractievooriztter Van der Vlies in zijn bijdrage aan het debat
over de begroting van Onderwijs. De SGP is dan ook blij met dit
kabinetsplan, al tekent Van der Vlies daar wel bij aan minder
gecharmeerd te zijn van het subsidieren van niet-christelijke
geestelijken.
Duidelijke aarzelingen heeft de SGP bij de uitbreiding van het aantal
taken waarmee scholen worden opgezadeld. Scholen zijn eerst en vooral
plaatsen voor onderwijs. Dat er steeds meer taken in de sfeer van de
zorg en de vorming bijkomen, is onwenselijk, zeker als je let op de
druk waaronder scholen en leeraren toch al staan.
Bij het debat met minister Plasterk vroeg de SGP ook nog aandacht voor
de positie van het Nederlands (verankeren in de Grondwet) en de
kinderopvang. Van der Vlies: "Financiele bevoordeling van kinderopvang
is niet meer van deze tijd." Ouders moeten keuzevrijheid hebben als
het gaat om de opvoeding en opvang van hun kinderen. Juist ouders die
ervoor kiezen dat zélf te doen ten koste van extra inkomen, verdienen
steun!
---
----------
Begroting OCW
Van der Vlies
12 november 2007
Inleiding
MdV! Het onderwijs mag zich in grote belangstelling verheugen. Het
actieplan Leerkracht biedt veel aanknopingspunten voor beter onderwijs
in Nederland. Toch mist de SGP-fractie een onomwonden waardering voor
de goed opgeleide leraar. Een heldere afbakening van de
verantwoordelijkheid van scholen is eveneens wenselijk. School, gezin
en kerk zijn de pijlers van de maatschappij en deze bijdrage.
Actieplan LeerKracht
Hogere beloning van hoger opgeleide leraren is jarenlang genegeerd
door de verstikkende gelijkheidsdeken. De gevolgen laten zich
momenteel pijnlijk voelen: het aantal hoger opgeleiden in het
onderwijs slinkt zienderogen. Leerlingen worden opgeleid voor
onderwijs dat de docent zelf nooit genoten heeft. Helaas legt de
minister de wens van de Commissie Rinnooy Kan naast zich neer om
hogere opleiding te belonen. Daardoor geeft hij een signaal af. De
SGP-fractie roept hem op dit advies alsnog ter harte te nemen. In
ieder geval zou dit gewaarborgd moeten worden voor havo en vwo. Graag
een reactie.
De aanzienlijke afkalving van de BaPo betekent een forse aanslag op de
inzet van oudere leraren. De werkdruk in het onderwijs is al hoog en
dat wordt er door deze maatregel niet beter op. De tegemoetkomingen
leggen geen gewicht in de schaal. Wanneer oudere leraren eerder
uitvallen wegens te zware belasting, kan deze maatregel mogelijk zelfs
contraproductief werken. Hoe houdt de minister voldoende rekening met
de klachtenstroom over de werkdruk?
De SGP-fractie ondersteunt de extra aandacht voor tekortregioâs. Het
uitkeren van een zak geld is daartoe echter ontoereikend. Van belang
is juist dat in die regioâs de beste docenten werkzaam zijn. Daarom
zou bijvoorbeeld eerder gedacht moeten worden aan het aanpassen van de
functiemix voor scholen in deze gebieden. Het achterstandenbudget kan
dan afgestemd worden op het grotere aantal hogere functies. Graag een
reactie.
Kenniscentra
Merkwaardig is de bezuiniging op de kenniscentra voor het MBO. Zij
vormen een belangrijke schakel tussen het beroepsonderwijs en de
arbeidsmarkt. Vooral nu het competentiegericht onderwijs tot
uitwerking begint te komen, is een stevige positie van deze
kenniscentra vereist. Met deze bezuiniging rijdt hij de ontwikkeling
van dit onderwijs in de wielen. Welke ondersteuning biedt de minister
om het vlotte functioneren van de centra te garanderen?
Verantwoorde verantwoordelijkheid
De ontwikkeling van het takenpakket van de scholen baart de
SGP-fractie zorgen. Wat eens een onderwijsomgeving was, lijkt nu een
maatschappelijk bedrijf te worden. Kinderopvang is er al
ondergebracht. Zorgtaken nemen nog verder toe en burgerschapsvorming
komt daar nog bij. De minister wil nu het concept van de brede school
een impuls gaan geven. Terwijl het lerarentekort nijpend is, schept
hij 2500 combinatiefuncties voor sport en cultuur. Een versterking van
de toegankelijkheid van muziekscholen had bijvoorbeeld meer in de rede
gelegen. Hoe ver reikt de verantwoordelijkheid van de school? Graag de
visie van de minister hierop.
Zojuist is het woord kinderopvang al gevallen. Het is een voorbeeld
van een taak die niet bij de scholen thuishoort. Opvoeding behoort
door ouders te gebeuren. Wanneer ouders deze taak verzaken, zal de
school dit op moeten vangen. Het ene probleem creëert dus het andere.
Daarom zou de minister in ieder geval moeten stoppen met het
stimuleren van dit gedrag. Financiële bevoordeling van kinderopvang
is niet van deze tijd. Ouders verdienen ook financieel gezien
keuzevrijheid om hun kinderen zelf op te voeden. Dat zou de
neutraliteit van de staat ten goede komen. Zweden is naar de
overtuiging van de minister overigens modelland als het gaat om
kinderopvang. Hoe kijkt hij aan tegen signalen dat de kinderopvang
daar helemaal niet zo rooskleurig uitpakt als wel wordt gesuggereerd?
Cultuurgoed en goede cultuur
MdV! Voor ik ga afronden nog een klein cultureel uitstapje. Allereerst
onze waardering voor de inzet van de minister voor goede Nederlandse
taalvaardigheid. Beheersing van de Nederlandse taal krijgt in primair,
voortgezet en beroepsonderwijs terecht hernieuwde aandacht. Hoe staat
het met de grondwettelijke verankering van de Nederlandse taal? Gaat
de minister de Nederlandse taal op de aanwijzingsborden van luchthaven
Schiphol alsnog verplichten? Zijn weigering tot nog toe strijd met een
ambitie van grondwettelijke verankering. Nederland neemt bovendien een
unieke positie in door deze informatie niet tweetalig aan te bieden.
De toekomst van ons religieus erfgoed is onzeker. Bescherming van
kerkgebouwen verdient aandacht, zoals ook uw regeerakkoord uitspreekt.
De minister waardeert inzet hiervoor, zoals in Vinkeveen, maar daar
blijft het dan bij. Gebouwen voor 1940 vallen niet onder zijn zorg,
maar ook de gemeenten tonen voor deze categorie weinig bezorgdheid.
Kan de minister binnenkort komen met een actieplan voor de toekomst
van kerkgebouwen?
Tot slot het voorstel voor een impuls in godsdienstonderwijs aan
openbare scholen. Kennisnemen van elkaars overtuiging, ook op een
openbare school, is wenselijk. Maar wat is de strekking van het
voorstel? Wie gaat dit onderwijs geven? De SGP-fractie is geen
voorstander van het subsidiëren van niet-christelijke geestelijken.
Wel leest de SGP-fractie in dit voorstel het failliet van de
ongodsdienstige staat.
Bijdrage SGP begroting OCW