SGP


12 - 12 - 07 | Bijdrage SGP begroting OCW

De herinvoering van godsdienstonderwijs op openbare scholen, bewijst het failliet van de ongodsdienstige staat. Dat zegt SGP-fractievooriztter Van der Vlies in zijn bijdrage aan het debat over de begroting van Onderwijs. De SGP is dan ook blij met dit kabinetsplan, al tekent Van der Vlies daar wel bij aan minder gecharmeerd te zijn van het subsidieren van niet-christelijke geestelijken.
Duidelijke aarzelingen heeft de SGP bij de uitbreiding van het aantal taken waarmee scholen worden opgezadeld. Scholen zijn eerst en vooral plaatsen voor onderwijs. Dat er steeds meer taken in de sfeer van de zorg en de vorming bijkomen, is onwenselijk, zeker als je let op de druk waaronder scholen en leeraren toch al staan. Bij het debat met minister Plasterk vroeg de SGP ook nog aandacht voor de positie van het Nederlands (verankeren in de Grondwet) en de kinderopvang. Van der Vlies: "Financiele bevoordeling van kinderopvang is niet meer van deze tijd." Ouders moeten keuzevrijheid hebben als het gaat om de opvoeding en opvang van hun kinderen. Juist ouders die ervoor kiezen dat zélf te doen ten koste van extra inkomen, verdienen steun!

---

----------

Begroting OCW
Van der Vlies
12 november 2007

Inleiding
MdV! Het onderwijs mag zich in grote belangstelling verheugen. Het actieplan Leerkracht biedt veel aanknopingspunten voor beter onderwijs in Nederland. Toch mist de SGP-fractie een onomwonden waardering voor de goed opgeleide leraar. Een heldere afbakening van de verantwoordelijkheid van scholen is eveneens wenselijk. School, gezin en kerk zijn de pijlers van de maatschappij en deze bijdrage.

Actieplan LeerKracht
Hogere beloning van hoger opgeleide leraren is jarenlang genegeerd door de verstikkende gelijkheidsdeken. De gevolgen laten zich momenteel pijnlijk voelen: het aantal hoger opgeleiden in het onderwijs slinkt zienderogen. Leerlingen worden opgeleid voor onderwijs dat de docent zelf nooit genoten heeft. Helaas legt de minister de wens van de Commissie Rinnooy Kan naast zich neer om hogere opleiding te belonen. Daardoor geeft hij een signaal af. De SGP-fractie roept hem op dit advies alsnog ter harte te nemen. In ieder geval zou dit gewaarborgd moeten worden voor havo en vwo. Graag een reactie.

De aanzienlijke afkalving van de BaPo betekent een forse aanslag op de inzet van oudere leraren. De werkdruk in het onderwijs is al hoog en dat wordt er door deze maatregel niet beter op. De tegemoetkomingen leggen geen gewicht in de schaal. Wanneer oudere leraren eerder uitvallen wegens te zware belasting, kan deze maatregel mogelijk zelfs contraproductief werken. Hoe houdt de minister voldoende rekening met de klachtenstroom over de werkdruk?

De SGP-fractie ondersteunt de extra aandacht voor tekortregioâs. Het uitkeren van een zak geld is daartoe echter ontoereikend. Van belang is juist dat in die regioâs de beste docenten werkzaam zijn. Daarom zou bijvoorbeeld eerder gedacht moeten worden aan het aanpassen van de functiemix voor scholen in deze gebieden. Het achterstandenbudget kan dan afgestemd worden op het grotere aantal hogere functies. Graag een reactie.

Kenniscentra
Merkwaardig is de bezuiniging op de kenniscentra voor het MBO. Zij vormen een belangrijke schakel tussen het beroepsonderwijs en de arbeidsmarkt. Vooral nu het competentiegericht onderwijs tot uitwerking begint te komen, is een stevige positie van deze kenniscentra vereist. Met deze bezuiniging rijdt hij de ontwikkeling van dit onderwijs in de wielen. Welke ondersteuning biedt de minister om het vlotte functioneren van de centra te garanderen?

Verantwoorde verantwoordelijkheid
De ontwikkeling van het takenpakket van de scholen baart de SGP-fractie zorgen. Wat eens een onderwijsomgeving was, lijkt nu een maatschappelijk bedrijf te worden. Kinderopvang is er al ondergebracht. Zorgtaken nemen nog verder toe en burgerschapsvorming komt daar nog bij. De minister wil nu het concept van de brede school een impuls gaan geven. Terwijl het lerarentekort nijpend is, schept hij 2500 combinatiefuncties voor sport en cultuur. Een versterking van de toegankelijkheid van muziekscholen had bijvoorbeeld meer in de rede gelegen. Hoe ver reikt de verantwoordelijkheid van de school? Graag de visie van de minister hierop.

Zojuist is het woord kinderopvang al gevallen. Het is een voorbeeld van een taak die niet bij de scholen thuishoort. Opvoeding behoort door ouders te gebeuren. Wanneer ouders deze taak verzaken, zal de school dit op moeten vangen. Het ene probleem creëert dus het andere. Daarom zou de minister in ieder geval moeten stoppen met het stimuleren van dit gedrag. Financiële bevoordeling van kinderopvang is niet van deze tijd. Ouders verdienen ook financieel gezien keuzevrijheid om hun kinderen zelf op te voeden. Dat zou de neutraliteit van de staat ten goede komen. Zweden is naar de overtuiging van de minister overigens modelland als het gaat om kinderopvang. Hoe kijkt hij aan tegen signalen dat de kinderopvang daar helemaal niet zo rooskleurig uitpakt als wel wordt gesuggereerd?

Cultuurgoed en goede cultuur
MdV! Voor ik ga afronden nog een klein cultureel uitstapje. Allereerst onze waardering voor de inzet van de minister voor goede Nederlandse taalvaardigheid. Beheersing van de Nederlandse taal krijgt in primair, voortgezet en beroepsonderwijs terecht hernieuwde aandacht. Hoe staat het met de grondwettelijke verankering van de Nederlandse taal? Gaat de minister de Nederlandse taal op de aanwijzingsborden van luchthaven Schiphol alsnog verplichten? Zijn weigering tot nog toe strijd met een ambitie van grondwettelijke verankering. Nederland neemt bovendien een unieke positie in door deze informatie niet tweetalig aan te bieden.

De toekomst van ons religieus erfgoed is onzeker. Bescherming van kerkgebouwen verdient aandacht, zoals ook uw regeerakkoord uitspreekt. De minister waardeert inzet hiervoor, zoals in Vinkeveen, maar daar blijft het dan bij. Gebouwen voor 1940 vallen niet onder zijn zorg, maar ook de gemeenten tonen voor deze categorie weinig bezorgdheid. Kan de minister binnenkort komen met een actieplan voor de toekomst van kerkgebouwen?

Tot slot het voorstel voor een impuls in godsdienstonderwijs aan openbare scholen. Kennisnemen van elkaars overtuiging, ook op een openbare school, is wenselijk. Maar wat is de strekking van het voorstel? Wie gaat dit onderwijs geven? De SGP-fractie is geen voorstander van het subsidiëren van niet-christelijke geestelijken. Wel leest de SGP-fractie in dit voorstel het failliet van de ongodsdienstige staat.

Bijdrage SGP begroting OCW