Universiteit van Tilburg

Universiteit van Tilburg 4 december 2007

VWO-lerarendebat aan Universiteit van Tilburg

VWO-Docentendag in het kader van 80 jaar UvT

Hoe kan het leraarschap in het voortgezet onderwijs worden verbeterd? Die vraag staat centraal in een debat van deskundigen, beleidsmakers en leraren aan de Universiteit van Tilburg op donderdag 13 december. Het debat onder leiding van Cox Habbema maakt deel uit van een dag vol workshops voor VWO-docenten ter gelegenheid van het 80-jarig bestaan van de UvT. Hoogleraar Onderwijssociologie Marc Vermeulen leidt de dag in met een lezing over het leraarschap.

De Tijdelijke adviescommissie Leraren onder leiding van Alexander Rinnooy Kan is helder geweest in haar advies over het lerarentekort en de positie en kwaliteit van het leraarschap en minister Ronald Plasterk van Onderwijs nam het grotendeels over. Maar hoe nu verder? Tijdens het slotdebat van de VWO-Docentendag aan de Universiteit van Tilburg wordt daarover gediscussieerd door hoogleraar Onderwijssociologie Marc Vermeulen, lid van de Commissie Rinnooy Kan en directeur van IVA Beleidsonderzoek en advies, Rob Kraakman, voorzitter van de Raad van Bestuur van Ons Middelbaar Onderwijs, CDA-Tweede Kamerlid Cisca Joldersma, wethouder onderwijs Bart Eigeman uit Den Bosch, Marijke Broodbakker, rector van het Theresialyceum en Marius Jaspers, docent Engels van Maimonides in Amsterdam. Zij zullen tevens in debat gaan met de zaal van VWO-docenten.

Marc Vermeulen leidt de Docentendag in met een lezing over de positie van leraren in de samenleving, de professionele kwaliteit van leraren en hoe scholen deze kunnen versterken. Hij zal ook commentaar geven op het onlangs geformuleerde kabinetsstandpunt over leraren. In zijn ogen is een inhoudelijke niveauverzwaring van het leraarschap noodzakelijk voor beter onderwijs en een aantrekkelijker beroepsbeeld.

De Docentendag biedt VWO-leraren verder de gelegenheid om workshops te volgen over uiteenlopende onderwerpen als geluk en teleurstelling in de consumptiecultuur, plagiaat, projectonderwijs, adolescentie, Wiskunde D en Montesquieu en het burkaverbod.