Universiteit van Tilburg 4 december 2007
VWO-lerarendebat aan Universiteit van Tilburg
VWO-Docentendag in het kader van 80 jaar UvT
Hoe kan het leraarschap in het voortgezet onderwijs worden verbeterd?
Die vraag staat centraal in een debat van deskundigen, beleidsmakers
en leraren aan de Universiteit van Tilburg op donderdag 13 december.
Het debat onder leiding van Cox Habbema maakt deel uit van een dag vol
workshops voor VWO-docenten ter gelegenheid van het 80-jarig bestaan
van de UvT. Hoogleraar Onderwijssociologie Marc Vermeulen leidt de dag
in met een lezing over het leraarschap.
De Tijdelijke adviescommissie Leraren onder leiding van Alexander
Rinnooy Kan is helder geweest in haar advies over het lerarentekort en
de positie en kwaliteit van het leraarschap en minister Ronald
Plasterk van Onderwijs nam het grotendeels over. Maar hoe nu verder?
Tijdens het slotdebat van de VWO-Docentendag aan de Universiteit van
Tilburg wordt daarover gediscussieerd door hoogleraar
Onderwijssociologie Marc Vermeulen, lid van de Commissie Rinnooy Kan
en directeur van IVA Beleidsonderzoek en advies, Rob Kraakman,
voorzitter van de Raad van Bestuur van Ons Middelbaar Onderwijs,
CDA-Tweede Kamerlid Cisca Joldersma, wethouder onderwijs Bart Eigeman
uit Den Bosch, Marijke Broodbakker, rector van het Theresialyceum en
Marius Jaspers, docent Engels van Maimonides in Amsterdam. Zij zullen
tevens in debat gaan met de zaal van VWO-docenten.
Marc Vermeulen leidt de Docentendag in met een lezing over de positie
van leraren in de samenleving, de professionele kwaliteit van leraren
en hoe scholen deze kunnen versterken. Hij zal ook commentaar geven op
het onlangs geformuleerde kabinetsstandpunt over leraren. In zijn ogen
is een inhoudelijke niveauverzwaring van het leraarschap noodzakelijk
voor beter onderwijs en een aantrekkelijker beroepsbeeld.
De Docentendag biedt VWO-leraren verder de gelegenheid om workshops te
volgen over uiteenlopende onderwerpen als geluk en teleurstelling in
de consumptiecultuur, plagiaat, projectonderwijs, adolescentie,
Wiskunde D en Montesquieu en het burkaverbod.
Universiteit van Tilburg