Socialistische Partij
Liberalisering taximarkt aan banden gelegd
11-12-2007 * Vandaag is de eerste stap gezet op weg naar meer overheidsinvloed op de beheersing van de taximarkt. Het plan van de SP om gemeentes meer zeggenschap te geven in de regulering van hun lokale taximarkt werd Kamerbreed ondersteund. SP-Kamerlid Emile Roemer: "De liberalisering van de taximarkt heeft geleid tot een chaos in de taxibranche. Het platteland heeft veel te weinig straattaxi's en in Amsterdam zijn er veel te veel. De marktwerking heeft gefaald en de gemeentes moeten de mogelijkheid krijgen om maatregelen te nemen die toegepast zijn op de lokale situatie. Daarom ben ik zo blij met de steun van de Kamer voor mijn voorstel".
In 2000 is besloten tot de liberalisering van de taximarkt. De achterliggende gedachte was dat door de onderlinge concurrentie de tarieven zouden dalen en de consument meer te kiezen zou hebben. Echter, van de voorspelde zegeningen van de marktwerking was enkele jaren later weinig te merken. Het resultaat was dat de prijzen niet daalden en dat de taximarkt verwerd tot een chaos. Het bekendste voorbeeld is Amsterdam, waar het aantal taxi's vertienvoudigde van 450 tot 4500, met alle problemen van dien. Op het platteland leidde de liberalisering tot volstrekt andere, maar eveneens ongewenste resultaten. De straattaxi's verdwenen op veel plaatsen, omdat de beperkte klandizie het voor een chauffeur onrendabel maakte om hier actief te blijven.
Emile Roemer heeft zich de afgelopen tijd met grote regelmaat ingezet voor werkbare oplossingen voor zowel de klant als de taxibranche. "Zoals ook te zien was met de nieuwe tariefregeling, leidt een regeling die niet de steun heeft van zowel de chauffeur als de consument ontegenzeggelijk tot problemen. Door dit voorstel kunnen gemeentes meteen maatregelen nemen om de problemen op te lossen. Uiteindelijk is het in het belang van alle betrokkenen dat de huidige chaos wordt opgelost."
* Themakanaal /verkeer