Gemeente Den Haag

Persbericht Gemeente Den Haag, Dienst Stedelijke Ontwikkeling

Den Haag, dinsdag 11 december 2007

Den Haag zet in op noodzakelijke kwaliteitsverbetering Scheveningen, dé badplaats van Noordwest Europa

Scheveningen moet een slag maken om een aantrekkelijk gebied te blijven voor wonen, werken en recreëren. Het college van Den Haag heeft vandaag de aanzet gegeven om deze ambitie te realiseren met drie - sterk met elkaar samenhangende ­ plannen. De plannen bevatten cruciale beslissingen voor de komende 50 jaar. Zo wordt de zeewering voor de lange termijn veilig gemaakt en biedt het vrijgekomen Norfolkterrein de kans om van Scheveningen nog meer een toeristische hot spot te maken en de visserij ruimte te geven. Het gaat om de Nota van Uitgangspunten Masterplan Scheveningen Kust, het Voorlopig Ontwerp voor de boulevard en de Nota van Uitgangspunten planontwikkeling Scheveningen Haven.

Verantwoordelijk wethouder Marnix Norder is er van overtuigd dat Scheveningen de potentie heeft om 'Een badplaats te zijn die vier seizoenen bruist en tegelijkertijd haar bewoners een aantrekkelijk woon- en leefklimaat biedt. Uitstekend bereikbaar, met nieuwe voorzieningen en meer samenhang in de openbare ruimte. Scheveningen Bad, Dorp en Haven, die elk hun eigen sfeer uitstralen. En de nieuwe boulevard waar het voor iedereen aangenaam verblijven is. Alleen zo kan Scheveningen uitgroeien tot dé badplaats van Noordwest Europa én een belangrijke bijdrage leveren aan Den Haag als Wéreldstad aan zee'', aldus de wethouder. Daar is volgens hem wel een forse kwaliteitsverbetering voor nodig die nu in gang moet worden gezet.

Nota van Uitgangspunten Masterplan Scheveningen Kust De Nota van Uitgangspunten is een eerste stap richting het Masterplan Scheveningen Kust. De nota gaat uit van het ruimtelijk model 'lijnen, pleinen, sferen'. Dit model gaat uit van de drie kenmerkende gebieden in Scheveningen: Bad, Dorp en Haven. Drie gebieden met elk hun eigen sfeer en kwaliteiten. Bad met zijn badgasten en de wereld van vermaak en vertier, het rustige historische karakter van dorp en de stoere, robuuste maritieme sfeer rond de haven.

Het Masterplan moet met voorstellen komen om de bestaande sferen van de gebieden te versterken waardoor Scheveningen ook buiten het zomerseizoen zeer de moeite waard is. Daarvoor is vernieuwing en verbreding van het voorzieningenaanbod nodig. Het gaat dan om bijvoorbeeld musea, theaters en hotel- en vergadercentra. Dit moet de verblijfsduur van bezoekers verlengen en daarmee de afnemende bestedingen van de jaarlijks 18 miljoen bezoekers weer op peil brengen.

Een reis naar Scheveningen moet weer onderdeel worden van 'de belevenis van de zee'. De inrichting van bijvoorbeeld de Zwolsestraat moet duidelijk maken dat dit een weg naar zee is. Om de specifieke sfeer van elk gebied te versterken is een éénduidige inrichting van de openbare ruimte gewenst met passende vormgeving van nieuwe gebouwen. En op bijzondere plekken aan de kust is toparchitectuur vereist om Scheveningen ook op dat gebied een impuls te geven. De nota voorziet daarnaast in 1050 nieuwbouwwoningen in heel Scheveningen waarvan gemiddeld dertig procent sociale woningbouw.

Afwijkend van de conceptnota is het voorstel van het college om 40 tot 60 woningen te realiseren op de keerlus bij het Zwarte Pad. Dit gecombineerd met een parkeergarage die het huidige parkeerterrein op het Zwarte Pad vervangt. Na behandeling in de commissie kan de gemeenteraad de definitieve Nota van Uitgangspunten vaststellen. Hierna start het echte samenspraaktraject, waarbij iedereen wordt uitgenodigd mee te denken en te praten om over circa een jaar het Masterplan Scheveningen Kust vast te stellen.

Verkeer
De bereikbaarheid is belangrijk voor het functioneren van de toeristische centra Haven en Bad. In de vervolgfase worden enkele verkeersmodellen gemaakt met als doel bezoekersverkeer te scheiden van het bewonersverkeer, zodat overlast voor bewoners vermindert. Bezoekers worden zo snel mogelijk vanaf de internationale ring via de drie hoofdontsluitingsroutes - Houtrustweg, Scheveningseweg en Zwolsestraat - naar gebouwde parkeervoorzieningen geleid. Via een rondje openbaar vervoer, of een wandeling over de vernieuwde boulevard kan de bezoeker vervolgens eenvoudig één van de andere sferen in Scheveningen opzoeken. Verder wordt onderzocht hoe het zoeken naar de laatste vrije parkeerplaats in woonbuurten door bezoekers kan worden voorkomen. Parkeren voor vergunninghouders en bijvoorbeeld dynamisch verkeersmanagement kunnen hier een bijdrage aan leveren. Ook wordt gekeken naar parkeren buiten Scheveningen, waarbij gedacht kan worden aan transferia. De verkeersmodellen die worden ontwikkeld worden in de samenspraak besproken met bewonersorganisaties.

De nieuwe boulevard is de loper die Bad, Dorp en Haven met elkaar verbindt. De gevolgen van het verminderen van het aantal parkeerplaatsen en het invoeren van éénrichtingsverkeer op de boulevard moeten elders in de kuststrook worden opgelost. Uitgangspunt is daarom dat elk van de te ontwikkelen verkeersmodellen de verschuivende verkeersstromen kan opvangen.

Voorlopig Ontwerp Boulevard
Op basis van de commissievergadering, reacties van bewoners, de klankbordgroep Boulevard en het Hoogheemraadschap Delfland is het concept Voorlopig Ontwerp voor de boulevard op een aantal punten aangepast. Het viaduct ­ met een onderdoorgang voor voetgangers nnaar de boulevard - bij museum Beelden aan Zee is geschrapt. Verder is de rijweg voor het museum verlaagd, waardoor het uitzicht op zee vanuit het museum behouden blijft. Er is een nieuw ontwerp gemaakt voor de busplaatsen op de kop van de Scheveningseslag (met name voor bezoekers van Sealife) waarbij het uitzicht ook beter behouden blijft.

Haven
De Nota van Uitgangspunten Scheveningen Haven is in juni 2007 vastgesteld door het college. Vervolgens vond samenspraak plaats. De samenspraakreacties staan in een verslag waarin het college aangeeft hoe zij met de reacties wil omgaan. Na besluitvorming door de raad worden de reacties verwerkt in een definitieve uitgangspuntennota. De belangrijkste wijzigingen die het college nu voorstelt zijn: â- Twee ranke en slanke torens van 100 meter hoog en een gebouw van 70 meter hoog;
â- De plint van de torens zodanig vormgeven dat er meer uitzicht op zee is;
â- 800 woningen op het Norfolkterrein;
â- 20 procent sociale woningbouw in de haven. Het aandeel sociale woningbouw wordt per stadsdeel bekeken. In andere delen van Scheveningen wordt meer dan 30 procent sociale woningbouw gerealiseerd; â- De oorspronkelijk genoemde congresfunctie vervangen door een alternatief op het gebied van leisure en hotel. Omdat nog nadere besluitvorming moet plaatsvinden over een nieuwe locatie voor een congresfunctie in Den Haag blijft de haven hiervoor wel een optie; â- Bij het dempen van de derde haven ruimte behouden voor het afmeren van boten;
â- In overleg met de huidige gebruikers komen tot een efficiëntere indeling van de haven;
â- Verbetering van de doorsteek vanuit Duindorp naar het strand bij lijn 12;

Het college is positief over de mogelijkheid van een nieuwe buitenhaven. Er is echter nog veel onderzoek nodig voordat hierover een definitief besluit kan worden genomen.

Noot voor de redactie,

Gemeente Den Haag