Persbericht Gemeente Den Haag, Dienst Stedelijke Ontwikkeling
Den Haag, dinsdag 11 december 2007
Den Haag zet in op noodzakelijke kwaliteitsverbetering
Scheveningen, dé badplaats van Noordwest Europa
Scheveningen moet een slag maken om een aantrekkelijk gebied te blijven
voor wonen, werken en recreëren. Het college van Den Haag heeft vandaag
de aanzet gegeven om deze ambitie te realiseren met drie - sterk met
elkaar samenhangende plannen. De plannen bevatten cruciale
beslissingen voor de komende 50 jaar. Zo wordt de zeewering voor de
lange termijn veilig gemaakt en biedt het vrijgekomen Norfolkterrein de
kans om van Scheveningen nog meer een toeristische hot spot te maken en
de visserij ruimte te geven. Het gaat om de Nota van Uitgangspunten
Masterplan Scheveningen Kust, het Voorlopig Ontwerp voor de boulevard en
de Nota van Uitgangspunten planontwikkeling Scheveningen Haven.
Verantwoordelijk wethouder Marnix Norder is er van overtuigd dat
Scheveningen de potentie heeft om 'Een badplaats te zijn die vier
seizoenen bruist en tegelijkertijd haar bewoners een aantrekkelijk woon-
en leefklimaat biedt. Uitstekend bereikbaar, met nieuwe voorzieningen en
meer samenhang in de openbare ruimte. Scheveningen Bad, Dorp en Haven,
die elk hun eigen sfeer uitstralen. En de nieuwe boulevard waar het voor
iedereen aangenaam verblijven is. Alleen zo kan Scheveningen uitgroeien
tot dé badplaats van Noordwest Europa én een belangrijke bijdrage
leveren aan Den Haag als Wéreldstad aan zee'', aldus de wethouder.
Daar is volgens hem wel een forse kwaliteitsverbetering voor nodig die
nu in gang moet worden gezet.
Nota van Uitgangspunten Masterplan Scheveningen Kust
De Nota van Uitgangspunten is een eerste stap richting het Masterplan
Scheveningen Kust. De nota gaat uit van het ruimtelijk model 'lijnen,
pleinen, sferen'. Dit model gaat uit van de drie kenmerkende gebieden
in Scheveningen: Bad, Dorp en Haven. Drie gebieden met elk hun eigen
sfeer en kwaliteiten. Bad met zijn badgasten en de wereld van vermaak en
vertier, het rustige historische karakter van dorp en de stoere,
robuuste maritieme sfeer rond de haven.
Het Masterplan moet met voorstellen komen om de bestaande sferen van de
gebieden te versterken waardoor Scheveningen ook buiten het zomerseizoen
zeer de moeite waard is. Daarvoor is vernieuwing en verbreding van het
voorzieningenaanbod nodig. Het gaat dan om bijvoorbeeld musea, theaters
en hotel- en vergadercentra. Dit moet de verblijfsduur van bezoekers
verlengen en daarmee de afnemende bestedingen van de jaarlijks 18
miljoen bezoekers weer op peil brengen.
Een reis naar Scheveningen moet weer onderdeel worden van 'de
belevenis van de zee'. De inrichting van bijvoorbeeld de Zwolsestraat
moet duidelijk maken dat dit een weg naar zee is. Om de specifieke sfeer
van elk gebied te versterken is een éénduidige inrichting van de
openbare ruimte gewenst met passende vormgeving van nieuwe gebouwen. En
op bijzondere plekken aan de kust is toparchitectuur vereist om
Scheveningen ook op dat gebied een impuls te geven. De nota voorziet
daarnaast in 1050 nieuwbouwwoningen in heel Scheveningen waarvan
gemiddeld dertig procent sociale woningbouw.
Afwijkend van de conceptnota is het voorstel van het college om 40 tot
60 woningen te realiseren op de keerlus bij het Zwarte Pad. Dit
gecombineerd met een parkeergarage die het huidige parkeerterrein op het
Zwarte Pad vervangt. Na behandeling in de commissie kan de gemeenteraad
de definitieve Nota van Uitgangspunten vaststellen. Hierna start het
echte samenspraaktraject, waarbij iedereen wordt uitgenodigd mee te
denken en te praten om over circa een jaar het Masterplan Scheveningen
Kust vast te stellen.
Verkeer
De bereikbaarheid is belangrijk voor het functioneren van de
toeristische centra Haven en Bad. In de vervolgfase worden enkele
verkeersmodellen gemaakt met als doel bezoekersverkeer te scheiden van
het bewonersverkeer, zodat overlast voor bewoners vermindert. Bezoekers
worden zo snel mogelijk vanaf de internationale ring via de drie
hoofdontsluitingsroutes - Houtrustweg, Scheveningseweg en Zwolsestraat -
naar gebouwde parkeervoorzieningen geleid. Via een rondje openbaar
vervoer, of een wandeling over de vernieuwde boulevard kan de bezoeker
vervolgens eenvoudig één van de andere sferen in Scheveningen opzoeken.
Verder wordt onderzocht hoe het zoeken naar de laatste vrije
parkeerplaats in woonbuurten door bezoekers kan worden voorkomen.
Parkeren voor vergunninghouders en bijvoorbeeld dynamisch
verkeersmanagement kunnen hier een bijdrage aan leveren. Ook wordt
gekeken naar parkeren buiten Scheveningen, waarbij gedacht kan worden
aan transferia. De verkeersmodellen die worden ontwikkeld worden in de
samenspraak besproken met bewonersorganisaties.
De nieuwe boulevard is de loper die Bad, Dorp en Haven met elkaar
verbindt. De gevolgen van het verminderen van het aantal parkeerplaatsen
en het invoeren van éénrichtingsverkeer op de boulevard moeten elders in
de kuststrook worden opgelost. Uitgangspunt is daarom dat elk van de te
ontwikkelen verkeersmodellen de verschuivende verkeersstromen kan
opvangen.
Voorlopig Ontwerp Boulevard
Op basis van de commissievergadering, reacties van bewoners, de
klankbordgroep Boulevard en het Hoogheemraadschap Delfland is het
concept Voorlopig Ontwerp voor de boulevard op een aantal punten
aangepast. Het viaduct met een onderdoorgang voor voetgangers nnaar
de boulevard - bij museum Beelden aan Zee is geschrapt. Verder is de
rijweg voor het museum verlaagd, waardoor het uitzicht op zee vanuit het
museum behouden blijft. Er is een nieuw ontwerp gemaakt voor de
busplaatsen op de kop van de Scheveningseslag (met name voor bezoekers
van Sealife) waarbij het uitzicht ook beter behouden blijft.
Haven
De Nota van Uitgangspunten Scheveningen Haven is in juni 2007
vastgesteld door het college. Vervolgens vond samenspraak plaats. De
samenspraakreacties staan in een verslag waarin het college aangeeft hoe
zij met de reacties wil omgaan. Na besluitvorming door de raad worden de
reacties verwerkt in een definitieve uitgangspuntennota. De
belangrijkste wijzigingen die het college nu voorstelt zijn:
â- Twee ranke en slanke torens van 100 meter hoog en een gebouw van 70
meter hoog;
â- De plint van de torens zodanig vormgeven dat er meer uitzicht op
zee is;
â- 800 woningen op het Norfolkterrein;
â- 20 procent sociale woningbouw in de haven. Het aandeel sociale
woningbouw wordt per stadsdeel bekeken. In andere delen van Scheveningen
wordt meer dan 30 procent sociale woningbouw gerealiseerd;
â- De oorspronkelijk genoemde congresfunctie vervangen door een
alternatief op het gebied van leisure en hotel. Omdat nog nadere
besluitvorming moet plaatsvinden over een nieuwe locatie voor een
congresfunctie in Den Haag blijft de haven hiervoor wel een optie;
â- Bij het dempen van de derde haven ruimte behouden voor het afmeren
van boten;
â- In overleg met de huidige gebruikers komen tot een efficiëntere
indeling van de haven;
â- Verbetering van de doorsteek vanuit Duindorp naar het strand bij
lijn 12;
Het college is positief over de mogelijkheid van een nieuwe
buitenhaven. Er is echter nog veel onderzoek nodig voordat hierover een
definitief besluit kan worden genomen.
Noot voor de redactie,
Gemeente Den Haag
Gemeente Den Haag