Persbericht 07-212
Dit is een gezamenlijk persbericht van de provincie Overijssel en de Regio Twente.
Zwolle, 11 december 2007
Extra geld Overijssel en Rijk voor doorstroming op de weg en verbeteren openbaar vervoer
De financiering voor de aanpak van knelpunten op de Ceintuurbaan/IJsselallee Zwolle, de N 35 van Zwolle richting Heino en de viaducten in de N 50 bij Kampen Zuid is rond. Dit blijkt uit het gesprek dat de provincies Overijssel en Gelderland, Regio Twente, de Stadsregio Arnhem, Nijmegen en de Stedendriehoek (Landsdeel Oost) met minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat hebben gevoerd. Naast de aandacht voor automobiliteit ontvangt Overijssel ook een bedrag van bijna 10 miljoen euro voor kleinschalige, snel uit te voeren maatregelen (quick wins) op het gebied van openbaar vervoer en fietsverkeer. De provincie Overijssel en Regio Twente betreuren het dat er met de minister nog geen overeenstemming is bereikt over de aanpak van de A 1 en
N 18 voor de lange termijn.
Quick wins
Voor 2008 hebben de provincie Overijssel en de Regio Twente een bedrag van respectievelijk 3,5 miljoen euro en 3,4 miljoen euro gekregen voor maatregelen die op de korte termijn het openbaar vervoer en fietsvoorzieningen verbeteren. Daarnaast is voor de capaciteitsvergroting van de oostelijke poort van Salland in Deventer 3 miljoen euro beschikbaar. De provincie gaat het geld voor de quick wins onder andere investeren in:
- OV reisinformatie: dynamische reisinformatie bij haltes en via PDA of mobiel;
- OV doorstroming: de aanpak van de stationsweg in Zwolle, route station-singel in Deventer en de aansluiting bij Lichtmis voor een betrouwbaarder dienstregeling;
- Fietsimpuls: het verbeteren van fietsvoorzieningen door oversteeksituaties veiliger te maken, het comfort van fietsroutes te verhogen en fietsenstallingen bij OV knooppunten te verbeteren;
- Trein Zwolle-Kampen: de aanleg van twee nieuwe stations bij Voorsterpoort en Stadshagen aan deze treinverbinding.
Regio Zwolle
De provincie Overijssel en de gemeente Zwolle hebben eerder dit jaar gezamenlijk een bedrag van 10 miljoen euro beschikbaar gesteld voor het oplossen van de knelpunten op de ring Zwolle/A 28. Voor de IJsselallee gaat het onder andere om het realiseren van drie doorgaande rijstroken en het aanbrengen van extra opstelstroken op de kruispunten Spoolderplein-Hanzeallee. Op de Ceintuurbaan betreft het onder andere de reconstructie van een aantal kruispunten, de aanleg van fietstunnels en de aanleg van extra rijstroken en/of parallelbanen. Het Rijk heeft in het overleg 3 miljoen euro toegezegd, aanvullend op de 1 miljoen euro die vorig jaar al voor de IJsselallee was uitgetrokken. In totaal is er nu de benodigde 14 miljoen euro beschikbaar om de knelpunten op de ring Zwolle op de korte termijn aan te pakken.
N 35: Zwolle-Wijthmen richting Heino
De provincie Overijssel, Rijkswaterstaat en de gemeenten Zwolle, Dalfsen, Raalte hebben dit jaar een plan opgesteld voor de opwaardering van de N 35 vanaf de kruising met de Oldeneelallee in Zwolle richting Heino (tot het Overijssels kanaal). De minister heeft op basis van dit plan toegezegd om zo spoedig mogelijk een planstudie te starten om tot opwaardering over te kunnen gaan.
Vanuit de provincie Overijssel is voor de opwaardering van dit wegvak 30 miljoen euro beschikbaar gesteld. Het Rijk stelt een bedrag van 16 miljoen euro beschikbaar. Met deze afspraken kan het gehele wegvak van de Ceintuurbaan/N 35 vanaf de A 28 tot het Overijssels kanaal binnen een aantal jaren worden aangepakt.
N 50
De minister heeft toegezegd twee viaducten in de N 50 bij Kampen Zuid (aanpassingen door Hanzelijn en project IJsseldelta) zo aan te passen dat ze in de toekomst geschikt zijn om 2 x 2 rijbanen aan te leggen. Hiervoor is in totaal 12,7 miljoen euro extra vrijgemaakt, bovenop de 20 miljoen euro die eerder door het Rijk en 10 miljoen euro die door de provincie Overijssel waren gereserveerd voor aanpassingen in verband met het project IJsseldelta (bypass IJssel).
A 1 Deventer-Hengelo
Overijssel en Gelderland willen samen met het Rijk de problemen op de A 1 aanpakken. De verkeersdrukte op deze autosnelweg en vooral colonnevorming door vrachtauto's zorgt voor veel vertraging. Nu investeren is van belang volgens Landsdeel Oost. Anders worden de problemen zo groot dat de kosten van de economische verliezen groter zijn dan de oplossing van het probleem. Minister Eurlings acht de knelpunten op de A 1 nog niet groot genoeg om nu al voor de lange termijn te gaan investeren in studies en oplossingsrichtingen. Het uitvoeren van een aantal korte termijnmaatregelen, zoals het extra openstellen van de spitsstrook, zijn volgens de minister voorlopig voldoende. In het voorjaar van 2008 maken Overijssel en Gelderland nadere afspraken met de minister over de uitvoering van de korte termijnmaatregelen.
N 18 Varsseveld-Enschede
Overijssel en Gelderland willen een robuuste 100km/u stroomweg met ongelijkvloerse kruisingen tussen Enschede en Varsseveld. De wensen van de regio rond de N18 neemt minister Eurlings mee in de studie die door het Rijk uitgevoerd wordt naar de N-wegen. Dit onderzoek is naar verwachting voor de zomer van 2008 afgerond. Daarna zal de minister de discussie met de regio oppakken over de inzet van een 80 km/u of 100 km/u weg.
Informatie: Provincie Overijssel, team Communicatie, Petra Timmer, telefoon 038 499 92 23 of bij spoedvragen buiten kantooruren 06 18 30 00 03
Regio Twente, team Communicatie, telefoon 053 487 65 76
Provincie Overijssel