Ingezonden persbericht


Persbericht

OTTO: "Chat maakt de website persoonlijker"

Amsterdam, 11 december 2007 - OTTO Nederland maakt deel uit van de Otto Group, de grootste homeshopping-organisatie ter wereld. Sinds juli kunnen de VIP-klanten van OTTO gebruik maken van chat. Na een succesvolle pilotfase heeft het bedrijf onlangs een contract getekend met chat-aanbieder LiveCom.

Zoals veel andere retailorganisaties ziet OTTO een verschuiving van aankopen via de telefoon en de bestelkaart, naar de website. Inmiddels wordt ongeveer de helft van alle aankopen via de website gedaan. Voor speciale klanten heeft OTTO het VIP-concept gelanceerd. Deze klanten hebben meer privileges en faciliteiten. Zoals bijvoorbeeld ook de toegang tot een 'eigen' website, de VIP lounge. Sinds juli kunnen deze klanten ook via chat vragen stellen en bestellingen doen.

Met Live Webchat kunnen websitebezoekers met één druk op de knop contact maken met een VIP Team medewerkster. De klant hoeft hiervoor niets te downloaden of te installeren. Het grote voordeel voor de klant is de laagdrempeligheid en de snelheid: chat is sneller en directer dan e-mail en laagdrempeliger dan telefoon. Bovendien heeft chat geen wachttijden of lange keuzemenu's.

De chat biedt OTTO de mogelijkheid om zich te onderscheiden van hun concurrenten. Robert van Drongelen, projectcoördinator bij OTTO, ziet in de chattoepassing een ideaal extra communicatiemiddel voor zijn VIP-klanten: "Wij behandelen onze VIP-klanten met veel zorg en extra aandacht. Hierbij staat snelle en persoonlijke service op de eerste plaats. Nu er steeds meer aankopen via internet gedaan worden, kunnen we met een persoonlijke servicemogelijkheid, die via het internet loopt, niet achterblijven. Naast telefonisch, kan men daarom nu ook online met vragen bij ons terecht."

De chat van LiveCom valt bij de websitebezoekers in goede aarde. "De chat wordt zeer gewaardeerd. Dat zie je aan de inhoud van de chats. Men schrijft bijvoorbeeld "Goh wat is het handig" of "wat persoonlijk". Ook de medewerksters van het VIP team, die belast zijn met de behandeling van de chats, zijn razend enthousiast. Het past gewoon perfect binnen het VIP-concept; een extra vorm van persoonlijke dienstverlening, maar nu geheel via het internet."

OTTO wil eerst ervaring opdoen met de VIP-klanten alvorens te overwegen de chat breder in te zetten. "We willen eerst kijken hoe er op gereageerd wordt en hoe we onze organisatie het beste kunnen inrichten. Hoeveel capaciteit en wat voor mensen hebben we nodig? Daarna kunnen we de stap maken naar chat voor al onze klanten."

Over OTTO
OTTO is een homeshopping organisatie, waarbij de focus ligt op het online verkopen van mode. OTTO heeft het grootste en meest veelzijdige mode assortiment op de Nederlandse homeshopping markt. Voor elke smaak, elke maat en elk budget. Het assortiment bestaat uit internationale modemerken en sterke eigen merken met een uitstekende prijs/kwaliteitsverhouding. OTTO signaleert, inspireert en adviseert over de laatste modetrends. Daarnaast heeft OTTO een uitgebreid assortiment op het gebied van Wonen, Sport & Vrije tijd en Elektronica. OTTO Nederland maakt deel uit van de Otto Group met Hamburg als hoofdvestiging. Een wereldconcern met vestigingen in meer dan 20 landen verspreid over 3 continenten, een omzet van 15,25 miljard euro in 2006/2007 en wereldwijd 55.000 medewerkers. Bij OTTO Nederland werken ruim 450 mensen. OTTO is gevestigd in een modern kantoorpand in Tilburg.