Greenpeace zet enorme vissengraat op dak C1000
11/12/2007 07:07
St. Greenpeace Nederland
Amersfoort, 11 december 2007
Greenpeace: "C1000, stop verkoop foute vis, dat scheelt!"
Greenpeace zet enorme vissengraat op dak C1000
Actievoerders van Greenpeace zitten sinds vanmorgen op het dak van het hoofdkantoor van de C1000 in Amersfoort. Ze protesteren tegen het visassortiment van C1000, dat voor meer dan de helft bestaat uit foute vis of van onduidelijke herkomst is. De actievoerders bevestigen een vissengraat van 16 bij 5 meter op het dak. Op het spandoek daaronder staat: C1000, stop verkoop foute vis, dat scheelt! De reclameslogan van de C1000, "dat scheelt!" gaat zeker op wanneer C1000 zou stoppen met de verkoop van foute vis. Greenpeace eist dat C1000 per direct bedreigde vissen als de Noordzee kabeljauw uit de schappen haalt en een duurzaam inkoopbeleid opstelt.
Femke Nagel, campagneleider oceanen van Greenpeace Nederland: "Het is schandalig dat C1000 gewoon doorgaat met het verkopen van bedreigde vis. Andere supermarkten verwijderen bedreigde vis uit het assortiment, maar C1000 adviseert zijn klanten zelfs zwaardvis voor het kerstmenu. De zwaardvis is niet alleen zelf bedreigd, maar de vangst zorgt ook voor grote bijvangst van bedreigde haaien, albatrossen en schildpadden."
Sinds maart dit jaar roept Greenpeace supermarkten op duurzaam in te kopen. Bedreigde vis of vis waarvan de vangst of kweek schadelijk is voor het leven in zee moet uit het schap worden verwijderd.
Consumenten hebben die oproep inmiddels met ruim 100.000 e-mails ondersteund via de website www.maakschoonschap.nl. C1000-winkels liggen vol met foute vis, zoals de Noordzee kabeljauw, zeewolf, Atlantische roodbaars, geelvin tonijn, zwaardvis en tropische garnalen. Terwijl veel andere supermarkten al foute vis uit de winkels verwijderen, heeft de C1000 nog niks concreets laten zien.
Dirk van den Broek, waar Greenpeace in september actie voerde, zegt Oostzee kabeljauw en zwaardvis te hebben verwijderd. Ook Jumbo heeft aangegeven onder meer roodbaars, wijting en zwaardvis te hebben verwijderd. Albert Heijn, Sligro Food Group (o.a Em-Te en Golff) en Super de Boer zijn al een stap verder en werken aan een transparant duurzaam inkoopbeleid.
Van roofvissen als de tonijn, kabeljauw en zwaardvis is sinds 1950 negentig procent verdwenen. Wetenschappers voorspellen dat als de huidige visserij niet verandert, er over veertig jaar geen eetbare vis meer in de zeeën zit. Greenpeace eist dat alle supermarkten actief werk maken van een duurzaam inkoopbeleid voor vis. Omdat supermarkten vis inkopen vanuit de hele wereld kunnen zij bewust kiezen voor vis van duurzame kweek en visserij. Daarnaast is meer bescherming nodig om het leven in zee de kans te geven om te herstellen. Daarom roept Greenpeace overheden op om een netwerk van zeereservaten in te stellen.
Vissen die volgens Greenpeace moeten worden verwijderd uit het schap:
Heek (Europees en Argentijns), Heilbot (Atlantisch), Kabeljauw (Atlantisch), Marlijn, Paling (Europees wild en gekweekt), Roodbaars (Atlantisch), Sardien (Middellandse zee), Schol (Noordoost Atlantisch), Tong (Noordoost Atlantisch), Tonijn (blauwvin, geelvin, groot-oog), Tropische garnaal (wild en kweek), Wijting (Noordoost Atlantisch), Zalm (wild Atlantisch), Zeeduivel (Atlantisch), Zeewolf (Atlantisch), Zwaardvis
zie voor meer actuele ontwikkelingen www.maakschoonschap.nl
Greenpeace is een onafhankelijke, wereldwijde milieuorganisatie die wordt vertegenwoordigd in meer dan 40 landen. We worden in Nederland gesteund door ruim 570.000 donateurs. Greenpeace voert actie tegen klimaatverandering, nucleaire energie en giftige stoffen. De organisatie is voor het behoud van oerbossen en een rijke biodiversiteit op land en in zee.
http://www.maakschoonschap.nl