Provincie Zuid-Holland

Vergadering Gedeputeerde Staten 11 december 2007

Dit is een populaire samenvatting van een selectie van onderwerpen uit de vergadering van Gedeputeerde Staten (GS) van 11 december 2007. De vastgestelde besluitenlijst van deze GS-vergadering wordt één week na de vergadering op www.zuid-holland.nl gepubliceerd. De reeds gepubliceerde besluitenlijsten en agenda's van de GS-vergadering vindt u ook op deze website onder Stateninformatie.

Verkenning naar tracé Natte As in Merwedezone
GS laten onderzoek doen naar het meest wenselijk tracé van de Natte As door de Alblasserwaard. De Natte As, die in 2018 klaar moet zijn, is een robuuste verbindingszone tussen de natuurgebieden in Nederland die loopt van het noorden van Nederland tot ongeveer het Zeeuwse deltagebied. De provincie gaat in de eerste helft van 2008 onderzoeken welke tracékeuze het beste is en kan rekenen op bestuurlijk en maatschappelijk draagvlak. Dan is ook duidelijk welke rol de Natte As kan spelen in de ontwikkeling van de Merwedezone. De Merwedezone is het gebied dat zich uitstrekt van Kinderdijk tot aan Gorinchem. In dit gebied spannen provincie, regio's en gemeenten zich in om te komen tot een verbetering van de leefomgeving en een duurzame inrichting.

Te late bezwaren tegen A4 Zuid door Hoeksche Waard De Stichting tot Behoud van de Hoeksche Waard als Polderlandschap (Stichting BHWP) heeft op 17 september 2007 een bezwaarschrift ingediend tegen het ontwerp streekplan Hoeksche Waard. De stichting is erop gewezen dat het plan al in januari 2007 door Provinciale Staten was vastgesteld. Desalniettemin heeft de stichting begin november 2007 circa 1.660 gelijkluidende bezwaren ingediend tegen de verbreding en uitbreiding van het bestaand wegennet. Alle bezwaren komen uit de wijk Zoomwijck in Oud-Beijerland. GS hebben de stichting laten weten dat de bezwaren te laat zijn ingediend en daarom niet worden meegenomen bij de behandeling van het streekplan. Wel is erop gewezen dat er in het vervolgtraject van bijvoorbeeld het UPR- (Urgentieprogramma Randstad) Project Mainportcorridor Zuid (PMZ) of de mogelijke Trajectnota/MER-procedure voor de A4-Zuid verschillende inspraakmomenten zijn.

Subsidie gemeente Lansingerland in het kader van de N 470 GS doen een voorstel aan Provinciale Staten om de gemeente Lansingerland een incidentele subsidie te verlenen van maximaal 100.890 euro. De subsidie is bedoeld om verkeersmaatregelen in de gemeente te nemen om mogelijk sluipverkeer door de kern van Berkel door de aanleg van de N 470 te voorkomen. Het gaat daarbij om maatregelen op de Noordeindseweg, Rodenrijseweg, Herenstraat, Planetenweg en Oostersingel.

Statenvragen Greenport Duin- en Bollenstreek
De minister van VROM heeft de projecten van de Greenport Duin- en Bollenstreek als reserve op de lijst geplaatst voor de uitvoering van de Nota Ruimte. Statenleden Topper (VVD) en Van der Zwet (CDA) hebben GS gevraagd op korte termijn actie te ondernemen. In haar antwoord geven GS aan het jammer te vinden dat de integrale herstructurering van de Greenport Duin-en Bollenstreek niet als 'verkenningsproject' in het Randstad Urgentieprogramma is opgenomen. De herstructurering van het glastuinbouwgebied Trappenberg en bedrijventerrein Delfweg komen als 'versnellingsproject' wel in aanmerking voor een rijksbijdrage van 6,8 miljoen euro. GS zeggen toe het provinciale standpunt en de noodzaak van rijksfinanciering zowel bij de minster van VROM als bij de trekkers van het Randstad Urgentieproject onder de aandacht te brengen.

Het volledige antwoord op PS-vraag 2111 staat uiterlijk een week na vaststelling van de antwoorden op www.zuid-holland.nl onder het kopje Stateninformatie.

Productenraming
GS hebben de zogeheten productenraming van de provincie Zuid-Holland vastgesteld. De productenraming is een overzichtelijke vertaling van de begroting en het coalitieakkoord waarin de doelen, prestaties en bijbehorende middelen zijn opgenomen, met een uitsplitsing naar programma en productgroep. De productenraming is een nieuwe aanpak om de begroting inzichtelijker te maken door de doelen, taken en prestaties van de provincies gedetailleerd te beschrijven.

Vragen uitvliegroute Schiphol
GS hebben geantwoord op vragen van D66 over de uitvliegroute van Schiphol boven de Haarlemmermeer en Bollenstreek. Aanleiding is een artikel in het Haarlems Dagblad. Daarin opteert een wethouder van Haarlemmermeer voor een onderzoek naar het verplaatsen van Schipholvluchten boven de Bollenstreek, teneinde woningbouw in Hoofddorp-West te kunnen veilig stellen. GS laten weten dat zij de verantwoordelijke gedeputeerde in Noord-Holland per brief op de zaak zullen aanspreken met als strekking dat de uitlatingen van de wethouder niet productief zijn.

Het volledige antwoord op PS-vraag 2117 staat uiterlijk een week na vaststelling van de antwoorden op www.zuid-holland.nl onder het kopje Stateninformatie.

Rapportage BGWM
GS hebben kennisgenomen van de monitoringsrapportage BGWM in Beeld (Beleidsplan Groen, Water en Milieu). In deze voortgangsrapportage is samengevat hoe het beleid van groen, water en milieu ervoor staat met daarbij veel aandacht voor grafieken en kaarten.

Provincie voor behoud glastuinbouw Roelofarendsveen De provincie Zuid-Holland blijft voor behoud en duurzame versterking van de glastuinbouw langs de Geestweg en Floraweg in de gemeente Roelofarendsveen. Daarom kan de provincie geen goedkeuring geven aan het bestemmingsplan voor dit glastuinbouwgebied. De reden voor onthouding van goedkeuring is dat de voorschriften van het ontwerp bestemmingsplan "Geestweg en Floraweg" teveel beperkingen opleggen aan de grootte van de percelen en de bouwhoogte. Het bestemmingsplan biedt het glastuinbouwgebied daardoor onvoldoende mogelijkheden om mee te gaan in de trends van schaalvergroting en meervoudig ruimtegebruik in de glastuinbouw. "Het beoogde behoud en versterking van de glastuinbouw is hiermee in het geding, waardoor verdere verpaupering in het gebied op de loer ligt", vindt gedeputeerde Ruimtelijke Ontwikkeling Manita Koop. De gemeente moet op grond van de Wet op de Ruimtelijke Ordening (WRO) binnen een jaar een nieuw uitvoerbaar bestemmingsplan vaststellen, dat voorziet in behoud en versterking van duurzame glastuinbouw in het gebied.

Bestuurdersconferentie Zuidvleugel
Donderdag 6 december 2006 kwamen bestuurders en vertegenwoordigers van bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties in Leiden bijeen op de vijfde Bestuurdersconferentie Zuidvleugel. De deelnemers maakten de balans op over de thema's bereikbaarheid, woonmilieus en kennisinfrastructuur en blikten vooruit. In zijn openingsspeech riep Jan Franssen, voorzitter van het Bestuurlijk Platform Zuidvleugel (BPZ), de Zuidvleugelpartners op tot versterkte samenwerking om de forse opgaven het hoofd te bieden. "Als wij via scherpe keuzes de Zuidvleugel profileren en op de kaart zetten, zal - door de aantrekkingskracht van de polycentrische dynamiek - de Randstedelijke samenwerking vanzelf meer vorm krijgen", aldus Franssen. De heer Deetman neemt nam afscheid van het Bestuurlijk Platform Zuidvleugel. Gezien zijn ervaring en inspanningen voor een versterkte kennisinfrastructuur in de Zuidvleugel, nodigde de heer Franssen hem uit de rol van ambassadeur kenniseconomie voor de Zuidvleugel op zich te nemen. Tijdens de conferentie werd duidelijk dat er behalve behoefte aan visies nog veel meer behoefte is aan het zetten van concrete stappen. Om de opgaven aan te pakken suggereert Franssen dat de Zuidvleugel zich op dezelfde manier gaat organiseren als het Urgentieprogramma Randstad. Dat wil zeggen: een integrale visie, concrete opgaven, verantwoordelijke trekkers, benoemde resultaten en een heldere fasering. Het verslag van de conferentie kunt u lezen op de website van het Bestuurlijk Platform Zuidvleugel.

Zuidvleugelpartners tekenen overeenkomsten Stedenbaan met NS en ProRail De Zuidvleugelpartners en NS hebben een volgende stap gezet in de realisatie van het programma Stedenbaan. Zij ondertekenden donderdag 6 december de Uitvoeringsovereenkomst Stedenbaan Zuidvleugel. ProRail ondertekende de deelovereenkomst Fiets mee. Het programma Stedenbaan is een integrale aanpak van de bouw van woningen, kantoren en voorzieningen rond de stations, ruimtelijke inrichting, kwalitatief hoogwaardig en frequent openbaar vervoer, voor- en natransport van en naar het openbaar vervoer en kwaliteit en veiligheid van de stations.Met een aanbod van hoogwaardig openbaar vervoer, goed voor- en natransport en de stedelijke verdichting rondom stations, willen de partijen het gebruik van het openbaar vervoer stimuleren en de beschikbare ruimte in het stedelijk gebied beter benutten. Eén van de belangrijkste aspecten van de Uitvoeringsovereenkomst Stedenbaan is de verhoging van het aantal Sprinters op de lijn Leiden-Dordrecht van vier naar zes keer per uur. Het moment waarop deze frequentieverhoging gerealiseerd wordt, hangt nauw samen met de voortgang van de bouw van woningen, kantoren en andere voorzieningen in de buurt van de stations. Voor deze frequentieverhoging is voldoende spoorcapaciteit een randvoorwaarde. NS en de Zuidvleugelpartijen zetten zich samen hiervoor in. De partijen zijn verheugd dat V&W toegezegd heeft de planstudie Den Haag - Rotterdam te starten.

De twee deelovereenkomsten Fiets en P+R zijn al verder uitgewerkt en nu ook getekend. In de deelovereenkomst Fiets leggen NS, ProRail en de Zuidvleugelpartijen afspraken vast over hun ambities voor het stallen van fietsen bij Stedenbaanstations. In de deelovereenkomst P+R hebben NS en de Zuidvleugelpartijen afspraken gemaakt voor de P+R-locaties bij de Stedenbaanstations.

Subsidies

Aan gemeente Nieuwkoop is een subsidie verleend van maximaal 184.557 euro voor project "N 231: inrichten als gebiedsonsluitingsweg".

Aan Stichting Ark is een subsidie verleend van maximaal 80.000 euro voor het Klimaat/Natuurcentrum De Zeetoren.

Aan gemeente Bernisse is een subsidie verleend van maximaal 10.000 euro voor project "Waterfront Zuidland". Dwangsommen en bestuursdwang
Bij overtredingen van wet- en regelgeving kan de provincie een 'last onder dwangsom' opleggen.

Aan Damen Shipyard Gorichem is een last onder dwangsom opgelegd wegens overtreding van de Wet milieubeheer.

Aan Beheersmaatschappij Van Mill BV in Hardinxveld-Giessendam is een last onder dwangsom opgelegd wegens overtreding van de Wet milieubeheer.