Nieuw systeem van Mercedes-Benz waarschuwt bestuurder bij oververmoeidheid
(12/11/2007)
Bij Mercedes-Benz begint de laatste testfase van een nieuw
assistentiesysteem dat automobilisten tijdig voor oververmoeidheid en
het gevaar van inslapen waarschuwt. Wanneer alle tests zijn
afgesloten, zal het systeem vanaf 2009 door Mercedes-Benz in de
serieproductie worden toegepast.
Met behulp van verschillende sensoren analyseert het systeem het
rijgedrag en stelt vast wanneer deze persoonlijke rijstijl als gevolg
van vermoeidheid anders wordt. Wanneer dit het geval is, wordt de
bestuurde opgeroepen om een pauze in te lassen.
Volgens officiële statistieken is oververmoeidheid de oorzaak van
circa een procent van alle zware verkeersongevallen. Experts gaan er
echter van uit dat het werkelijke aandeel veel hoger is, omdat
vermoeidheid als oorzaak bij de reconstructie van ongevallen vaak niet
meer kan worden vastgesteld. Volgens actuele Europese onderzoeken is
24 tot 33 procent van alle dodelijke verkeersongevallen te wijten aan
oververmoeide bestuurders. Dat betekent dat er door oververmoeidheid
waarschijnlijk meer zware ongevallen worden veroorzaakt dan door
alcohol.
Naast nachtelijk slaaptekort geldt vooral de eentonigheid tijdens het
autorijden als een van de voornaamste oorzaken voor het gevreesde
inslapen achter het stuur. Twee derde van de ongevallen door
vermoeidheid vindt in het donker plaats, de helft ervan bij geringe
verkeersdichtheid. Volgens wetenschappers neemt het risico van
ongevallen vooral tijdens lange ritten onder gelijkblijvende
omstandigheden toe, omdat daarbij de concentratie van de bestuurder
afneemt en door de eentonigheid het gevaar van inslapen groter
wordt.Onderzoek door ingenieurs van Mercedes-Benz bij meer dan 420
automobilisten (m/v) laat zien dat vermoeidheid door veel mensen niet
juist en vooral niet op tijd herkend wordt. Vermoeidheid treedt in de
regel niet plotseling op, maar ontwikkelt zich gedurende een bepaalde
tijd. Daarbij nemen het reactievermogen en de waarneming zo sterk af,
dat bestuurders zelfs in een vroegtijdig stadium van vermoeidheid al
vaak niet meer juist kunnen handelen.
Het door Mercedes-Benz ontwikkelde systeem kan al de eerste tekenen
van vermoeidheid herkennen en de bestuurder waarschuwen. Daardoor
levert dit systeem een belangrijke bijdrage aan het voorkomen van
ongevallen.
Individueel bestuurdersprofiel gebaseerd op verschillende meetwaarden
Anders dan bij andere processen ter herkenning van vermoeidheid,
analyseert het systeem van Mercedes-Benz een reeks van indicatoren om
de oplettendheid van bestuurders te beoordelen en de glijdende
overgang van een wakkere toestand naar vermoeidheid te herkennen. Bij
elke rit houdt de Attention Assist constant typische gedragskenmerken
van de bestuurder in de gaten en stelt zo een individueel
bestuurdersprofiel vast, dat als basis dient voor het herkennen van
vermoeidheid. Bij belangrijke afwijkingen van de opgeslagen
ervaringsgegevens stelt het systeem vast of er sprake is van tekenen
van vermoeidheid of niet. Of en wanneer de bestuurder wordt
gewaarschuwd, hangt ook af van het tijdstip, de duur van de rit en de
rijstijl.
Stuurgedrag als belangrijkste aanwijzing voor vermoeidheid
Naast de snelheid en de beweging van de auto in lengte- en
dwarsrichting meet de vermoeidheidsherkenning ook de stuuruitslag, de
bediening van de richtingaanwijzers en de pedalen en bepaalde
handelingen, alsmede externe invloeden als zijwind of oneffenheden in
het wegdek. De stuurbewegingen zijn daarbij een duidelijke indicatie
gebleken: oververmoeide bestuurders vallen op door een reeks van
typische stuurbewegingen, die daarna direct weer gecorrigeerd worden.
Het nieuwe assistentiesysteem van Mercedes-Benz herkent zulke signalen
en waarschuwt de bestuurder op tijd wanneer zijn of haar stuurgedrag
verandert en ook als andere signalen op dreigende oververmoeidheid
wijzen. In dit geval klinkt een waarschuwingssignaal, en een
aanduiding op het combi-instrument roept op om een pauze in te lassen.
Wereldwijde test over meer dan 500.000 kilometer
De ontwikkeling van het unieke assistentiesysteem begon met een reeks
proeven in een rijsimulator in Berlijn. Daarna volgden ritten overdag
en âs nachts op autosnelwegen, waaraan tot dusver meer dan 420
proefpersonen deelnamen. Deze legden in totaal meer dan 500.000
kilometer af. Lange-duurtests in verschillende klimaatzones, in
stadsverkeer, op routes met slecht wegdek en tijdens
lange-afstandsritten completeren het testprogramma van de Attention
Assist. Naast ingenieurs maken ook systeemwetenschappers, wiskundigen,
informatici en psychologen deel uit van het
Mercedes-ontwikkelingsteam.
Aanvulling op beproefde assistentiesystemen
Bij de ontwikkeling van assistentiesystemen voor bestuurders richt
Mercedes-Benz zich van oudsher op werkelijke ongevalssituaties en
ontwikkelt het technologieën om de veiligheid in gevaarlijke
situaties te verbeteren. Tot dusver ging daarbij de meeste aandacht
uit naar ongevallen door het verliezen van de controle over het stuur,
botsingen, ongevallen in de nacht en met voetgangers, die bijzonder
zware gevolgen hebben. Met de Attention Assist zet Mercedes-Benz zijn
inspanningen voor het vermijden van ongevallen voort en levert hiermee
een zinvolle aanvulling op beproefde assistentiesystemen als ABS, de
rem-assistent, de PRE-SAFE-rem, de nachtzichtassistent en ESP, die het
voertuig en zijn omgeving in de gaten houden. Het herkennen van
vermoeidheid is de eerste technologie die ook de bestuurder permanent
in de gaten houdt en waarschuwt wanneer aan de hand van typische
gedragingen het gevaar van een ongeval wordt vastgesteld. Gepland is
dat het systeem vanaf 2009 in de serieproductie kan worden toegepast.
AutoRai