Boaborea presenteert slimme oplossingen voor werkzekerheid

11/12/2007 17:00



Boaborea



Boaborea presenteert slimme oplossingen voor werkzekerheid

Amersfoort, 11 december 2007 Werkzekerheid kan wel degelijk gegarandeerd worden. Wanneer ingezet wordt op een samenhangend gezondheids-, loopbaan en mobiliteitsbeleid, kunnen werkgevers en werknemers met elkaar afspraken maken over werkgaranties. De afgelopen drie jaren hebben deelnemers aan het Blik op Werk Boaborea Keurmerk in opdracht van werkgevers en verzekeraars reeds 43.000 succesvolle interventies afgerond, waarvan bijna 29.000 mensen duurzaam geplaatst werden in een nieuwe baan. Dat blijkt ook uit de voorbeelden die Boaborea vandaag presenteert in Wissels naar Werk.

Begin dit jaar schrok Nederland op; ruim eenderde van werknemers met een kleine handicap bleek na twee jaar ziekte ontslagen. Werkgevers zouden zich met de WIA zoveel mogelijk moeten inzetten om er voor te zorgen dat mensen binnen het eigen bedrijf herplaatst zouden kunnen worden. En werknemers hebben er alle belang bij aan het werk te blijven, immers indien er geen werk voorhanden is volgt WW en op termijn bijstand. Tegelijkertijd blijkt herplaatsing binnen het eigen bedrijf niet altijd mogelijk. De consequentie hiervan is dat uiteindelijk ontslag aangevraagd moet worden.

Boaborea , de brancheorganisatie voor werk, loopbaan en vitaliteit, is van mening dat dit niet de bedoeling van de wet kan zijn en dat vernieuwende vormen van dienstverlening nodig zijn om herplaatsing te stimuleren. Zeker in het MKB zal het lastig zijn om dat binnen het eigen bedrijf te realiseren, zodat vooral re-integratie naar ander werk en bij andere werkgevers mogelijk moet worden. Voor de werkgever is het van belang om al vroegtijdig gedurende de eerste twee ziektejaren, zoals ook in de Wet Verbetering Poortwachter is vastgelegd, daarmee te beginnen; immers de werkgever is gehouden aan het doorbetalen van het loon gedurende die twee jaar. Ook voor de werknemer is het van belang om stevig in te zetten op re-integratie. Immers wanneer aan het einde van de twee ziektejaren blijkt dat er bij de huidige werkgever geen zicht op werk meer is, valt de werknemer terug in de WW en na verloop van tijd in de bijstand en is sprake van een substantiële inkomensdaling. Dit alles pleit er voor dat niet twee jaar moet worden afgewacht maar veel eerder aan re-integratie vorm te geven, ook wanneer het gaat om re-integratie naar een andere werkgever, het zgn. tweede spoor.

Sloper wordt vrachtwagenchauffeur
Met de juiste ondersteuning is werkzekerheid gegarandeerd, zo blijkt uit een groot aantal voorbeelden. Dat zit al vaak in het vroegtijdig inzetten van specifieke interventies bijvoorbeeld gericht op het houding- en bewegingsapparaat, zodat belasting en belastbaarheid in balans worden gebracht. Maar wanneer ook dat niet de oplossing is voor de lange termijn, vinden dienstverleners andere wegen om mensen te begeleiden naar ander werk:
- Het inrichten van mobiliteitscentra binnen sectoren en bedrijven, opdat kennis en deskundigheid binnen de regio behouden kan blijven. Een vroegtijdige aanpak, waarbij de werknemer vooral ook zelf wat te kiezen heeft en het initiatief kan nemen blijkt alleszins succesvol. Zo is in een mobiliteitscentrum in de Zorg 78% van de deelnemers aan de slag in een andere baan en dik tevreden.
- Het gezamenlijk bespreekbaar krijgen van verzuim en re-integratie en het uitwisselen van re-integratieplekken binnen organisaties, maar ook daarbuiten bij samenwerkende MKB ondernemers: Binnen 6 weken kan een zieke werknemer, in eerste instantie, tijdelijk aan de slag bij een andere werkgever. Ervaring leert dat als mensen langer thuis zitten de afstand tot werk navenant toeneemt. Op deze wijze wordt re-integratie naar ander of eigen werk bespoedigd en het blikveld van de werknemer op prettige wijze verruimd.
- Het overnemen van personeel, waarbij intensieve begeleiding, loopbaanoriëntatie en eventuele omscholing geboden kan worden, zodat voor werknemers ook daadwerkelijk een ander en beter toekomstperspectief ontstaat. Zo kon een sloper zijn vrachtwagenrijbewijs halen en een serveerster na een Nederlandse taalcursus aan de slag als officemanager bij een ingenieursbureau.
- Poortwachtercentra worden momenteel geroemd vanwege de gezamenlijke aanpak van werkgevers en de succesvolle bemiddelingen die die werkgevers onderling weten te bereiken: Zo'n 800 waarvan 20% bij een andere werkgever in de afgelopen vier jaar. Een pragmatische aanpak waarbij de werknemer gewoon van de ene in de andere baan kan stappen lijkt een uitgelezen mogelijkheid. Echter wanneer er specifieke problemen zijn, die veroorzaken dat de werknemer bij zijn of haar werkgever vanwege ziekte het werk niet meer kan doen, zal nadrukkelijker ondersteuning noodzakelijk blijken. Daarmee kan én moet het plaatsingspercentage verder omhoog.

Geconfronteerd worden met ziekte en zeker ook met het gegeven dat het huidige werk niet meer passend zou zijn is zeer ingrijpend. Juist ook voor de werknemer. Voor werkgevers betekent het vaak, dat de twee jaar loondoorbetaling (deels) benut kan worden als investering in de werknemer. Werkgever en werknemer varen daar wel bij. Met de juiste én tijdige aanpak waarbij er aandacht is voor belasting en belastbaarheid, mogelijke risico's voor werkgever en werknemer, maar vooral ook het toekomstig loopbaanperspectief zijn garanties voor werkzekerheid waar te maken. Dat blijkt al uit de 29.000 duurzame werkhervattingen die de afgelopen drie jaar zijn gerealiseerd en ook de werkgevers en werknemers in Wissels naar Werk zagen er het voordeel van:

Behoud van gemotiveerd personeel en behoud van (nieuw) werk.





http://www.boaborea.nl