PvdA Rotterdam
Bij de RET kan het veel beter
Di 11 Dec 2007 - Redactie
Bij de RET kan het veel beter
Op 2 november jl. liep PvdA-raadslid Birsel Gülmüs in kader van de
OV-week een dag mee bij de RET. Zij keek over de schouders van
RET-medewerkers mee op de station, bij cameratoezicht en in de
werkplaats.
OV-chipkaart
Zelfs een voor een raadslid met veel kennis van de OV-chipkaart valt
er steeds nog iets te leren van dit nieuwe vervoersbewijs.
RET-medewerkers vertelden haar vandaag na het opladen van de kaart dat
ook deze anonieme kaart traceerbaar is. Het bevat namelijk een unieke
code. Daarmee kan bijvoorbeeld een uitdraai van de oplaadgegevens
worden gemaakt bij een OV-chipautomaat.
De Ov-chipkaart en de bijbehorende poortjes zorgen nog steeds voor
heel wat problemen. De doorstroming op de stations wordt er door
vertraagd. Om goed in zicht te krijgen in de moeilijkheden bij het
gebruik, worden de vele klachten aan de balies geteld. Iedereen die
problemen heeft wordt zo goed mogelijk geholpen door de medewerkers
van de RET. Reizigers leren zo goed omgaan met de kaart en dat maakt
de invoering van de chipkaart gemakkelijker, vindt Gülmüs.
Veiligheid
Er wordt bij de RET hard gewerkt om de stations veilig te houden. Op
de perrons staan bijvoorbeeld gele informatiepalen waarop alarm kan
worden geslapen. Bij alarm openen alle poorten automatisch. In de
toekomst moet het ook mogelijk worden om via de palen contact te
krijgen met medewerkers van de RET. Misschien is het ook een goed idee
om ook een webcam in te bouwen zodat de situatie beter kan worden
ingeschat, oppert Gülmüs.
De stations worden altijd via cameras in de gaten gehouden vanaf een
kantoor aan het Vasteland. Vanaf daar wordt ook het laatste nieuws
over het openbaar vervoer naar radio en tv verspreid. De cameras geven
goed beeld van alles dat op de perrons gebeurd. Niet alleen de drukke
station worden in de gaten gehouden, maar ook de rustigere stations
zoals bijvoorbeeld De Akkers. Gülmüs: Juist op die rustige stations
vinden veel berovingen plaats.
Gülmüs vindt het jammer dat er geen cameras zijn in de metros. In de
metros vinden veel berovingen en mishandeling plaats. Door
camerabeelden kan daar beter tegen worden opgetreden. Ook vandalisme
zouden we dan aan kunnen pakken, zeg Gülmüs.
Vandalisme
In het Rotterdamse openbaar vervoer komt veel vandalisme voor.
Regelmatig worden rijtuigen van tram en metro toegetakeld door
vandalen. Vernielde banken en ruiten, bekrast of helemaal volgeklad
met niet afwasbare stiften.
Vorige week hoorde ik dat iemand, waarschijnlijk een loodgieter, met
zijn volle gereedschapstas de ruiten en de romp van de tram 25 had
kapotgeslagen. Daar kan ik echt niet, zegt Gülmüs. Ook hoorde zij een
verhaal van een jongen die voor lol de lensen van bewakingscameras
zwart verfde. Hij werd opgepakt en kwam later via Bureau HALT de
cameras weer schoonmaken.
In de werkplaats van de RET worden gevandaliseerde rijtuigen weer zo
goed mogelijk opgeknapt. Om dat vandalisme tegen te gaan wordt er nu
geëxperimenteerd met een speciaal verfsoort die verfafwerend is door
een speciale coating.
Uitval
Door een gebrek aan goed materieel en vooral personeel wordt de
dienstregeling nu niet optimaal gereden. Soms rijden er geen bussen
omdat er geen bussen, metro, trams zijn en wel voldoende chauffeurs.
En soms rijden er geen bussen, metros, trams omdat er wel bussen,
trams en metros zijn maar geen personeel. Gülmüs: Hier kan een
verbeterslag worden gemaakt.
Personeel en voertuigen moeten veel efficiënter worden ingepland. De
voertuigen zullen in de toekomst minder een probleem vormen omdat in
2009 nieuwe trams en metros zullen worden geleverd. Daarnaast zal de
RET meer personeel moeten zoeken en beter in moeten plannen. Dat zal
heel wat frustraties bij de medewerkers én bij de reizigers schelen,
aldus Gülmüs.
Lift
Al eerder constateerde Gülmüs dat Albert Heijn de lift bij
Churchillplein gebruikt al goederenlift. Daardoor wordt deze voor voor
andere gebruikers geblokkeerd. Toen Gülmüs dit op camerabeeld weer zag
gebeuren, vertelenden medewerkers van de RET dat de lift zelfs
regelmatig kapot door het intensieve gebruik en de zware belading.
Gülmüs heeft Albert Heijn in een open brief opgeroepen een einde te
maken aan de praktijken. De brief kunt u hier lezen.