PvdA Rotterdam


Bij de RET kan het veel beter

Di 11 Dec 2007 - Redactie
Bij de RET kan het veel beter

Op 2 november jl. liep PvdA-raadslid Birsel Gülmüs in kader van de OV-week een dag mee bij de RET. Zij keek over de schouders van RET-medewerkers mee op de station, bij cameratoezicht en in de werkplaats.

OV-chipkaart
Zelfs een voor een raadslid met veel kennis van de OV-chipkaart valt er steeds nog iets te leren van dit nieuwe vervoersbewijs. RET-medewerkers vertelden haar vandaag na het opladen van de kaart dat ook deze anonieme kaart traceerbaar is. Het bevat namelijk een unieke code. Daarmee kan bijvoorbeeld een uitdraai van de oplaadgegevens worden gemaakt bij een OV-chipautomaat.

De Ov-chipkaart en de bijbehorende poortjes zorgen nog steeds voor heel wat problemen. De doorstroming op de stations wordt er door vertraagd. Om goed in zicht te krijgen in de moeilijkheden bij het gebruik, worden de vele klachten aan de balies geteld. Iedereen die problemen heeft wordt zo goed mogelijk geholpen door de medewerkers van de RET. Reizigers leren zo goed omgaan met de kaart en dat maakt de invoering van de chipkaart gemakkelijker, vindt Gülmüs.

Veiligheid
Er wordt bij de RET hard gewerkt om de stations veilig te houden. Op de perrons staan bijvoorbeeld gele informatiepalen waarop alarm kan worden geslapen. Bij alarm openen alle poorten automatisch. In de toekomst moet het ook mogelijk worden om via de palen contact te krijgen met medewerkers van de RET. Misschien is het ook een goed idee om ook een webcam in te bouwen zodat de situatie beter kan worden ingeschat, oppert Gülmüs.

De stations worden altijd via cameras in de gaten gehouden vanaf een kantoor aan het Vasteland. Vanaf daar wordt ook het laatste nieuws over het openbaar vervoer naar radio en tv verspreid. De cameras geven goed beeld van alles dat op de perrons gebeurd. Niet alleen de drukke station worden in de gaten gehouden, maar ook de rustigere stations zoals bijvoorbeeld De Akkers. Gülmüs: Juist op die rustige stations vinden veel berovingen plaats.

Gülmüs vindt het jammer dat er geen cameras zijn in de metros. In de metros vinden veel berovingen en mishandeling plaats. Door camerabeelden kan daar beter tegen worden opgetreden. Ook vandalisme zouden we dan aan kunnen pakken, zeg Gülmüs.

Vandalisme
In het Rotterdamse openbaar vervoer komt veel vandalisme voor. Regelmatig worden rijtuigen van tram en metro toegetakeld door vandalen. Vernielde banken en ruiten, bekrast of helemaal volgeklad met niet afwasbare stiften.

Vorige week hoorde ik dat iemand, waarschijnlijk een loodgieter, met zijn volle gereedschapstas de ruiten en de romp van de tram 25 had kapotgeslagen. Daar kan ik echt niet, zegt Gülmüs. Ook hoorde zij een verhaal van een jongen die voor lol de lensen van bewakingscameras zwart verfde. Hij werd opgepakt en kwam later via Bureau HALT de cameras weer schoonmaken.

In de werkplaats van de RET worden gevandaliseerde rijtuigen weer zo goed mogelijk opgeknapt. Om dat vandalisme tegen te gaan wordt er nu geëxperimenteerd met een speciaal verfsoort die verfafwerend is door een speciale coating.

Uitval
Door een gebrek aan goed materieel en vooral personeel wordt de dienstregeling nu niet optimaal gereden. Soms rijden er geen bussen omdat er geen bussen, metro, trams zijn en wel voldoende chauffeurs. En soms rijden er geen bussen, metros, trams omdat er wel bussen, trams en metros zijn maar geen personeel. Gülmüs: Hier kan een verbeterslag worden gemaakt.

Personeel en voertuigen moeten veel efficiënter worden ingepland. De voertuigen zullen in de toekomst minder een probleem vormen omdat in 2009 nieuwe trams en metros zullen worden geleverd. Daarnaast zal de RET meer personeel moeten zoeken en beter in moeten plannen. Dat zal heel wat frustraties bij de medewerkers én bij de reizigers schelen, aldus Gülmüs.

Lift
Al eerder constateerde Gülmüs dat Albert Heijn de lift bij Churchillplein gebruikt al goederenlift. Daardoor wordt deze voor voor andere gebruikers geblokkeerd. Toen Gülmüs dit op camerabeeld weer zag gebeuren, vertelenden medewerkers van de RET dat de lift zelfs regelmatig kapot door het intensieve gebruik en de zware belading.

Gülmüs heeft Albert Heijn in een open brief opgeroepen een einde te maken aan de praktijken. De brief kunt u hier lezen.