Gemeente Den Haag

Haagse online dienstverlening beste van Nederland

Den Haag scoort uitstekend in de jaarlijkse overheid.nl-monitor: Van alle grote steden in Nederland is Den haag is koploper als het gaat om de online dienstverlening.

Het onderzoek naar de digitale dienstverlening van Nederlandse gemeenten wordt jaarlijks uitgevoerd door Overheid Heeft Antwoord, in opdracht van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.

Den Haag op kop
Uit de monitor blijkt onder andere dat de grootte van de gemeente (op basis van het inwoneraantal) bepalend is voor het niveau van elektronische dienstverlening. Hoe groter de gemeente, hoe hoger het online dienstverleningsniveau en hoe groter de groei van het aanbod. Koploper is de gemeente Den Haag, waar alle producten voor bedrijven elektronisch beschikbaar zijn; de score voor burgerproducten is ook bijzonder goed: 97,1 procent.

Goede toegang tot overheidsproducten voor burgers en bedrijven is een belangrijke prioriteit van staatssecretaris Bijleveld-Schouten van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Groei van het aantal digitaal beschikbare overheidsproducten is cruciaal bij het verminderen van de administratieve lasten voor burgers en bedrijven. Brede beschikbaarheid van overheidsproducten helpt bij het oplossen van de tien grootste knelpunten van burgers in de relatie met de overheid. Zo zorgt het voor kortere wachttijden, meer mogelijkheden voor burgers en bedrijven en betere dienstverlening.