Haagse online dienstverlening beste van Nederland
Den Haag scoort uitstekend in de jaarlijkse overheid.nl-monitor: Van
alle grote steden in Nederland is Den haag is koploper als het gaat om
de online dienstverlening.
Het onderzoek naar de digitale dienstverlening van Nederlandse
gemeenten wordt jaarlijks uitgevoerd door Overheid Heeft Antwoord, in
opdracht van het ministerie van Binnenlandse Zaken en
Koninkrijksrelaties.
Den Haag op kop
Uit de monitor blijkt onder andere dat de grootte van de gemeente (op
basis van het inwoneraantal) bepalend is voor het niveau van
elektronische dienstverlening. Hoe groter de gemeente, hoe hoger het
online dienstverleningsniveau en hoe groter de groei van het aanbod.
Koploper is de gemeente Den Haag, waar alle producten voor bedrijven
elektronisch beschikbaar zijn; de score voor burgerproducten is ook
bijzonder goed: 97,1 procent.
Goede toegang tot overheidsproducten voor burgers en bedrijven is een
belangrijke prioriteit van staatssecretaris Bijleveld-Schouten van
Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Groei van het aantal
digitaal beschikbare overheidsproducten is cruciaal bij het
verminderen van de administratieve lasten voor burgers en bedrijven.
Brede beschikbaarheid van overheidsproducten helpt bij het oplossen
van de tien grootste knelpunten van burgers in de relatie met de
overheid. Zo zorgt het voor kortere wachttijden, meer mogelijkheden
voor burgers en bedrijven en betere dienstverlening.
Gemeente Den Haag