Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten Generaal
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG
Den Haag Ons kenmerk
11 december 2007 HO/BL/2007/50050
Onderwerp
Voortgang Plan van aanpak terugdringing
belemmeringen in het hoger onderwijs voor
studenten met functiebeperking
Met deze brief wil ik u informeren over de voortgang met betrekking tot de toezeggingen 1002 en 1237.
Deze toezeggingen luiden:
- Staatssecretaris Rutte zal in 2007 tussentijds aan de Tweede Kamer rapporteren over de met de actieplannen
van de instellingen geboekte resultaten.
- De Tweede Kamer wordt op de hoogte gehouden van de steekproeven over de voortgang van de plannen, over
de mate van concreetheid en over het aantal gevallen waarin de investering is stopgezet.
Het is niet mogelijk u eerder dan begin 2008 te rapporteren over de voortgang van de activiteiten ter
vermindering van belemmeringen voor studenten met een functiebeperking. Om uw Kamer tussentijds
te kunnen informeren over de voortgang is aan de instellingen gevraagd om uiterlijk 1 oktober 2007
een tussenrapportage in te dienen over de stand van zaken per 1 september. Deze datum is gekozen
omdat eind 2006 de beoordeling van de afzonderlijke voorstellen voor een instellings-Actieplan door
een commissie van deskundigen is afgerond. Dezelfde commissie is nu bezig zich een oordeel te
vormen over de tussenrapportages. Zij verwacht daarover eind december 2007 haar oordeel te kunnen
geven. Dit betekent dat ik u pas begin volgend jaar kan informeren over de voortgang.
Stand van zaken: subsidieverlening
De stand van zaken ten aanzien van de subsidieverlening is als volgt. Niet alle instellingen voor het
hoger onderwijs (in totaal 56 incl. de instellingen van het agrarisch onderwijs) hebben van de
gelegenheid gebruik gemaakt om subsidie te vragen voor een Actieplan (veelal kleinere instellingen
niet). Aan alle instellingen die subsidie hebben gevraagd (14 universiteiten waaronder ook de OU en 21
hogescholen) is deze verleend. Voor het budget dat resteert worden met betrokkenheid van het
Expertisecentrum handicap + studie andere ontwikkelingsprojecten gestart. Deze projecten zijn
grotendeels gericht op de totstandkoming van producten die alle instellingen of studenten met
functiebeperking ten goede kunnen komen.
blad 2/2
Studeren met een functiebeperking en "Het Hoogste Goed"
In het Plan van Aanpak is aangekondigd dat ik met de NVAO overleg zal voeren over de explicitering in
het accreditatiekader van de kwaliteit van het instellingsbeleid met betrekking tot de aanbieding van
het onderwijs aan studenten met functiebeperking, en dat ik de instellingen zal vragen in de
jaarverslagen aan dit onderwerp aandacht te schenken. Voor wat betreft de inrichting van de
accreditatie zijn in de onlangs verschenen nota "Het Hoogste Goed" nieuwe uitgangspunten
geformuleerd. Bij de uitwerking daarvan zal de borging van de kwaliteit van het instellingsbeleid met
betrekking tot `studeren met functiebeperking' een plaats krijgen.
Voor wat betreft de jaarverslaggeving is het besluit genomen om de richtlijnen daarvoor in lijn te
brengen met die van andere ondernemingen, en daarmee is de ruimte om expliciet aandacht voor dit
onderwerp te vragen niet meer aanwezig. Binnen "Het Hoogste Goed" zijn er echter diverse
actiepunten geformuleerd die ook de positie van de studenten met functiebeperking zullen verbeteren,
met name bij de inzet voor het verminderen van uitval. In de verdere uitwerking van deze acties zal
rekening gehouden worden met studerenden met een functiebeperking.
Onderzoek en informatie voor studenten
De inspectie heeft het voornemen het steekproefsgewijze onderzoek naar de voortgang van de
ontwikkeling op de instellingen in het voorjaar van 2008 uit te voeren, als vervolg op haar onderzoek uit
2004. Het Plan van Aanpak bevat verder het voornemen tot een intensieve informatiecampagne om
instellingen en studenten beter te informeren over hun mogelijkheden en positie bij het verminderen
van belemmeringen bij studeren met functiebeperking. De uitvoering is door het Expertisecentrum
handicap + studie voortvarend ter hand genomen.
In het Plan van Aanpak is tenslotte het voornemen opgenomen om onderzoek te laten uitvoeren naar
het effect van maatregelen, producten en diensten ter verbetering van studeren met functiebeperking,
naar de omvang van en de factoren die vertraging en uitval in de eerste jaren van de opleiding
veroorzaken (naar aanleiding van signalen dat die erg hoog is) en naar de uitgaven door instellingen
voor aanpassingen in het onderwijs. Begin 2007 bleek dat de OESO de mogelijkheden voor een
internationaal vergelijkend onderzoek naar bevorderende en belemmerende factoren in de overgang
van voortgezet onderwijs naar hoger onderwijs onderzocht, en ik heb besloten hierbij aan te sluiten.
Alle onderzoeken zijn in één onderzoeksopzet geïntegreerd, hetgeen uit het oogpunt van belasting voor
de instelling wenselijk is. Onlangs is dit onderzoek aanbesteed.
De minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,
dr. Ronald H.A. Plasterk