Blauw New Media
---
Nederlander heeft weinig kennis van milieubewuste auto`s
Rotterdam , 11 december 2007
Ruim de helft van de Nederlandse vrouwen weet niet welke automerken
milieuvriendelijk zijn. Bij de mannen is dit onder 31 procent het
geval. Dit blijkt uit een onderzoek van Blauw Research, waarbij 791
Nederlanders online zijn ondervraagd over mobiliteit en klimaat.
Uit het onderzoek blijkt dat de Nederlanders die weten welke
automerken milieubewust zijn, maar liefst 43 procent Toyota verkiest
tot meest milieuvriendelijke automerk. Deze hoge waardering zal een
gevolg zijn van de hoge mate van bekendheid van haar milieubewuste
hybride auto: de Toyota Prius. Daarnaast zien Nederlanders ook Opel
als milieuvriendelijk automerk (8%) met daaropvolgend Citroën en
Hyundai (beiden 7%). Opvallend is dat ook Honda een hybride auto op de
markt heeft gebracht, maar beduidend minder scoort (2%).
Iets minder dan de helft van de Nederlandse bevolking geeft aan bereid
te zijn de auto te laten staan, als dit ten goede komt aan het milieu.
Dat niet meer Nederlanders deze intentie hebben, zal komen doordat 47
procent van de Nederlandse bevolking de auto te belangrijk vindt en
daardoor niet bereidt is om voor een alternatief vervoersmiddel te
kiezen.
Daarnaast heeft slechts 27 procent van de Nederlanders aangegeven in
het nieuwe kalenderjaar minder vaak de auto te nemen ten behoeve van
het milieu. Dit terwijl driekwart van de Nederlandse bevolking het er
over eens is dat veel CO2-uitstoot negatieve gevolgen heeft voor het
wereldklimaat. Nederlanders zijn meer te spreken over een landelijke
autovrije zondag: 44 procent geeft aan hier voorstander van te zijn.
Noot voor de pers:
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: Paulien Jeurissen;
+31 10 4000 952; Blauw Research BV
Over Blauw
Blauw Research B.V. is het snelst groeiend top 10 onderzoekbureau van
Nederland. Ze ondersteunt bedrijven en instellingen bij het nemen van
beslissingen die leiden tot verbeterde stakeholderrelaties, producten
en diensten en inzet van middelen. Het bureau levert wezenlijke
informatie en heldere inzichten op basis van gedegen onderzoek. Blauw
Research staat voor betrokkenheid en originaliteit en is gedreven om
haar opdrachtgevers vooruit te helpen. Ze is actief in diverse
werkvelden, zoals Marketing, Communicatie, Media, Klant &
Medewerkersrelaties en beleid in de publieke sector. Eind 2007
verwacht Blauw Research internationaal met 110 medewerkers een omzet
van EUR 13 miljoen te hebben gerealiseerd.
« terug