Blauw New Media


---

Nederlander heeft weinig kennis van milieubewuste auto`s Rotterdam , 11 december 2007
Ruim de helft van de Nederlandse vrouwen weet niet welke automerken milieuvriendelijk zijn. Bij de mannen is dit onder 31 procent het geval. Dit blijkt uit een onderzoek van Blauw Research, waarbij 791 Nederlanders online zijn ondervraagd over mobiliteit en klimaat.

Uit het onderzoek blijkt dat de Nederlanders die weten welke automerken milieubewust zijn, maar liefst 43 procent Toyota verkiest tot meest milieuvriendelijke automerk. Deze hoge waardering zal een gevolg zijn van de hoge mate van bekendheid van haar milieubewuste hybride auto: de Toyota Prius. Daarnaast zien Nederlanders ook Opel als milieuvriendelijk automerk (8%) met daaropvolgend Citroën en Hyundai (beiden 7%). Opvallend is dat ook Honda een hybride auto op de markt heeft gebracht, maar beduidend minder scoort (2%).

Iets minder dan de helft van de Nederlandse bevolking geeft aan bereid te zijn de auto te laten staan, als dit ten goede komt aan het milieu. Dat niet meer Nederlanders deze intentie hebben, zal komen doordat 47 procent van de Nederlandse bevolking de auto te belangrijk vindt en daardoor niet bereidt is om voor een alternatief vervoersmiddel te kiezen.

Daarnaast heeft slechts 27 procent van de Nederlanders aangegeven in het nieuwe kalenderjaar minder vaak de auto te nemen ten behoeve van het milieu. Dit terwijl driekwart van de Nederlandse bevolking het er over eens is dat veel CO2-uitstoot negatieve gevolgen heeft voor het wereldklimaat. Nederlanders zijn meer te spreken over een landelijke autovrije zondag: 44 procent geeft aan hier voorstander van te zijn.

Noot voor de pers:
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: Paulien Jeurissen;
+31 10 4000 952; Blauw Research BV

Over Blauw
Blauw Research B.V. is het snelst groeiend top 10 onderzoekbureau van Nederland. Ze ondersteunt bedrijven en instellingen bij het nemen van beslissingen die leiden tot verbeterde stakeholderrelaties, producten en diensten en inzet van middelen. Het bureau levert wezenlijke informatie en heldere inzichten op basis van gedegen onderzoek. Blauw Research staat voor betrokkenheid en originaliteit en is gedreven om haar opdrachtgevers vooruit te helpen. Ze is actief in diverse werkvelden, zoals Marketing, Communicatie, Media, Klant & Medewerkersrelaties en beleid in de publieke sector. Eind 2007 verwacht Blauw Research internationaal met 110 medewerkers een omzet van EUR 13 miljoen te hebben gerealiseerd.
« terug