`Ontmoedigen van masterstudie zeer ongewenst'
Minister Plasterk van Onderwijs overweegt het volgen van een
masterstudie minder aantrekkelijk te maken. Ook met alleen een
bachelordiploma kun je volgens hem prima de arbeidsmarkt op. Een
buitengewoon onverstandige uitspraak, vindt Robert Wagenaar, directeur
onderwijs van de faculteit Letteren aan de Rijksuniversiteit
Groningen. `We hebben juist hoog opgeleide mensen nodig om dit land
draaiende te houden. Daarbij is een opleiding van drie jaar
inhoudelijk simpelweg niet genoeg.'
Wagenaar: `Minister Plasterk maakt de fout door het Angelsaksische
onderwijssysteem als voorbeeld te nemen. Die vergelijking is
oneigenlijk. Het onderwijssysteem in Nederland is binair van opzet en
continentaal geörienteerd en heeft veel meer overeenkomsten met de
systemen in bijvoorbeeld Duitsland, Noorwegen of Finland dan met die
van Groot-Brittannië of de VS. Plasterk vergelijkt appels met peren.
Je vraagt je af of hij zich wel echt verdiept heeft in het onderwerp
voor hij met dit plan kwam.'
Brede opzet
Bij de invoering van het Bologna systeem in 2002 is gekozen voor een
brede opzet van de bachelor-opleidingen. Een belangrijke reden
daarvoor was om de drop out cijfers terug te brengen. Door het
programma in het hoger onderwijs in delen op te knippen krijgen meer
mensen een kans op een plek op de arbeidsmarkt die goed aansluit op
hun opleidingsniveau. Zonder echte specialisatie, maar mèt
bachelordiploma. Ideaal voor mensen die minder geschikt zijn om de
opleiding te vervolgen met een master.
Kenniseconomie
Zeventig tot tachtig procent van de studenten stroomt wel door naar
een master. `Terecht, want echte specialisten blijven noodzakelijk',
aldus Wagenaar. `Dat is van absoluut belang voor de industrie én de
onderwijssector. We hebben het wel steeds over een kenniseconomie,
maar dan moet je daar ook in willen investeren. Een bachelor-opleiding
van drie jaar is eenvoudigweg onvoldoende. Daarbij zijn ook onze
mastersopleidingen meestal ook nog eens korter dan in vrijwel alle
andere Europese landen het geval is. We moeten uitkijken dat we qua
kennisniveau, in termen van zowel kwaliteit als aantallen hoger
opgeleiden, niet gaan onderdoen voor andere geïndustraliseerde landen.
Dat zou desastreus zijn voor onze welvaart.'
Maatschappelijk verantwoord
Het uitgangspunt moet zijn wat maatschappelijk verantwoord is, niet
waarmee je het meeste geld bespaart, vindt Wagenaar: `Er wordt ten
onrechte gekeken naar wat iemand met een master later kan gaan
verdienen. Op basis daarvan bedenkt minister Plasterk nu dat iemand
zijn of haar masterstudie wel zelf kan bekostigen. Maar er is een
groot aantal studies waarbij het helemaal niet opgaat dat je meer
verdient als je een master op zak hebt. Het afnemen van de studiebeurs
is slecht voor de motivatie. En dat kunnen we ons helemaal niet
permitteren.'
Bezuinigen
Door de beurs voor masterstudenten om te zetten in een lening en het
collegegeld voor mastersopleidingen te verhogen, wordt een systeem dat
is ontstaan als remedie tegen hoge drop out cijfers ineens aangegrepen
als een makkelijk manier om te bezuinigen. Wagenaar: `De
bachelorstudie als eindpunt kan werken. Maar alleen als bedrijfsleven
en instellingen de taak op zich nemen afgestudeerden verder op te
leiden tot specialisten in hun vakgebied.' Die hoop is echter irreëel
volgens Wagenaar. `De verantwoordelijkheid voor een goede opleiding
ligt in de eerste plaats bij de overheid en de onderwijsinstellingen,
niet bij het bedrijfsleven. Op dit uitgangspunt is ons hele
onderwijssysteem gebouwd.'
Curriculum Vitae
Robert Wagenaar (1956) is directeur onderwijs van de faculteit
Letteren aan de RUG. Daarnaast is hij historicus en onder andere
coördinator van het grootschalige project Tuning Educational
Structures in Europe, waarbij wordt gestreefd naar een onderlinge
afstemming van het hoger onderwijs op basis van diversiteit en
autonomie. /MS
Contact: drs. R. Wagenaar
Rijksuniversiteit Groningen