D66
Schouw kritisch over wijzigingspakket Loodsenwet
11 december 2007
Het voorstel beoogt de invoering van sectorspecifiek markttoezicht op
het loodswezen door de NMa: meer kostengerichte tarieven en de afbouw
van kruissubsidiëring tussen regio's en scheepsklassen.
Ons eerste bezwaar is de introductie van marktwerking in deze sector.
De verzelfstandiging heeft in 1988 plaatsgevonden, met het daarbij
afgesproken arbeidsvoorwaardenpakket. De vraag is echter of er ooit
marktwerking komt. In theorie kan natuurlijk alles, maar geldt dat ook
voor deze sector? Het werk is infrastructuur en havengebonden, er zijn
geen echte alternatieven voor loodsdiensten en de structuur van het
loodswezen staat concurrentie in de weg. Wat is er nu tegen, zo vraagt
Gerard Schouw namens de fracties van D66 en OSF aan de minister, om de
verzelfstandiging, die heeft geleid tot moeizame overheidssturing en
vormen van zelfverrijking, kritisch te bezien?
Ons tweede bezwaar is dat de beslissing over de invoering van
marktwerking pas in 2019 plaats heeft. Is dat niet een onwezenlijke
termijn? We kunnen toch niet met droge ogen het huidige monopolie 12
jaar in stand houden? De argumenten van de minister zijn te simpel:
voordurend verwijzen naar exogene krachten is niet het exclusieve
recht van het loodswezen. In alle sectoren spelen exogene krachten, en
die zijn nooit uitgetrild.
Een derde bezwaar betreft de datum voor het prepensioen in deze
sector. Onze fracties zijn van mening dat deze niet in overeenstemming
is met de publieke en politieke norm. Op je 55ste eruit. De houding
van de minister die spreek uit de MvA vinden we te passief. Hij laat
het aan de registerloodsen zelf over. Dat is nog minder dan
ambitieloos.
Het vierde bezwaar is de honorering boven de Balkende-norm. Ook hier
bespeuren we een schouderophalende minister. Waarom toch? Schouw
vermoedt dat de achtergrond hiervoor is dat de absolute kosten wel
meevallen. Maar dat geldt ook voor directeuren van energiebedrijven
die veel verdienen. Het gaat niet om absolute bedragen, het gaat om
principes. De minister geeft in de MvA aan dat hij deze
buitenproportie zijnde arbeidsvoorwaarden wel kan regelen, via een
aparte wet, maar hiervan is afgezien. De fracties van D66 en OSF
zouden eigenlijk wel zo'n wetsvoorstel willen.
Kortom, alle redenen om van de eerste evaluatie in 2009 een echte
evaluatie te maken. Daarin moet ook de meer principiële vraag aan de
orde komen over nut en noodzaak marktwerking van het loodswezen en nut
en noodzaak van verzelfstandiging. Zeker voor een sector die weet wat
het is om aan het roer te staan, zal begrijpen dat een indringende
koerswending soms nodig is om ongelukken te voorkomen.
---