D66

Schouw kritisch over wijzigingspakket Loodsenwet

11 december 2007

Het voorstel beoogt de invoering van sectorspecifiek markttoezicht op het loodswezen door de NMa: meer kostengerichte tarieven en de afbouw van kruissubsidiëring tussen regio's en scheepsklassen.

Ons eerste bezwaar is de introductie van marktwerking in deze sector. De verzelfstandiging heeft in 1988 plaatsgevonden, met het daarbij afgesproken arbeidsvoorwaardenpakket. De vraag is echter of er ooit marktwerking komt. In theorie kan natuurlijk alles, maar geldt dat ook voor deze sector? Het werk is infrastructuur en havengebonden, er zijn geen echte alternatieven voor loodsdiensten en de structuur van het loodswezen staat concurrentie in de weg. Wat is er nu tegen, zo vraagt Gerard Schouw namens de fracties van D66 en OSF aan de minister, om de verzelfstandiging, die heeft geleid tot moeizame overheidssturing en vormen van zelfverrijking, kritisch te bezien?

Ons tweede bezwaar is dat de beslissing over de invoering van marktwerking pas in 2019 plaats heeft. Is dat niet een onwezenlijke termijn? We kunnen toch niet met droge ogen het huidige monopolie 12 jaar in stand houden? De argumenten van de minister zijn te simpel: voordurend verwijzen naar exogene krachten is niet het exclusieve recht van het loodswezen. In alle sectoren spelen exogene krachten, en die zijn nooit uitgetrild.

Een derde bezwaar betreft de datum voor het prepensioen in deze sector. Onze fracties zijn van mening dat deze niet in overeenstemming is met de publieke en politieke norm. Op je 55ste eruit. De houding van de minister die spreek uit de MvA vinden we te passief. Hij laat het aan de registerloodsen zelf over. Dat is nog minder dan ambitieloos.

Het vierde bezwaar is de honorering boven de Balkende-norm. Ook hier bespeuren we een schouderophalende minister. Waarom toch? Schouw vermoedt dat de achtergrond hiervoor is dat de absolute kosten wel meevallen. Maar dat geldt ook voor directeuren van energiebedrijven die veel verdienen. Het gaat niet om absolute bedragen, het gaat om principes. De minister geeft in de MvA aan dat hij deze buitenproportie zijnde arbeidsvoorwaarden wel kan regelen, via een aparte wet, maar hiervan is afgezien. De fracties van D66 en OSF zouden eigenlijk wel zo'n wetsvoorstel willen.

Kortom, alle redenen om van de eerste evaluatie in 2009 een echte evaluatie te maken. Daarin moet ook de meer principiële vraag aan de orde komen over nut en noodzaak marktwerking van het loodswezen en nut en noodzaak van verzelfstandiging. Zeker voor een sector die weet wat het is om aan het roer te staan, zal begrijpen dat een indringende koerswending soms nodig is om ongelukken te voorkomen.
---