Deelgemeente IJsselmonde Rotterdam

IJsselmondse ondernemersweek 2007

Enthousiasme, gedrevenheid en passie

Een heftige week met eigenlijk alleen maar hoogtepunten. Zo omschrijft Nurten Karisli, portefeuillehouder Economie de IJsselmondse Ondernemersweek. Ik heb betrokken, gedreven en enthousiaste mannelijke en vrouwelijke ondernemers ontmoet. Ik ben trots op de ondernemers van IJsselmonde.

De deelgemeente IJsselmonde is actief betrokken bij de ondernemers en economische processen in IJsselmonde. Om zichzelf, maar ook ondernemers de kans te geven elkaar te ontmoeten, organiseerde de deelgemeente van 19 tot en met 22 november de IJsselmondse Ondernemersweek. De week wordt geopend aan de ontbijttafel, waarbij maatschappelijk betrokken ondernemen centraal staat. Aan tafel zitten zon zeventig IJsselmondse ondernemers die maatschappelijk betrokken ondernemen of willen ondernemen door bijvoorbeeld het aanbieden van een werk- of stageplek aan een IJsselmondse werkzoekende. Tijdens het ontbijt wordt ook het officiële startsein gegeven voor het project Kansen in IJsselmonde. In dit project worden vacatures van ondernemers gekoppeld aan de vraag naar banen, stages en opleidingen. Werkgevers kunnen hierbij gebruik maken van een loonkostensubsidie die tot maximaal 10.000 kan oplopen.

Ondersteunen en inspireren
De opkomst op de startersbijeenkomst de volgende avond is wat mager, maar Karisli prijst de kwaliteit van de startende ondernemers. Kleine ondernemers kunnen goed inspringen op nieuwe ontwikkelingen. Wij willen jullie daarbij ondersteunen en inspireren. Na een creatieve lezing over communicatie en een workshop over de dos en donts in het ondernemen, is het tijd voor een netwerkborrel. Ik wil helemaal zeker zijn van mijn zaak, voordat ik ga starten, vertelt bijna-starter Andrew van Schie. En daarom ben ik hier. Welke kwaliteiten heeft een vrouw nodig om aan de top te komen? En hebben vrouwelijke en mannelijke ondernemers dezelfde kwaliteiten? Deze, en vele andere vragen staan woensdagochtend centraal tijdens het ontbijt voor ondernemende vrouwen in de voormalige directiekamer van scheepsbouwmaatschappij Verolme. Al zijn de onderneemsters het eens dat vrouwen meer sociaal en bedachtzaam ondernemen en mannen meestal recht op hun doel afgaan, de uiteindelijke conclusie is toch dat zowel mannelijke als vrouwelijke ondernemers hun eigen kwaliteiten hebben. Daar moet je een beetje mee spelen om je doel te bereiken, aldus ondernemerscoach Ellen van Dijk.

Kansen maximaal benutten
Niet alleen de ondernemers van IJsselmonde staan tijdens de Ondernemersweek centraal. De (toekomstige) grootschalige projecten in Rotterdam Zuid passeren donderdagavond tijdens het afsluitende feest nog eens de revue. Er zijn zoveel nieuwe ontwikkelingen in IJsselmonde gaande die ook nieuwe afzetmarkten betekenen, aldus portefeuillehouder Nurten Karisli. Die kansen moeten onze ondernemers maximaal benutten. Dat kan alleen als ze goed op de hoogte zijn van wat er speelt in de deelgemeente.

Nuttige week
Ik vond het een heel nuttige week, vertelt Stavroula Mougiakos, die in maart een evenementenbureau startte. Ik heb mensen ontmoet, contacten gelegd en nieuwe ideeën opgedaan. Mougiakos heeft veel geleerd van ondernemers die al jaren in het vak zitten. Toch mist ze op dit moment een jongerennetwerkclub. Ik zou graag kennis uitwisselen met leeftijdsgenoten. Fietje Ruyzing, al 27 jaar eigenaresse van een kapsalon, is ook zeer te spreken over de Ondernemersweek, maar vindt niet dat alle initiatieven vanuit de deelgemeente moeten komen. Je kan als ondernemer ook zelf aan de slag gaan en je stem laten horen. Eigen initiatief is hartstikke belangrijk. Directeur Theo van Oorschot vertelt dat zijn transportbedrijf zich 30 jaar geleden nog op het platteland bevond. Hij heeft de deelgemeente letterlijk zien groeien. De Ondernemersweek is een goede zet, vindt hij. Ik heb deze week een hoop positieve initiatieven en gedreven IJsselmondse ondernemers gezien. Die kan IJsselmonde goed gebruiken. De IJsselmondse Ondernemersweek is mede mogelijk gemaakt door het Pact op Zuid.

Een nieuwe traditie
Wij vinden het contact met onze ondernemers erg belangrijk, zegt portefeuillehouder Nurten Karisli. Daarvoor gebruiken we onder andere bedrijfsbezoeken, digitale nieuwsbrieven en deze Ondernemersweek. Een week waarin ondernemers ook elkaar konden ontmoeten en netwerken. De week was een groot succes. Er zijn heftig visitekaartjes uitgewisseld. Het succes laat zien dat de Ondernemersweek een traditie moet worden.