Deelgemeente IJsselmonde Rotterdam
IJsselmondse ondernemersweek 2007
Enthousiasme, gedrevenheid en passie
Een heftige week met eigenlijk alleen maar hoogtepunten. Zo omschrijft
Nurten Karisli, portefeuillehouder Economie de IJsselmondse
Ondernemersweek. Ik heb betrokken, gedreven en enthousiaste mannelijke
en vrouwelijke ondernemers ontmoet. Ik ben trots op de ondernemers van
IJsselmonde.
De deelgemeente IJsselmonde is actief betrokken bij de ondernemers en
economische processen in IJsselmonde. Om zichzelf, maar ook
ondernemers de kans te geven elkaar te ontmoeten, organiseerde de
deelgemeente van 19 tot en met 22 november de IJsselmondse
Ondernemersweek. De week wordt geopend aan de ontbijttafel, waarbij
maatschappelijk betrokken ondernemen centraal staat. Aan tafel zitten
zon zeventig IJsselmondse ondernemers die maatschappelijk betrokken
ondernemen of willen ondernemen door bijvoorbeeld het aanbieden van
een werk- of stageplek aan een IJsselmondse werkzoekende. Tijdens het
ontbijt wordt ook het officiële startsein gegeven voor het project
Kansen in IJsselmonde. In dit project worden vacatures van ondernemers
gekoppeld aan de vraag naar banen, stages en opleidingen. Werkgevers
kunnen hierbij gebruik maken van een loonkostensubsidie die tot
maximaal 10.000 kan oplopen.
Ondersteunen en inspireren
De opkomst op de startersbijeenkomst de volgende avond is wat mager,
maar Karisli prijst de kwaliteit van de startende ondernemers. Kleine
ondernemers kunnen goed inspringen op nieuwe ontwikkelingen. Wij
willen jullie daarbij ondersteunen en inspireren. Na een creatieve
lezing over communicatie en een workshop over de dos en donts in het
ondernemen, is het tijd voor een netwerkborrel. Ik wil helemaal zeker
zijn van mijn zaak, voordat ik ga starten, vertelt bijna-starter
Andrew van Schie. En daarom ben ik hier. Welke kwaliteiten heeft een
vrouw nodig om aan de top te komen? En hebben vrouwelijke en
mannelijke ondernemers dezelfde kwaliteiten? Deze, en vele andere
vragen staan woensdagochtend centraal tijdens het ontbijt voor
ondernemende vrouwen in de voormalige directiekamer van
scheepsbouwmaatschappij Verolme. Al zijn de onderneemsters het eens
dat vrouwen meer sociaal en bedachtzaam ondernemen en mannen meestal
recht op hun doel afgaan, de uiteindelijke conclusie is toch dat zowel
mannelijke als vrouwelijke ondernemers hun eigen kwaliteiten hebben.
Daar moet je een beetje mee spelen om je doel te bereiken, aldus
ondernemerscoach Ellen van Dijk.
Kansen maximaal benutten
Niet alleen de ondernemers van IJsselmonde staan tijdens de
Ondernemersweek centraal. De (toekomstige) grootschalige projecten in
Rotterdam Zuid passeren donderdagavond tijdens het afsluitende feest
nog eens de revue. Er zijn zoveel nieuwe ontwikkelingen in IJsselmonde
gaande die ook nieuwe afzetmarkten betekenen, aldus portefeuillehouder
Nurten Karisli. Die kansen moeten onze ondernemers maximaal benutten.
Dat kan alleen als ze goed op de hoogte zijn van wat er speelt in de
deelgemeente.
Nuttige week
Ik vond het een heel nuttige week, vertelt Stavroula Mougiakos, die in
maart een evenementenbureau startte. Ik heb mensen ontmoet, contacten
gelegd en nieuwe ideeën opgedaan. Mougiakos heeft veel geleerd van
ondernemers die al jaren in het vak zitten. Toch mist ze op dit moment
een jongerennetwerkclub. Ik zou graag kennis uitwisselen met
leeftijdsgenoten. Fietje Ruyzing, al 27 jaar eigenaresse van een
kapsalon, is ook zeer te spreken over de Ondernemersweek, maar vindt
niet dat alle initiatieven vanuit de deelgemeente moeten komen. Je kan
als ondernemer ook zelf aan de slag gaan en je stem laten horen. Eigen
initiatief is hartstikke belangrijk. Directeur Theo van Oorschot
vertelt dat zijn transportbedrijf zich 30 jaar geleden nog op het
platteland bevond. Hij heeft de deelgemeente letterlijk zien groeien.
De Ondernemersweek is een goede zet, vindt hij. Ik heb deze week een
hoop positieve initiatieven en gedreven IJsselmondse ondernemers
gezien. Die kan IJsselmonde goed gebruiken. De IJsselmondse
Ondernemersweek is mede mogelijk gemaakt door het Pact op Zuid.
Een nieuwe traditie
Wij vinden het contact met onze ondernemers erg belangrijk, zegt
portefeuillehouder Nurten Karisli. Daarvoor gebruiken we onder andere
bedrijfsbezoeken, digitale nieuwsbrieven en deze Ondernemersweek. Een
week waarin ondernemers ook elkaar konden ontmoeten en netwerken. De
week was een groot succes. Er zijn heftig visitekaartjes uitgewisseld.
Het succes laat zien dat de Ondernemersweek een traditie moet worden.