Greenpeace zet enorme vissengraat op dak C1000
Greenpeace: "C1000, stop verkoop foute vis, dat scheelt!"
11 december 2007
Hoofdkantoor van C1000, de visgraat is nog niet te zien.
Hoofdkantoor van C1000, de visgraat is nog niet te zien.
Vergroot foto
Amersfoort, Nederland -- Actievoerders van Greenpeace zitten sinds
vanmorgen op het dak van het hoofdkantoor van de C1000 in Amersfoort.
Ze protesteren tegen het visassortiment van C1000, dat voor meer dan
de helft bestaat uit foute vis of van onduidelijke herkomst is. De
actievoerders bevestigen een vissengraat van 16 bij 5 meter op het
dak. Op het spandoek daaronder staat: C1000, stop verkoop foute vis,
dat scheelt! De reclameslogan van de C1000, "dat scheelt!" gaat zeker
op wanneer C1000 zou stoppen met de verkoop van foute vis. Greenpeace
eist dat C1000 per direct bedreigde vissen als de Noordzee kabeljauw
uit de schappen haalt en een duurzaam inkoopbeleid opstelt.
Femke Nagel, campagneleider oceanen van Greenpeace Nederland: "Het is
schandalig dat C1000 gewoon doorgaat met het verkopen van bedreigde
vis. Andere supermarkten verwijderen bedreigde vis uit het
assortiment, maar C1000 adviseert zijn klanten zelfs zwaardvis voor
het kerstmenu. De zwaardvis is niet alleen zelf bedreigd, maar de
vangst zorgt ook voor grote bijvangst van bedreigde haaien,
albatrossen en schildpadden."
Sinds maart dit jaar roept Greenpeace supermarkten op duurzaam in te
kopen. Bedreigde vis of vis waarvan de vangst of kweek schadelijk is
voor het leven in zee moet uit het schap worden verwijderd.
Consumenten hebben die oproep inmiddels met ruim 100.000 e-mails
ondersteund via de website www.maakschoonschap.nl. C1000-winkels
liggen vol met foute vis, zoals de Noordzee kabeljauw, zeewolf,
Atlantische roodbaars, geelvin tonijn, zwaardvis en tropische
garnalen. Terwijl veel andere supermarkten al foute vis uit de winkels
verwijderen, heeft de C1000 nog niks concreets laten zien.
Dirk van den Broek, waar Greenpeace in september actie voerde, zegt
Oostzee kabeljauw en zwaardvis te hebben verwijderd. Ook Jumbo heeft
aangegeven onder meer roodbaars, wijting en zwaardvis te hebben
verwijderd. Albert Heijn, Sligro Food Group (o.a Em-Te en Golff) en
Super de Boer zijn al een stap verder en werken aan een transparant
duurzaam inkoopbeleid.
Van roofvissen als de tonijn, kabeljauw en zwaardvis is sinds 1950
negentig procent verdwenen. Wetenschappers voorspellen dat als de
huidige visserij niet verandert, er over veertig jaar geen eetbare vis
meer in de zeeën zit. Greenpeace eist dat alle supermarkten actief
werk maken van een duurzaam inkoopbeleid voor vis. Omdat supermarkten
vis inkopen vanuit de hele wereld kunnen zij bewust kiezen voor vis
van duurzame kweek en visserij. Daarnaast is meer bescherming nodig om
het leven in zee de kans te geven om te herstellen. Daarom roept
Greenpeace overheden op om een netwerk van zeereservaten in te
stellen.
Vissen die volgens Greenpeace moeten worden verwijderd uit het
schap:
Heek (Europees en Argentijns), Heilbot (Atlantisch), Kabeljauw
(Atlantisch), Marlijn, Paling (Europees wild en gekweekt), Roodbaars
(Atlantisch), Sardien (Middellandse zee), Schol (Noordoost
Atlantisch), Tong (Noordoost Atlantisch), Tonijn (blauwvin, geelvin,
groot-oog), Tropische garnaal (wild en kweek), Wijting (Noordoost
Atlantisch), Zalm (wild Atlantisch), Zeeduivel (Atlantisch), Zeewolf
(Atlantisch), Zwaardvis
zie voor meer actuele ontwikkelingen www.maakschoonschap.nl
Contact informatie
---
Mariette van Schaik, persvoorlichting Greenpeace Nederland, 06
21296904 of 06-21296895
Femke Nagel, campagneleider oceanen Greenpeace Nederland 06-2127
6860