Universiteit van Tilburg

30 november 2007

IT-management op verkeerde leest geschoeid

Promotie econoom Harry Hendrickx over de praktijk van CIO's

Het IT-management is te veel gericht op de organisatiestructuur en te weinig op sociale processen. Dat concludeert de econoom Harry Hendrickx in het proefschrift dat hij op 11 december verdedigt aan de Universiteit van Tilburg. Hendrickx ontwikkelde een model voor het managen van interacties in de digitale wereld.

Digitale technologie heeft de communicatie en informatieverstrekking in bedrijven grondig veranderd. Wie beschikt over welke informatie wordt niet langer bepaald door de organisatiestructuur: iedereen kan alle informatie verzamelen. Tegelijkertijd is het aantal sociale relaties per medewerker explosief toegenomen. Als gevolg daarvan moeten managers hun werkwijze aanpassen. De econoom Harry Hendrickx onderzocht op grond van interviews met CIO's (Chief Information Officers) hoe managers daarmee omgaan.

De geïnterviewde CIO's gaven tien probleemgebieden aan waaruit volgens Hendrickx blijkt dat de IT-sector de afgelopen decennia over het algemeen het verkeerde managementparadigma heeft gehanteerd. De probleemgebieden, waaronder medewerker zelfmanagement, grote programma's besturen, uitoefening en acceptatie van autoriteit, hebben voornamelijk betrekking op sociale processen. De tot nu toe voorgestelde oplossingen zijn daarentegen vooral gericht op de structuur van de organisatie of de besluitvorming. De aandacht zou dus veel meer moeten uitgaan naar sociale processen, betoogt Hendrickx: "De IT-functie is uiteindelijk mensenwerk." Volgens hem zouden IT-managers meer op de houding van werknemers en het bereiken van effectiviteit van interactie kunnen inspelen. Hij heeft hiervoor in de literatuur diverse concepten gevonden die ondersteuning kunnen bieden. Verbeteren van de interactie levert meer op dan louter op economische output sturen. Het leidt bovendien tot kennistoename, ontwikkeling van persoonlijke waarden en een andere machtsbalans, factoren die een directe impact hebben op de effectiviteit van interacties.

Interactiemanagement
Interactiemanagement is de beste manier om grip te krijgen op de IT-functie, aldus de promovendus. Succes wordt alleen bereikt als er vertrouwen bestaat in de interacties. Maar deze managementbenadering vereist wel twee belangrijke interventies van CIO's: het tonen van leiderschap en het werknemers de gelegenheid bieden om te leren (learning on the job). Hendrickx' onderzoek mondde uit in een model voor interactiemanagement, de specificatie van situaties waarin de toepassing door de IT-manager nuttig is en concepten die de manager kan gebruiken om het toe te passen.

Harry H.M. Hendrickx (1953, Horst) studeerde Economie aan de Universiteit van Tilburg en werkt sinds 1985 in de IT-sector, eerst als marketeer en vervolgens als consultant op het scheidingsvlak van business en IT, en steeds in state of the art ontwikkelingen. Hij richtte zich in het bijzonder op bedrijfsarchitectuur en was initiator en bestuurslid van het Nederlandse Architectuur Forum van 2001 tot 2006. In 2007 werd hij Chief Technology Officer bij EDS.