Alleen het logo van ABN-AMRO kleurt Groen


Sponsoring klimaatfilm `The 11th Hour' door ABN AMRO ongepast

AMSTERDAM, 20071210 -- DWARS Amsterdam, de jongerenorganisatie van GroenLinks, vindt sponsoring van de klimaatfilm `The 11th Hour' door ABN AMRO ongepast. Mede dankzij ABN AMRO kunnen scholieren in Amsterdam gratis naar de laatste klimaatfilm geregisseerd door Leonardo DiCaprio. Uit diverse onderzoeken blijkt echter dat ABN AMRO de minst groene bank van Nederland is.

ABN AMRO probeert door de sponsoring haar imago als groene bank op te vijzelen. DWARS betreurt het dat dit via een symbolische sponsoring gaat. ABN AMRO belegt op jaarbasis zo'n 43 miljard euro van haar portefeuille in de productie van kolen en olie. Slechts 1,4 miljard euro gaat naar investeringen in groene energie. Dit staat haaks op de grote betrokkenheid op duurzaamheidsgebied die ABN AMRO zichzelf toedicht.

DWARS Amsterdam is niet tegen het gratis vertonen van de film aan scholieren in Amsterdam. Wel vindt DWARS het ongepast dat bedrijven zoals ABN AMRO de klimaathype gebruiken voor commercieel succes. Willen we echt iets doen aan klimaatverandering, dan zal er daadwerkelijk groen en verantwoord geïnvesteerd moeten worden.





Ingezonden persbericht