VVD


10-12-2007

ROC's 52 weken per jaar open en invoeren pre-pabotrajecten

Ineke Dezentjé heeft vandaag bij Goedemorgen Nederland twee belangrijke voorstellen aangekondigd om de kwaliteit in het mbo een aanzienlijke impuls te geven.

Ten eerste stelt de VVD voor om ROC's niet 40, maar 52 weken per jaar open te stellen.

Ineke Dezentjé: "ROC's zijn méér dan alleen een onderwijsinstelling. Het moet een `community college' zijn, een leerpark waar expertise, praktijk, voorlichting en begeleiding samenkomen. Het MBO is verweven met de beroepspraktijk, in samenwerking met het (lokale) bedrijfsleven. De maatschappij draait 52 weken per jaar door. Het wordt door deelnemers, cursisten en bedrijfsleven als belemmerend ervaren dat de instellingen slechts 40 weken geopend zijn. En als je aansluiting zoekt bij het bedrijfsleven kan een kapper, supermarkt of garage in zo'n leerpark natuurlijk niet op vrijdag om half vier dicht gaan, of in de zomer twee maanden gesloten zijn."

De VVD wil de staatssecretaris voorstellen bindende afspraken met de ROC's te maken over het gedurende het hele jaar openstellen van deze instellingen. Het ROC zou dan een `community college' zijn, waar iedereen gebruik kan maken van verschillende diensten. Bijkomend voordeel is dat het voor de ROC's een stuk eenvoudiger wordt te voldoen aan de 850-urennorm die geldt voor het MBO.

Ook komt de VVD met een voorstel voor invoering van pre-pabotrajecten.

De uitval op de pabo's is, zeker sinds de terechte invoering van de reken- en taaltoetsen en het bindend studieadvies, zeer hoog. De overstap van het MBO naar het HBO blijkt te groot, studenten struikelen over het niveau. Het is, met het oog op het dreigende lerarentekort (ook in het basisonderwijs) van groot belang dat er voldoende afgestudeerden van de pabo's blijven komen.

De VVD stelt voor om pre-pabotrajecten in te voeren waarin de deelnemer in het MBO in het laatste half jaar, in extra studietijd, wordt voorbereid op de overstap.

Ineke Dezentjé: "Het traject is een samenwerkingsverband tussen een MBO- en een HBO-instelling. De MBO-deelnemer kan zich in het traject goed oriënteren op de overstap en wordt bijgespijkerd waar dat nodig is. Zo wordt de deelnemer voorbereid op de reken- en taaltoetsen en op de inhoud van de pabo-opleiding. Dit moet de uitval bij de pabo's terug laten lopen."

De verantwoordelijkheid van het MBO houdt immers niet op bij het opleiden voor het eindexamen, het moet leerlingen klaarstomen voor vervolgonderwijs, òf zo naadloos mogelijk voorbereiden op de arbeidsmarkt.