10-12-2007
ROC's 52 weken per jaar open en invoeren pre-pabotrajecten
Ineke Dezentjé heeft vandaag bij Goedemorgen Nederland twee
belangrijke voorstellen aangekondigd om de kwaliteit in het mbo een
aanzienlijke impuls te geven.
Ten eerste stelt de VVD voor om ROC's niet 40, maar 52 weken per jaar
open te stellen.
Ineke Dezentjé: "ROC's zijn méér dan alleen een onderwijsinstelling.
Het moet een `community college' zijn, een leerpark waar expertise,
praktijk, voorlichting en begeleiding samenkomen. Het MBO is verweven
met de beroepspraktijk, in samenwerking met het (lokale)
bedrijfsleven. De maatschappij draait 52 weken per jaar door. Het
wordt door deelnemers, cursisten en bedrijfsleven als belemmerend
ervaren dat de instellingen slechts 40 weken geopend zijn. En als je
aansluiting zoekt bij het bedrijfsleven kan een kapper, supermarkt of
garage in zo'n leerpark natuurlijk niet op vrijdag om half vier dicht
gaan, of in de zomer twee maanden gesloten zijn."
De VVD wil de staatssecretaris voorstellen bindende afspraken met de
ROC's te maken over het gedurende het hele jaar openstellen van deze
instellingen. Het ROC zou dan een `community college' zijn, waar
iedereen gebruik kan maken van verschillende diensten. Bijkomend
voordeel is dat het voor de ROC's een stuk eenvoudiger wordt te
voldoen aan de 850-urennorm die geldt voor het MBO.
Ook komt de VVD met een voorstel voor invoering van pre-pabotrajecten.
De uitval op de pabo's is, zeker sinds de terechte invoering van de
reken- en taaltoetsen en het bindend studieadvies, zeer hoog. De
overstap van het MBO naar het HBO blijkt te groot, studenten
struikelen over het niveau. Het is, met het oog op het dreigende
lerarentekort (ook in het basisonderwijs) van groot belang dat er
voldoende afgestudeerden van de pabo's blijven komen.
De VVD stelt voor om pre-pabotrajecten in te voeren waarin de
deelnemer in het MBO in het laatste half jaar, in extra studietijd,
wordt voorbereid op de overstap.
Ineke Dezentjé: "Het traject is een samenwerkingsverband tussen een
MBO- en een HBO-instelling. De MBO-deelnemer kan zich in het traject
goed oriënteren op de overstap en wordt bijgespijkerd waar dat nodig
is. Zo wordt de deelnemer voorbereid op de reken- en taaltoetsen en op
de inhoud van de pabo-opleiding. Dit moet de uitval bij de pabo's
terug laten lopen."
De verantwoordelijkheid van het MBO houdt immers niet op bij het
opleiden voor het eindexamen, het moet leerlingen klaarstomen voor
vervolgonderwijs, òf zo naadloos mogelijk voorbereiden op de
arbeidsmarkt.
VVD