Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Specsavers biedt hippe vuurwerkbril tegen veel voorkomend oogletsel

Ouders bang voor hun oogappels tijdens afsteken vuurwerk

Huizen, 10 december 2007 - Bijna negen op de tien ouders - zowel moeders áls vaders - houden hun hart vast wanneer hun kinderen rond Oud en Nieuw de straat op gaan om vuurwerk af te steken. Daarbij zijn ouders vooral bang voor oogletsel en blindheid (37 procent), gevolgd door brandwonden (30 procent) en het verlies van ledematen (28 procent). Dit blijkt uit een onderzoek dat TNS NIPO in opdracht van Specsavers heeft verricht. In reactie hierop lanceert Specavers Opticiens landelijk de vuurwerkbril. Een hippe bril die vanaf vandaag voor een symbolisch bedrag te koop is bij alle filialen van Specsavers om zo de kans op oogletsel bij het afsteken van vuurwerk tot een minimum te beperken.

In Nederland steekt zeventig procent van de kinderen in de leeftijd 10-16 jaar vuurwerk af. Onder kinderen tot 12 jaar ligt dit percentage iets hoger (tachtig procent). Veel ouders geven toe het eng te vinden dat hun kind vuurwerk afsteekt. Toch zijn negen op de tien vaders en moeders ervan overtuigd dat hun kinderen op een veilige manier vuurwerk afsteken. Wel proberen ze hun kinderen zo goed mogelijk te beschermen. Bijvoorbeeld door het vuurwerk aan te laten steken met een veilige lont en er op toe te zien dat hun kinderen de deur uitgaan in veilige kleding die niet gemakkelijk vlam vat. Ook de kinderen zelf beseffen de gevaren van het afsteken van vuurwerk, zo blijkt uit het onderzoek.

Oogletsel door vuurwerk
Rond de jaarwisseling wordt in Nederland tot twee miljoen kilo vuurwerk afgestoken. En elk jaar weer gebeuren met het afsteken ervan tientalle ongelukken. Maar liefst de helft van de slachtoffers loopt hierbij ernstig oogletsel op. Gezien het grote aandeel van oogletsel onder de jaarlijkse vuurwerkslachtoffers, is ook oogbescherming zeer belangrijk. Daarom brengt Specsavers dit jaar een hippe vuurwerkbril op de markt. Bijna zestig procent van de ouders overweegt de aanschaf van zo'n beschermbril en ruim eenderde is van plan dit zeker te doen. Vier op de tien ouders zeggen dat zij hun kinderen zelfs willen verplichten tijdens de jaarwisseling een vuurwerkbril te dragen.

Willy Wartaal
Willy Wartaal - rapper van de Jeugd van Tegenwoordig - heeft de eerste speciaal voor Specsavers ontwikkelde vuurwerkbril in ontvangst genomen en toont dat je met de bril veilig vuurwerk af kan steken én er ook nog eens cool uitziet. De bril is gemaakt van plexiglas en sluit aan alle kanten goed af, waardoor de ogen optimaal beschermd zijn. Bovendien is hij mooi vormgegeven. Niet onbelangrijk als je ervoor wilt zorgen dat zoveel mogelijk kinderen de bril ook daadwerkelijk opzetten.

KNGF Geleidehonden

Specsavers biedt de vuurwerkbril voor vijf euro aan. Twee euro daarvan gaat naar KNGF Geleidehonden. "Huisdieren hebben vaak last van vuurwerk", zegt Wieke de Vries van Specsavers. "Een extra kwetsbare groep zijn blindengeleidehonden en hun baasjes. Een geleidehond kan zijn baas niet omleiden voor het naderende onheil en dat veroorzaakt stress. Op deze sympathieke manier streeft Specsavers naar minder oogletsel door vuurwerk én steunen we een belangrijk goed doel."

Vuurwerk is geen kinderspel

In het onderzoek komen ook kinderen aan het woord. Vier op de tien jongeren zijn het eens met de stelling dat vuurwerk afsteken niet zonder gevaar is. Dit geldt voor ruim een kwart van de jongens en 54 procent van de meisjes. Een ruime meerderheid van de kinderen geeft aan vuurwerk op de juiste manier af te steken. Dit geldt voor acht op de tien jongens en voor bijna negen op de tien meisjes. Toch zijn nog lang niet alle jongeren doordrongen van het nut van goede bescherming bijvoorbeeld in de vorm van een vuurwerkbril. Voor dertig procent van de jongens geldt dat zij tijdens Oud en Nieuw geen beschermende bril willen dragen, terwijl de helft dit wel zou overwegen en 17 procent zet hem sowieso op. Ook hier zijn de meisjes voorzichtiger. Eenderde van hen zegt niet de deur uit te gaan zonder deze speciale bril. Specsavers denkt met Willy Wartaal het perfecte voorbeeld te hebben dat je er ook met de bril heel erg cool uit kunt zien! "Wij hopen dat alle kinderen in Nederland er net zo cool uitzien als Willy met Oud en Nieuw. Zo voorkomen we hopelijk een boel oogletsel", aldus De Vries.


- EINDE PERSBERICHT -

Over Specsavers Opticiens
Specsavers Opticiens is de snelst groeiende groep van opticiens in ons land en heeft internationaal meer dan 800 winkels, waarvan op dit moment 84 winkels in Nederland. De winkels worden geëxploiteerd op 50:50 joint-venture basis onder leiding van een lokale partner/directeur. Specsavers is van mening dat Nederlanders al jaren veel teveel betalen voor een scherpe blik. Met deze filosofie startte het bedrijf in 1997 ook in Nederland. Internationaal verkoopt Specsavers jaarlijks 7,5 miljoen brillen van een hoge kwaliteit tegen een lage prijs. Specsaverswinkels worden geleid door MBO-gediplomeerde opticiens, die uitgebreid oogonderzoek verrichten.

Voor meer informatie (