Gemeente Tilburg
Nummer 07644GO
10 december 2007
Herinrichting Heubergerstraat & Lannerstraat
Terugkoppeling reacties van de inloopavond dinsdag 13 november 2007
De gemeente vindt het belangrijk om u goed te informeren en u op de hoogte te houden
van de vorderingen van het project herinrichting van de Heubergerstraat en de
Lannerstraat. De inloopavond van 13 november is goed bezocht en veel bezoekers hebben
het reactieformulier ingeleverd. Alle reacties worden door de gemeente behandeld en
verwerkt in het ontwerp waar mogelijk. Op dit moment is de gemeente daar nog mee bezig.
Wij informeren u in deze bewonersbrief graag over de stand van zaken.
Nader onderzoek
Om een antwoord te kunnen geven op een aantal reacties is nader onderzoek noodzakelijk.
Op basis van de uitkomst kan de keuze gemaakt worden om tot aanpassingen in het
ontwerp te komen.
Parkeergelegenheid
Veel vragen gaan over het uitbreiden van de parkeergelegenheid. Om te bekijken hoe de
parkeersituatie is, wordt een parkeeronderzoek uitgevoerd. Naar aanleiding van die
resultaten bekijkt een verkeerskundig ontwerper welke aanpassingen mogelijk zijn.
Deze verkeerskundige bekijkt meteen de reacties over de verkeersveiligheid en de positie
van de drempels.
Bomen
In het gepresenteerde ontwerp worden niet alle bomen in de Heubergerstraat vervangen. Er
zijn vragen gekomen om in de gehele Heubergerstraat de bomen te vervangen. De
gemeente zal dit nader onderzoeken. Per boom wordt bekeken hoe vitaal deze is en wat de
te verwachten levensduur is. Ook zijn enkele verzoeken ingediend om een andere
boomsoort te gebruiken voor het herplanten. De soortkeuze zal nogmaals bekeken worden.
Riolering
Verschillende knelpunten over de riolering zijn aan de orde gesteld in de reacties. De
afdeling beheer van de riolering bekijkt nogmaals de situatie in de Heubergerstraat en de
Lannerstraat. Uit nader onderzoek zal blijken welke maatregelen meegenomen worden bij
de uitvoering van de werkzaamheden.
Bereikbaarheid bedrijven tijdens de werkzaamheden.
Bedrijven hebben nadrukkelijk gevraagd om een goede bereikbaarheid tijdens de
werkzaamheden van de herinrichting. Gedurende de uitvoering probeert de gemeente om
bedrijven en woningen zo goed mogelijk bereikbaar te houden. De bedrijven kunnen de
meest actuele informatie over afsluitingen tijdens de werkzaamheden opvragen bij de
toezichthouder. Overlast door werk in uitvoering kunnen wij helaas niet uitsluiten.
Overige vragen
De gemeente zal met Wonen Breburg afspraken maken over een goede oplossing voor de
tegels die het opstapje vormen bij de woningen van Wonen Breburg .
Er is gevraagd om de werkzaamheden uit te breiden tot het wegdek (toegang en
parkeerterrein) van de twee hofjes (Offenbachtstraat en Heubergerstraat) . Dit wordt
nader bekeken.
In deze brief is ingegaan op de veel voorkomende vragen en onderwerpen die uit de
reacties naar voren zijn gekomen. Overige specifieke vragen worden uiteraard ook
behandeld. Bewoners met deze specifieke vragen ontvangen hierover persoonlijk bericht.
Planning uitvoering
Door de uit te voeren onderzoeken en de eventuele aanpassingen van het ontwerp schuift
ook de planning op. De oorspronkelijk geplande uitvoeringsdatum van maart/april 2008
zal niet gehaald worden. De voorlopige planning voor uitvoering van de werkzaamheden
is nu direct na de bouwvak in 2008.
Meer informatie
Hebt u naar aanleiding van deze brief nog vragen, dan kunt u contact opnemen met Frank
van der Schoot, projectleider van het Ingenieursbureau. Hij is bereikbaar via
telefoonnummer 013 - 542 83 98 of per mail frank.van.der.schoot@tilburg.nl.
De gemeente zal u na afronding van de onderzoeken en de gemaakte keuzes wederom per
bewonersbrief informeren over de voortgang.
Bezoekadres
Stadhuisplein 130
Postadres
Postbus 90157
5000 LL Tilburg
Doorkiesnummer
013 542 83 98