Gemeente Tilburg

Nummer 07644GO
10 december 2007

Herinrichting Heubergerstraat & Lannerstraat

Terugkoppeling reacties van de inloopavond dinsdag 13 november 2007

De gemeente vindt het belangrijk om u goed te informeren en u op de hoogte te houden van de vorderingen van het project herinrichting van de Heubergerstraat en de Lannerstraat. De inloopavond van 13 november is goed bezocht en veel bezoekers hebben het reactieformulier ingeleverd. Alle reacties worden door de gemeente behandeld en verwerkt in het ontwerp waar mogelijk. Op dit moment is de gemeente daar nog mee bezig. Wij informeren u in deze bewonersbrief graag over de stand van zaken.

Nader onderzoek
Om een antwoord te kunnen geven op een aantal reacties is nader onderzoek noodzakelijk. Op basis van de uitkomst kan de keuze gemaakt worden om tot aanpassingen in het ontwerp te komen.

Parkeergelegenheid
Veel vragen gaan over het uitbreiden van de parkeergelegenheid. Om te bekijken hoe de parkeersituatie is, wordt een parkeeronderzoek uitgevoerd. Naar aanleiding van die resultaten bekijkt een verkeerskundig ontwerper welke aanpassingen mogelijk zijn. Deze verkeerskundige bekijkt meteen de reacties over de verkeersveiligheid en de positie van de drempels.

Bomen
In het gepresenteerde ontwerp worden niet alle bomen in de Heubergerstraat vervangen. Er zijn vragen gekomen om in de gehele Heubergerstraat de bomen te vervangen. De gemeente zal dit nader onderzoeken. Per boom wordt bekeken hoe vitaal deze is en wat de te verwachten levensduur is. Ook zijn enkele verzoeken ingediend om een andere boomsoort te gebruiken voor het herplanten. De soortkeuze zal nogmaals bekeken worden.

Riolering
Verschillende knelpunten over de riolering zijn aan de orde gesteld in de reacties. De afdeling beheer van de riolering bekijkt nogmaals de situatie in de Heubergerstraat en de Lannerstraat. Uit nader onderzoek zal blijken welke maatregelen meegenomen worden bij de uitvoering van de werkzaamheden.

Bereikbaarheid bedrijven tijdens de werkzaamheden. Bedrijven hebben nadrukkelijk gevraagd om een goede bereikbaarheid tijdens de werkzaamheden van de herinrichting. Gedurende de uitvoering probeert de gemeente om bedrijven en woningen zo goed mogelijk bereikbaar te houden. De bedrijven kunnen de meest actuele informatie over afsluitingen tijdens de werkzaamheden opvragen bij de toezichthouder. Overlast door werk in uitvoering kunnen wij helaas niet uitsluiten.

Overige vragen
De gemeente zal met Wonen Breburg afspraken maken over een goede oplossing voor de tegels die het opstapje vormen bij de woningen van Wonen Breburg .

Er is gevraagd om de werkzaamheden uit te breiden tot het wegdek (toegang en parkeerterrein) van de twee hofjes (Offenbachtstraat en Heubergerstraat) . Dit wordt nader bekeken.

In deze brief is ingegaan op de veel voorkomende vragen en onderwerpen die uit de reacties naar voren zijn gekomen. Overige specifieke vragen worden uiteraard ook behandeld. Bewoners met deze specifieke vragen ontvangen hierover persoonlijk bericht. Planning uitvoering

Door de uit te voeren onderzoeken en de eventuele aanpassingen van het ontwerp schuift ook de planning op. De oorspronkelijk geplande uitvoeringsdatum van maart/april 2008 zal niet gehaald worden. De voorlopige planning voor uitvoering van de werkzaamheden is nu direct na de bouwvak in 2008.

Meer informatie
Hebt u naar aanleiding van deze brief nog vragen, dan kunt u contact opnemen met Frank van der Schoot, projectleider van het Ingenieursbureau. Hij is bereikbaar via telefoonnummer 013 - 542 83 98 of per mail frank.van.der.schoot@tilburg.nl. De gemeente zal u na afronding van de onderzoeken en de gemaakte keuzes wederom per bewonersbrief informeren over de voortgang.

Bezoekadres
Stadhuisplein 130
Postadres
Postbus 90157
5000 LL Tilburg
Doorkiesnummer
013 542 83 98