Online verkopen schieten omhoog met Sinterklaas

10/12/2007 16:37



Creative Venue BV



Omzet bol.com naar nieuw hoogtepunt

Nieuwegein, 10 december 2007 - Nederlanders hebben met Sinterklaas massaal online boeken, muziek en elektronica en accessoires gekocht. De dagomzetten bij bol.com hebben de afgelopen twee weken alle eerdere doen verbleken. De online verkopen stegen met 60% ten opzichte van 2006. Dit jaar waren nieuwe en klassieke kinderboeken, culinaire toppers van onder andere Jamie Oliver en accessoires die een persoonlijke identiteit en meerwaarde geven aan elektronische producten zoals PC's, iPods en games de verkoophits.

Er waren vorige week diverse 'piekuren' waarin er elke seconde een product voor het Sinterklaasfeest werd aangekocht bij bol.com. Dat leidde tot omzetten van meer dan een miljoen euro per dag. In 2006 boekte bol.com over het hele jaar een omzet van 107 miljoen euro.

Daniel Ropers, directeur van bol.com licht toe: "We zien dat consumenten het gemak van online winkelen echt ontdekken, juist in een periode dat de winkels overvol zijn, lange wachtrijen kennen, artikelen vaak snel uitverkocht zijn en er weinig tijd is voor uitgebreid winkelen. De combinatie van onze snelle (24-uurs) levering, thuis, op het werk of op elk gewenst afleveradres in Nederland, met een keuze uit bijna 2 miljoen producten blijkt fantastisch te werken."

Wat is populair?
Kinderboeken zijn deze feestmaand populairder dan ooit. "Harry Potter en de relieken des doods" prijkt bovenaan de hitlijst. Bol.com verwacht dat ook het boek "Hoe overleef ik met/zonder vrienden" van Francine Oomen, "Woezel en Pip deel 3 Op vakantie" van Guusje Nederhorst en de onverwoestbare klassieker "De Griezels" van Roald Dahl met kerst veel cadeau gedaan zullen worden.

In het segment algemene boeken blijven gezond en lekker eten onverminderd populair. De nieuwste van Sonja Bakker en Jamie Oliver's "Thuis bij Jamie" prijken op veel verlanglijstjes, zo blijkt inmiddels uit de verkoopcijfers.

Bol.com signaleert de trend dat accessoires waarmee de computer een persoonlijke meerwaarde krijgt, ook tijdens de kerstperiode, in grote aantallen cadeau gedaan zullen worden. De consument wil zijn spelcomputer, PC, laptop, iPod of digitale camera steeds meer laten aansluiten op zijn eigen voorkeuren en stijl. Door accessoires zoals de speciale Power Adapters voor de iPod, extra geheugen voor de digitale camera of een handige notebooktas kan de consument zijn elektronica maximaal benutten.

November: prijzenmaand
Naast de recordomzetten viel bol.com afgelopen weken zelf ook in de prijzen. De Nederlandse consument verkoos de mediawinkel voor de tweede keer op rij tot "Beste Webwinkel van Nederland". En als snelst groeiend bedrijf van de provincie Utrecht ontving bol.com de FD Gazellen Award.