Nieuwsbericht Watersportverbond
10-12-2007
Watersportverbond wil overleg over gevraagde spitssluiting
Het Watersportverbond wil overleg met de Minister van Verkeer en
Waterstaat over de sluiting van bruggen tijdens de spitsuren voor de
recreatievaart. PvdA-Tweede Kamer lid Lia Roefs heeft vorige week
nogmaals bij de Minister op zon spitssluiting aangedrongen.
Het Watersportverbond erkent dat er sprake is van een
mobiliteitsprobleem in ons land, maar vraagt zich af welk aandeel
brugopeningen daadwerkelijk hebben in het mobiliteitsvraagstuk. Ze
verwacht zeker niet dat met een spitssluiting van bruggen voor
recreatievaarders dit probleem wordt opgelost. Overigens is bij
bruggen in snelwegen het aantal openingen nu al uiterst summier.
Uiteraard is het bouwen van aquaducten volgens het Watersportverbond
de meest effectieve en duurzame manier om het mobiliteitsprobleem aan
te pakken. Realisering daarvan is echter vaak een kwestie van lange
termijn. In de tussentijd zijn maatwerk-oplossingen nodig, waarbij de
diverse belangen zorgvuldig worden afgewogen. Er zijn meer maatregelen
dan rigoureuze spitssluitingen denkbaar om de overlast voor auto- of
scheepvaartverkeer te beperken. Betere communicatie, stimuleren
konvooivaart, technische aanpassingen aan de installatie en
uitbreiding van wachtsteigers kunnen al veel problemen voorkomen.
Het Watersportverbond verwacht, dat er door het minder vaak openen van
bruggen nieuwe problemen op de vaarwegen zullen ontstaan, zoals
ophoping van wachtende boten, een daardoor toenemend gebrek aan
voldoende afmeervoorzieningen en mogelijke conflicten tussen
pleziervaart en beroepsvaart als gevolg van ruimtegebrek. Uiteindelijk
leidt dat tot een afnemende veiligheid op de waterwegen.
Spitssluiting is geen nieuw gegeven. Voor tal van bruggen is al vele
jaren sprake van een beperkte bediening voor de pleziervaart tijdens
de spits en tegelijkertijd wel een permanente bediening voor de
beroepsvaart. In die gevallen kan de pleziervaart altijd meevaren als
een beroepsvaartboot buiten de vaste bedieningstijden passeert. Als de
Tweede Kamer dit wil gaan uitsluiten tijdens de spits, dan wordt er
een onaanvaardbare scheiding tussen beide sectoren aangebracht.
Wellicht is de Tweede Kamer onvoldoende bekend met de bestaande
regelingen en afspraken op het gebied van brug- en sluisbediening en
de grote economische betekenis van de pleziervaart.
Het Watersportverbond heeft een goede verstandhouding en
overlegsituatie met zowel het Ministerie van Verkeer en Waterstaat,
als de onderdelen van Rijkswaterstaat waar normaliter dit soort
onderwerpen besproken worden. Het Watersportverbond heeft het
onderwerp spitsopeningen (!) inmiddels tot speerpunt van haar
activiteiten voor 2008 verklaard en zal contact opnemen met het
Ministerie van Verkeer en Waterstaat om te komen tot goede
oplossingen.
KNWV