KNWV

Nieuwsbericht Watersportverbond

10-12-2007

Watersportverbond wil overleg over gevraagde spitssluiting

Het Watersportverbond wil overleg met de Minister van Verkeer en Waterstaat over de sluiting van bruggen tijdens de spitsuren voor de recreatievaart. PvdA-Tweede Kamer lid Lia Roefs heeft vorige week nogmaals bij de Minister op zon spitssluiting aangedrongen.

Het Watersportverbond erkent dat er sprake is van een
mobiliteitsprobleem in ons land, maar vraagt zich af welk aandeel brugopeningen daadwerkelijk hebben in het mobiliteitsvraagstuk. Ze verwacht zeker niet dat met een spitssluiting van bruggen voor recreatievaarders dit probleem wordt opgelost. Overigens is bij bruggen in snelwegen het aantal openingen nu al uiterst summier.

Uiteraard is het bouwen van aquaducten volgens het Watersportverbond de meest effectieve en duurzame manier om het mobiliteitsprobleem aan te pakken. Realisering daarvan is echter vaak een kwestie van lange termijn. In de tussentijd zijn maatwerk-oplossingen nodig, waarbij de diverse belangen zorgvuldig worden afgewogen. Er zijn meer maatregelen dan rigoureuze spitssluitingen denkbaar om de overlast voor auto- of scheepvaartverkeer te beperken. Betere communicatie, stimuleren konvooivaart, technische aanpassingen aan de installatie en
uitbreiding van wachtsteigers kunnen al veel problemen voorkomen.

Het Watersportverbond verwacht, dat er door het minder vaak openen van bruggen nieuwe problemen op de vaarwegen zullen ontstaan, zoals ophoping van wachtende boten, een daardoor toenemend gebrek aan voldoende afmeervoorzieningen en mogelijke conflicten tussen
pleziervaart en beroepsvaart als gevolg van ruimtegebrek. Uiteindelijk leidt dat tot een afnemende veiligheid op de waterwegen.

Spitssluiting is geen nieuw gegeven. Voor tal van bruggen is al vele jaren sprake van een beperkte bediening voor de pleziervaart tijdens de spits en tegelijkertijd wel een permanente bediening voor de beroepsvaart. In die gevallen kan de pleziervaart altijd meevaren als een beroepsvaartboot buiten de vaste bedieningstijden passeert. Als de Tweede Kamer dit wil gaan uitsluiten tijdens de spits, dan wordt er een onaanvaardbare scheiding tussen beide sectoren aangebracht. Wellicht is de Tweede Kamer onvoldoende bekend met de bestaande regelingen en afspraken op het gebied van brug- en sluisbediening en de grote economische betekenis van de pleziervaart.

Het Watersportverbond heeft een goede verstandhouding en
overlegsituatie met zowel het Ministerie van Verkeer en Waterstaat, als de onderdelen van Rijkswaterstaat waar normaliter dit soort onderwerpen besproken worden. Het Watersportverbond heeft het
onderwerp spitsopeningen (!) inmiddels tot speerpunt van haar
activiteiten voor 2008 verklaard en zal contact opnemen met het Ministerie van Verkeer en Waterstaat om te komen tot goede
oplossingen.