Senternovem
Nieuws
07-12-2007 | Nieuw leven voor binnenvaart
De binnenvaart telt steeds minder kleine schepen. Dat is zonde, want
juist kleine schepen kunnen goed concurreren met het wegvervoer.
Daarom onderzoeken vier bedrijven in opdracht van het ministerie van
Verkeer en Waterstaat de haalbaarheid van innovatieve plannen om de
binnenvaart op kleine vaarwegen nieuw leven in te blazen.
Dag van Maarssen Eerder dit jaar daagde het ministerie van V&W het
bedrijfsleven uit om met ideeën te komen voor een `revival' van de
kleine binnenvaart. Dat leverde tien voorstellen op. Na rijp beraad
van een onafhankelijke beoordelingscommissie mogen vier ondernemers
een haalbaarheidsonderzoek naar hun idee doen. Dat gebeurt binnen het
SBIRprogramma (Small Business Innovation Research). Daarin is in
totaal 900.000 euro beschikbaar voor innovatieve ideeën. Na de
haalbaarheidsstudies worden in de eerste helft van 2008 de twee ideeën
met het grootste marktpotentieel geselecteerd voor doorontwikkeling.
Mercurius Scheepvaart B.V. stelt voor nieuw personeel te werven door
een opleiding en interessante werkomgeving te bieden voor mensen die
van buiten de binnenvaart komen. Mede hierdoor moeten 25 nieuwe
multi-inzetbare kleine binnenvaartschepen in de vaart kunnen worden
gebracht.
Dutch Logistic Development B.V. wil een nieuw logistiek concept
realiseren: de inzet van kleine, koppelbare eenheden, die afzonderlijk
zelfs de kleinste binnenwateren kunnen bedienen met een minimale
emissie. Dat maakt het concept ook interessant voor binnensteden met
een knellende luchtkwaliteitsproblematiek. Directeur Henk Blaauw:
"Binnenkort komt het projectteam voor het eerst samen. Daarin zitten
ook onder andere de belangenvereniging voor verladers EVO, verlader
Nutreco, Loovers Rondvaarten uit Amsterdam, de dienst binnenwateren
Amsterdam en een scheepswerf. Begin 2008 start het
haalbaarheidsonderzoek."
Inland Terminal Veghel B.V. kwam met het idee om grote en kleine
vaarwegen te koppelen door `slimme' overgangspunten te creëren. Bij
deze `hubs' wordt lading van grote schepen overgeslagen op kleine
schepen, die het resterende traject naar de ontvanger afleggen. Dat is
bijvoorbeeld interessant voor grondstoffen voor veevoer uit
Oost-Europa en ophoogzand. Directeur Michel van Dijk: "Het grote
voordeel is dat kleine schepen alleen worden ingezet waar ze efficiënt
en echt nodig zijn: op kleine vaarwegen. Ik ben blij met de
ondersteuning vanuit het SBIR-programma. Het is een echt
uitvoeringsinstrument."
Aquatiel Consulting & Services B.V. wil een waarborgfonds realiseren
voor investeringen in nieuwe kleine schepen. Zo'n fonds biedt
ondernemer en financier extra zekerheid bij investeringen. Directeur
Martin van Dijk: "Daarom heet het project `Financieel wrijfhout aan
boord'. Het waarborgfonds heeft een bufferfunctie om kleine schepen
meer armslag te geven. In december starten we met het
haalbaarheidsonderzoek. Volgend jaar volgt eventueel de
realisatiefase. Die gefaseerde opzet is één van de redenen waarom ik
positief ben over het SBIR-programma.
Bron
Innovatiekrant, december 2007
Externe links
Klik hier voor de innovatiekrant.