Senternovem


Nieuws

07-12-2007 | Nieuw leven voor binnenvaart

De binnenvaart telt steeds minder kleine schepen. Dat is zonde, want juist kleine schepen kunnen goed concurreren met het wegvervoer. Daarom onderzoeken vier bedrijven in opdracht van het ministerie van Verkeer en Waterstaat de haalbaarheid van innovatieve plannen om de binnenvaart op kleine vaarwegen nieuw leven in te blazen.

Dag van Maarssen Eerder dit jaar daagde het ministerie van V&W het bedrijfsleven uit om met ideeën te komen voor een `revival' van de kleine binnenvaart. Dat leverde tien voorstellen op. Na rijp beraad van een onafhankelijke beoordelingscommissie mogen vier ondernemers een haalbaarheidsonderzoek naar hun idee doen. Dat gebeurt binnen het SBIRprogramma (Small Business Innovation Research). Daarin is in totaal 900.000 euro beschikbaar voor innovatieve ideeën. Na de haalbaarheidsstudies worden in de eerste helft van 2008 de twee ideeën met het grootste marktpotentieel geselecteerd voor doorontwikkeling.

Mercurius Scheepvaart B.V. stelt voor nieuw personeel te werven door een opleiding en interessante werkomgeving te bieden voor mensen die van buiten de binnenvaart komen. Mede hierdoor moeten 25 nieuwe multi-inzetbare kleine binnenvaartschepen in de vaart kunnen worden gebracht.

Dutch Logistic Development B.V. wil een nieuw logistiek concept realiseren: de inzet van kleine, koppelbare eenheden, die afzonderlijk zelfs de kleinste binnenwateren kunnen bedienen met een minimale emissie. Dat maakt het concept ook interessant voor binnensteden met een knellende luchtkwaliteitsproblematiek. Directeur Henk Blaauw: "Binnenkort komt het projectteam voor het eerst samen. Daarin zitten ook onder andere de belangenvereniging voor verladers EVO, verlader Nutreco, Loovers Rondvaarten uit Amsterdam, de dienst binnenwateren Amsterdam en een scheepswerf. Begin 2008 start het haalbaarheidsonderzoek."

Inland Terminal Veghel B.V. kwam met het idee om grote en kleine vaarwegen te koppelen door `slimme' overgangspunten te creëren. Bij deze `hubs' wordt lading van grote schepen overgeslagen op kleine schepen, die het resterende traject naar de ontvanger afleggen. Dat is bijvoorbeeld interessant voor grondstoffen voor veevoer uit Oost-Europa en ophoogzand. Directeur Michel van Dijk: "Het grote voordeel is dat kleine schepen alleen worden ingezet waar ze efficiënt en echt nodig zijn: op kleine vaarwegen. Ik ben blij met de ondersteuning vanuit het SBIR-programma. Het is een echt uitvoeringsinstrument."

Aquatiel Consulting & Services B.V. wil een waarborgfonds realiseren voor investeringen in nieuwe kleine schepen. Zo'n fonds biedt ondernemer en financier extra zekerheid bij investeringen. Directeur Martin van Dijk: "Daarom heet het project `Financieel wrijfhout aan boord'. Het waarborgfonds heeft een bufferfunctie om kleine schepen meer armslag te geven. In december starten we met het haalbaarheidsonderzoek. Volgend jaar volgt eventueel de realisatiefase. Die gefaseerde opzet is één van de redenen waarom ik positief ben over het SBIR-programma.

Bron

Innovatiekrant, december 2007

Externe links

Klik hier voor de innovatiekrant.