Persbericht
Datum 10 december 2007 Kenmerk 219
Amsterdamse scholen kiezen voor integrale aanpak homo-emancipatie
Op 6 december jl. kwamen scholen van het Amsterdamse voortgezet onderwijs bijeen op een studiemiddag over 'omgangsvormen en diversiteit'. De middag vloeit rechtstreeks voort uit de subsidie die de gemeente Amsterdam in 2007 aan de Vereniging OSVO (Vereniging Schoolbesturen VO) gaf om intolerantie ten aanzien van homo's tegen te gaan en homo-emancipatie te bevorderen. Het doel van het project is leerlingen te leren, onderling en ten aanzien van hun docenten en leefomgeving, respectvol om te gaan met diversiteit, in het bijzonder ten opzichte van homo's. Directies, docenten en onderwijs ondersteunend personeel kregen in workshops methodes en vormen aangereikt die zij kunnen toepassen om adequaat om te gaan met intolerantie.
Hans Dankaart, secretaris van de Vereniging OSVO: "Veiligheid staat bij ons hoog op de agenda. De Amsterdamse scholen werken al jaren samen in een netwerk om de veiligheid te bevorderen: het VIOS (Veilig In en Om School). Elke school heeft een coördinator die verantwoordelijk is voor een veiligheidsplan. Door dit diversiteitproject volledig met het VIOS-expertisecentrum te integreren, voorkomen we dat scholen het ervaren als de zoveelste externe aanbieder. Dit project lijkt vooral succesvol omdat we de ondersteuning rond homoseksualiteit opnemen in het reguliere omgangsvormenbeleid."
De studiemiddag is georganiseerd door Empowerment, kenniscentrum homoseksualiteit en onderwijs, in samenwerking met het expertisecentrum VIOS, in opdracht van OSVO en de Dienst Maatschappelijke Ontwikkeling van de gemeente Amsterdam. Stedelijke organisaties zoals het Meldpunt Discriminatie Amsterdam en de GGD Amsterdam zijn ook bij de invulling van de integrale aanpak betrokken. Empowerment heeft in nauwe samenwerking met de Anne Frank Stichting, Mexx-it en het COC Amsterdam gekozen voor een 'brede aanpak' om zo het onderwerp homo-emancipatie bespreekbaar te maken en in te bedden in het reguliere veiligheidsbeleid. Op de studiemiddag zijn diverse methoden en activiteiten van deze verschillende organisaties in samenhang aangeboden naast veertig mogelijke actiepunten op het terrein van diversiteit. Als vervolg op de studiemiddag kunnen scholen hieruit een keuze maken en is ook individuele ondersteuning en/of training op schoolniveau mogelijk.
Wethouder Buyne van (homo)emancipatie omarmt het project om homo-emancipatie te bevorderen. Buyne: "Intolerantie vind ik een naar woord waarvan ik denk dat de oorzaak ligt aan gebrek aan kennis. Kennis leidt namelijk tot begrip en begrip leidt weer tot respect. Het is dus een goede zaak dat scholen dit serieus nemen en hun leerlingen hierin onderwijzen." Onlangs kondigde wethouder Buyne aan een onderzoek naar homogeweld te zullen starten. Samen met burgemeester Cohen werkt zij aan (homo)emancipatie.
Pb-218
Gemeente Amsterdam