Gunstige resultaten verkeersveiligheidscampagnes

De verkeersveiligheidscampagnes zijn vorig jaar opnieuw goed ontvangen. Het gemiddelde rapportcijfer was een 7,2. Ook wint het overkoepelende concept van de campagnes, 'Daar kan je mee thuis komen', steeds meer aan bekendheid en waardering. Qua houding en gedrag was bij gordels dragen en afstand houden in 2006 een verbetering te zien. Bij de andere vaste campagnethema's - alcohool en fietsverlichting - is het hoge niveau van correect gedrag ook afgelopen jaar vastgehouden. Kortom: Nederlanders vinden veilig rijden niet alleen belangrijk, ze brengen het ook steeds meer in praktijk.

Op basis van de onderzoeksresultaten constateert Rijkswaterstaat dat de combinatie van landelijke massamediale voorlichting, regionale communicatie en handhaving in dezelfde campagneperiode zijn vruchten afwerpt. Dat succes is voor een belangrijk deel te danken aan de intensieve samenwerking tussen het Ministerie van Verkeer en Waterstaat en de betrokken maatschappelijke en bestuurlijke partners, waaronder de provincies, politie/justitie en belangenorganisaties als VVN en BOVAG. Voor de minderheid onder de weggebruikers bij wie het appel op verantwoord verkeersgedrag nog onvoldoende overkomt, is het ministerie bezig met andere maatregelen. Zo komt er eind 2008 voor zware overtreders en recidivisten een verplichte cursus, waarin ze met de gevaren van hun eigen gedrag worden geconfronteerd. Die cursus moeten ze ook zelf betalen. Voorts is op 4 december een aangepast wetsvoorstel naar de Tweede Kamer gestuurd, om bestuurders die binnen 5 jaar voor de tweede keer worden veroordeeld wegens rijden onder invloed van alcohol harder aan te pakken.

Effectiviteit

Het effect van de campagne-inspanningen is gemeten aan de hand van een reeks indicatoren, waaronder kennis, risicobewustzijn, houding en waargenomen gedrag. Bij de vier vaste campagnethema's (rijden onder invloed van alcohol, gordelgebruik, gebruik fietsverlichting en afstand houden) is sinds 2003 sprake van een stabiele of positieve ontwikkeling in het waargenomen gedrag. De over de hele linie gunstige gedragsontwikkeling is in belangrijke mate toe te schrijven aan de combinatie van voorlichting en handhaving, zoals die in de MPCV-campagnes wordt toegepast. Op basis van effectiviteitsinschattingen van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) heeft Rijkswaterstaat berekeningen gemaakt van de mogelijke bijdrage van de campagnes aan de vermindering van het aantal verkeersslachtoffers. Deze berekeningen leveren duidelijke indicaties op dat de sinds 2003 gevolgde campagne-aanpak positief bijdraagt aan de beoogde slachtofferreductie. De berekeningen komen uit op een totale besparing van circa 100 doden en ruim 1.700 ziekenhuisgewonden voor de periode 2003 tot en met 2006. Dat betekent een gemiddelde besparing van 25 doden en 425 ziekenhuisgewonden per jaar.

Bereik

In 2006 ligt het bereik van de vier campagnes op 90% of hoger. Alle campagnes scoren hiermee boven de Postbus 51-benchmark. Sinds 2003 zijn jaarlijks minimaal 9 op de 10 mensen bereikt door elke campagne.

Herinnering

De herinnering van de campagnes uit 2006 varieert van 59% tot 75%. Ook hier liggen de waarden van de MPCV-campagnes hoger dan de Postbus 51-benchmark van 54%.

Boodschapoverdracht

Voor de vier MPCV-campagnes geldt dat bij minimaal 7 van de 10 burgers de boodschap goed is overgekomen. De campagne fietsverlichting heeft de hoogste score met 88%.

Waardering

De gemiddelde waardering van de MPCV-campagnes ligt op 7,2. Agressie in het verkeer scoort iets lager met 7,0, terwijl de Bob-zomercampagne met een 7,3 gewaardeerd werd. Het cijfer voor alle campagnes ligt boven de Postbus 51-benchmark van 6,9.


Noot voor de redactie (