Sdu onderzoek P&O adviseurs plaatst P&O Services Groep in de top drie

10/12/2007 14:34



HSP Reclame en Communicatie BV



Hoe goed zijn dienstverleners eigenlijk? Dat is een belangrijke vraag voor overheden, die nog steeds - volgens critici soms te lichtvaardig - veel belastinggeld besteden aan het inhuren van externe professionals. Het kwaliteitsonderzoek geeft in de desbetreffende brochure "Werken voor de overheid" 2007 van de Sdu het antwoord. Dat is een extract van de meningen van ervaringsdeskundigen binnen de lokale overheid, met name gemeenten. Het is de eerste keer dat de Sdu Uitgevers 'Werken voor de overheid' publiceert en volgens eigen zeggen wordt het een jaarlijks terugkerend fenomeen. Want, stelt Sdu in haar voorwoord: "Op langere termijn worden immers trends en ontwikkelingen zichtbaar". Gemeenten stellen van alle kwaliteitsdimensies het resultaat van de dienstverlening en de kwaliteit van de organisatie voorop. De volgorde van de zeven kwaliteitsaspecten die aan de orde kwamen bij het Sdu onderzoek is naar de mening van de respondenten: 1. Resultaat van de dienstverlening 2. Competenties en kwaliteit van de organisatie 3. Kwaliteit van de dienstverlening 4. Integriteit van de organisatie 5. Kwaliteit van de voorstellen en offertes 6. Reputatie van de organisatie 7. Marktconforme condities en tarieven.

Gemeenten zijn i.h.a. behoorlijk tevreden over hun adviseurs. Met een score van gemiddeld 7.8 mag spreken de gemeenten hun tevredenheid uit over de dienstverleners in dit onderzoek. Het overgrote deel (63%) noemt de dienstverlening goed en 16% zelfs uitstekend. De kwalificatie 'zeer slecht' komt gewoon niet voor. Ca. een vijfde vindt de kwaliteit voor verbetering vatbaar (voor de ICT-branche is dat 1/3). Het rapportcijfer van HRM werving en selectie ligt met 7,9 net boven het gemiddelde. Een algemene conclusie van Sdu is dat de kwaliteit van adviesbureaus op een hoog niveau staat en dat Nederland wat dat betreft in Europa een voorsprong heeft.

Werving en selectiebureaus scoren het hoogst op integriteit. Voor het onderzoek voldeden vijf bureaus aan de criteria. Deze bureaus worden vooral gewaardeerd vanwege hun integriteit (8.0) en de reputatie van hun organisatie (7.9). Over de kwaliteit die wordt geboden is men over het algemeen tevreden. Het totale verschil tussen de bureaus is met minder dan een half punt (0,.46) niet groot. De nummers 1 en 2, Eiffel en PublicSpirit, ontlopen elkaar nauwelijks. Het bureau dat op nummer 3 volgt, P? Services scoort op integriteit zelfs hoger dan de beide koplopers. Na P? Services volgen, als 4 en 5, Leeuwendaal en Yacht Group Nederland.

Einde persbericht

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Ad Anthonissen
Directeur

073-5039320 / 06 51073692