Stichting Harmonisatie Kwaliteitsbeoordeling in de Zorgsector (Stichting HKZ)
* Zorg en welzijn bereikt 1500ste kwaliteitskeurmerk
* Interview Lucille Werner in Impuls
* Nieuwe voorzitter CCvD-Z
* HKZ debat Toonaangevend door Kwaliteit
* HKZ Kwaliteitsdagen 2007-2008
Zorg en welzijn bereikt 1500ste kwaliteitskeurmerk
In december 2007 heeft de Stichting HKZ (Harmonisatie
Kwaliteitsbeoordeling in de Zorgsector) het 1500ste HKZ-certificaat
uitgereikt. Binnen een jaar is een groei van 50% gerealiseerd. Met een
HKZ-certificaat laat een organisatie zien structureel aan meetbare
kwaliteitsverbetering te werken. Dat komt de patiënten in de zorg ten
goede.
Binnen een aantal branches is een sterke groei van het aantal
uitgereikte certificaten te zien. Binnen de gehandicaptenzorg zijn
bijvoorbeeld ruim 30 certificaten verkregen. In de geestelijke
gezondheidszorg zijn dat er ruim 45. Een geweldig resultaat, vindt
Laurie Ickenroth, directeur van stichting HKZ. Als een branche eenmaal
beschikt over de landelijk vastgestelde normen, weten steeds meer
instellingen de waarde van het keurmerk te verbinden aan de eigen
organisatie.
Het HKZ-keurmerk
Om een certificaat te behalen zijn normen opgesteld waaraan een
organisatie moet voldoen. Zo wordt kwaliteit meetbaar. Deze normen
gaan over de wijze waarop aan klanten zorg wordt geleverd en over de
manier waarop de instelling is georganiseerd. Werken aan kwaliteit
vanuit het perspectief van de klant staat hierbij centraal. De normen
van HKZ komen tot stand in overleg met alle betrokkenen uit de
branche: cliëntenorganisaties, zorgverleners, zorgverzekeraars en de
Inspectie voor de Gezondheidszorg.
Gecertificeerden zijn trots
Zorgspectrum, actief in ouderenzorg in Nieuwegein, Houten en Vianen,
ontvangt eind december het officiële certificaat. Mirjam Groenendijk,
voorzitter Raad van Bestuur, vindt dat het voor medewerkers enorm
stimulerend is om externen te laten zien dat we het goed doen.
Directeur Kees Erends van Baalderborg in Hardenberg, een instelling in
de gehandicaptenzorg, zegt: We hadden behoefte om zaken vast te
leggen. Voor onszelf, maar ook omdat het helder is voor ouders van
cliënten. Daarnaast vragen overheid en zorgkantoren steeds vaker naar
certificering. Baalderborg ontving het certificaat in november 2007.
HKZ certificaat geen eindpunt
Of een organisatie aan de normen voldoet wordt vastgesteld door een
onafhankelijke certificatie-instelling. Om de kwaliteit ook in de
toekomst te houden en constant aan de verbeterpunten te werken, komt
de auditor ieder jaar langs voor een beoordeling. Na drie jaar vindt
er opnieuw een toetsing plaats.
Voor toelichting of meer informatie kunt u contact opnemen met:
Linda Verkerk, Stichting HKZ, T: 030-2398022, E: l.verkerk@hkz.nl