De Voorzitter van de Tweede Kamer Postbus 90801
der Staten-Generaal 2509 LV Den Haag
Anna van Hannoverstraat 4
Binnenhof 1 A Telefoon (070) 333 44 44
2513 AA S GRAVENHAGE Fax (070) 333 40 33
www.szw.nl
2513AA22XA
Ons kenmerk UB/DIR/2007/39307
Datum 10 december 2007
Onderwerp zevende halfjaarlijkse rapportage samenwerking
UWV en Belastingdienst
Hierbij bieden wij u de zevende halfjaarlijkse rapportage van het UWV en de Belastingdienst
over de voortgang van de implementatie van Walvis en de (Invoeringswet) Wet financiering
sociale verzekeringen (Wfsv) aan.
Deze halfjaarlijkse rapportage vindt zijn oorsprong in de motie van het lid Weekers c.s.
(Kamerstukken II 2003/04 29529 en 29531, nr. 17) die naar aanleiding van de plenaire
behandeling van het wetsvoorstel Wfsv op 30 juni 2004 is aangenomen.
Voorliggende rapportage is de zevende in een reeks van rapportages, die de periode 2004 tot
en met 2008 betreffen. Deze zevende rapportage ziet op de periode 1 april 2007 tot 1 oktober
2007, inclusief belangrijke ontwikkelingen die na 1 oktober 2007 zijn opgekomen.
Om doublures met de Integrale probleemanalyse (Ipa) (Kamerstukken II 2007/08 31066, nr.
14) te voorkomen hebben de Belastingdienst en het UWV deze zevende rapportage beperkt tot
en toegespitst op de maatregelen ter versterking van de ketenbrede sturing op de
loonaangifteketen en wordt ingegaan op de belangrijkste ontwikkelingen betreffende de korte
termijn maatregelen voor het realiseren van de werkende keten en wordt stilgestaan bij de
stand van zaken van de invoeringsaspecten van Walvis/Wfsv.
Het Expertise Centrum (HEC) is van oordeel dat er terecht veel aandacht is geschonken aan de
verbeteracties in het kader van de Ipa en dat deze vrijwel volledig zijn beschreven. Het huidige
presteren van de loonaangifteketen heeft daardoor minder aandacht gekregen. Wij hebben de
ketenmanager gevraagd in de volgende halfjaarlijkse rapportage meer aandacht te besteden aan
het presteren van de loonaangifteketen.
Het is positief dat HEC de conclusie trekt dat, gegeven de huidige omstandigheden, begin
2008 de voorwaarden kunnen zijn vervuld voor een werkende loonaangifteketen.
In de rapportage vestigen het UWV en de Belastingdienst de aandacht op de volgende punten.
Ons kenmerk UB/DIR/2007/39307
Sturing van de loonaangifteketen
Het UWV en de Belastingdienst geven aan de verdere intensivering van de samenwerking en
de versterking van de ketensturing vorm te hebben gegeven met het inrichten van een
gezamenlijk ketenbureau, dat op één locatie is gehuisvest en dat wordt aangestuurd door één
onafhankelijke ketenmanager met doorzettingsmacht naar beide organisaties. Het ketenbureau
is gestart met (de regie op) het realiseren van de activiteiten zoals in de Ipa benoemd.
Per 1 oktober 2007 hebben het UWV en de Belastingdienst de ketenmanager aangesteld. De
ketenmanager neemt deel aan het kernteamoverleg. Het kernteam bestaat uit het management
van de Belastingdienst, de Raad van Bestuur van het UWV, de eindverantwoordelijke
managers van de betrokken dienstonderdelen en de ketenmanager. Het tweewekelijkse overleg
van het kernteam voorziet in de bestuurlijke aansturing van de loonaangifteketen en de
daarvoor noodzakelijke besluitvorming die voor beide partijen bindend is. De ketenmanager
rapporteert tweewekelijks aan het kernteamoverleg en maandelijks via de DG Belastingdienst
en de voorzitter Raad van Bestuur UWV aan ons en in een driemaandelijks overleg
rechtstreeks aan ons. Deze voortgangsrapportage is, zoals ook HEC aangeeft, aanzienlijk
verbeterd.
Netwerkplanning
In de rapportage is aangegeven dat de netwerkplanning in eerste aanzet globaal van karakter
was en thans is gedetailleerd. Mede op aangeven van HEC is de planning verder uitgewerkt op
onderling verband en samenhang tussen de maatregelen. In zijn oordeel geeft HEC aan dat de
maatregelen nog niet zodanig zijn gegroepeerd dat uit hun onderlinge afhankelijkheden het
kritische pad voor het bereiken van de werkende loonaangifteketen zichtbaar kan worden
gemaakt. HEC adviseert dit wel te doen. Wij hebben de ketenmanager gevraagd hoe hij aan dit
advies tegemoet kan komen.
Normenkader
De Belastingdienst en het UWV hebben een normenkader opgesteld. Dit normenkader geeft
richting aan en stelt kaders voor de sturings- en verantwoordingsrapportage over de
loonaangifteketen. Op dit moment ziet het normenkader alleen op de nominatieve gegevens,
maar wordt nog aangevuld voor de collectieve gegevens. Overeenkomstig onze toezegging
zult u het normenkader voor eind 2007 ontvangen.
HEC adviseert de huidige monitoring van het presteren van de loonaangifteketen zo spoedig
mogelijk, in samenhang met de nadere uitwerking van het normenkader, te completeren zodat
er een compleet inzicht is in het effect van de geïmplementeerde maatregelen op het presteren
van de loonaangifteketen. De ketenmanager zal bij de uitwerking rekening te houden met dit
advies.
---
Ons kenmerk UB/DIR/2007/39307
Korte termijn maatregelen
Wat betreft de korte termijn maatregelen is door het UWV en de Belastingdienst verslag
gedaan van de stand van zaken ultimo oktober 2007.
Voor de afnemers zijn alternatieve voorzieningen getroffen voor periodieke
gegevensleveringen. Hoewel later aangeleverd dan gepland voldoet de aanlevering aan het
CBS. Voor de overige afnemers (het Inlichtingenbureau, de gemeentelijke sociale diensten, het
Pensioenfonds voor Horeca & Catering en de Informatisering Beheer Groep) verloopt dit
proces nog vaak moeizaam.
De terugkoppeling van fouten naar werkgevers is in september 2007 gestart. Bij de
terugkoppeling over de loonaangiftes 2007 wordt nog een beperkt aantal controles uitgevoerd.
De terugkoppeling heeft nog een vrijwillig karakter. Wanneer de controles in de praktijk hun
werking hebben bewezen en deze werkwijze is geborgd zal de inhoudingsplichtige verplicht
worden te corrigeren.
In de rapportage is aangegeven dat, door het achterhalen van de technische oorzaak van het
mislopen bij het verwerken van grote berichten, het aantal succesvol overgedragen berichten
tussen de Belastingdienst en het UWV met meer dan 50% is toegenomen.
Bij de gegevens uit de loonaangifteketen gaat het om de volledigheid, de actualiteit en de
juistheid van de gegevens. Op basis van de zevende halfjaarlijkse rapportage kunnen we
constateren dat de volledigheid en actualiteit van de gegevens zijn toegenomen. Over de
ontwikkeling van de kwaliteit kunnen we op dit moment nog onvoldoende zeggen.
Actuele ontwikkelingen maatregelen in de loonaangifteketen
De extra uitvraag van jaarloongegevens 2006 bij een beperkt aantal inhoudingsplichtigen heeft
er in geresulteerd dat de Belastingdienst 99% van het aantal geraamde inkomstenverhoudingen
de loon- en uitkeringsgegevens heeft ontvangen. Op basis hiervan worden nog dit jaar de
teruggaven van teveel ingehouden inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet (Zvw)
alsmede de teruggave van teveel ingehouden Zvw premies aan direct betrokkenen gerealiseerd.
Bij toekenning van de teruggaaf aan een inhoudingsplichtige moet verrekening plaatsvinden
met het loon of de uitkering van betrokkenen over december 2007. Indien deze verrekening in
2007 niet meer mogelijk is, kan de inhoudingsplichtige deze later via een correctie over
december 2007 alsnog realiseren.
Ook een belangrijk deel van het definitief vaststellen van toeslagen 2006 op basis van de
ontvangen loon- en uitkeringsgegevens wordt nog dit jaar gerealiseerd. Over de voortgang van
het toeslagproces wordt de Kamer geïnformeerd aan de hand van de driemaandelijkse
rapportage die eind november is uitgebracht.
---
Ons kenmerk UB/DIR/2007/39307
Stand van zaken invoering Walvis/Wfsv
De oplevering van het geautomatiseerde aanslagproces bij de Belastingdienst heeft zoals in
eerdere rapportages gemeld vertraging opgelopen. Het handmatig opleggen van
naheffingsaanslagen over 2006 (opbrengst 1,2 miljard) is nagenoeg afgerond. De
Belastingdienst geeft aan met het oog op de knelpunten in de loonaangifteketen en de
vertraagde definitieve beschikkingen voor de gedifferentieerde premiepercentages WAO/Aof
en WGA voor 2006 en 2007 in deze ook in 2007 een coulant beleid te voeren.
De voorbereiding voor de verzending van de WGA beschikkingen voor 2008 zijn in volle
gang. De premieberekening is door het UWV middels de in de Integrale probleemanalyse
voorziene parallel ontwikkelde "fall back" oplossing gedaan. Door UWV zijn 300.000
berekende premiepercentages aangeboden aan de Belastingdienst. Hiervan worden 2.000
gevallen niet geautomatiseerd verwerkt, maar handmatig opgepakt (individuele behandeling).
Op basis van het voorgaande stellen wij vast dat het UWV en de Belastingdienst samen met
het ketenbureau actief werken aan de verbetering van de werkende loonaangifteketen. De
eerste effecten daarvan worden zichtbaar. In de extra rapportage die u half januari 2008 zult
ontvangen zullen we zoveel mogelijk ingaan op de stand van zaken bij de uitvoering van de
integrale probleemanalyse.
De Minister van Sociale Zaken De Staatssecretaris van Financiën,
en Werkgelegenheid,
(J.P.H. Donner) (mr. drs. J.C. de Jager)
Bijlage(n):
Zevende halfjaarlijkse rapportage, 19 november 2007
Brief HEC beoordeling netwerkplanning en voortgangsrapportages, kenmerk
B/503/SES/2007/mf
---
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid