Circuit Park Zandvoort


---

Lammertink Racing wint in Oschersleben

Foto: Chris Schotanus, Essay Produkties.

De "5 Stunden von Oschersleben", de tweede race in de Dutch Winter Endurance Series, is gewonnen door Henk Haane en Dick Waaijenberg in een Porsche 997 GT3 Cup uitkomend voor Lammertink Racing.

De dag werd om 9 uur 's ochtends aangevangen met de vrije training. Op een vochtige baan maakten de coureurs kennis met het 3,6 kilometer lange circuit nabij Magdeburg. Al snel bleek de baan listig te zijn, een feit wat de BMW 120 Diesel van het Mad and Daring team kon bevestigen. Bij het opkomen van het rechte stuk verloor David Broere de controle en eindigde met forse schade in de muur. Broere kon ongedeerd het voertuig verlaten, maar de auto kon niet meer voor aanvang van de race hersteld worden.

Ook de kwalificatie eiste een slachtoffer. Bij het uitkomen van de Hotel Curve spinde Ferdi van Leliveld met zijn Saker Sportscar. Een volgende BMW kon de gespinde Saker niet meer ontwijken en richtte een fikse schade aan. Dit betekende opgave voor de Saker. De pole position werd gegrepen door de Sotrax Albert Motorsport Porsche, gevolgd door de BMW E90 van André de Vries en Sybren van der Goot uitkomend voor JR Motorsport. Henk Haane en Dick Waaienberg trainden met hun Lammertink Porsche naar een fraaie derde positie. Winterkampioenen Rob de Laat en Marcel Broersma hadden zich voor de race op Oschersleben ingeschreven in divisie I met een BMW Compact Modified. Zij kwalificeerden zich al zevende op de starting grid.

Om kwart voor elf ging het veld op weg voor de vijf uur durende slijtageslag. De start verliep zonder problemen. In de Ammann Kurve ging het mis voor de leidende Sotrax Porsche. Bij het uitkomen van de bocht spinde Kees Bouhuys en moest vervolgens als laatste weer zijn weg vervolgen. Opvallend was de opmars van de BMW van Jeffrey den Rooijen en Fred Cavanagh. Echter, naarmate de baan droger werd, zakte de BMW verder terug en na een uur racen moest de auto met een technisch mankement opgeven in de pitstraat.

Op dat moment waren het de teams JR Motorsport en Lammertink Racing die om de leiding streden. Na twee en half uur sloeg het noodlot toe voor de BMW van JR Motorsport. Vanaf een leidende positie moesten zij met technische problemen de pitstraat opzoeken. Toen het probleem verholpen leek, werd de BMW GTR weer op pad gestuurd. Bij het uitrijden van de pits kwam de auto in contact met een achterblijver en kwam tot stilstand langs de baan. Doordat de auto op een onveilige locatie stond, werd de wedstrijd voor enkele minuten geneutraliseerd. Na deze neutralisatie was het de Lammertink Porsche die de chrono's aanvoerde.

Met nog meer dan een uur te gaan, strandde de leidende equipe in divisie IV in de grintbak. Het team van Pauline Zwart, Erik Zwart en Tom Coronel moest langs de kant toekijken hoe Team Innovinci op de overwinning af stevende. Ook de Saker Sportscar van Team Hekker moest met een afgebroken wiel opgeven na contact met een achterblijver.

Ondertussen reed de Lammertink Porsche zonder grote problemen naar de overwinning en zij eindigden daarmee als eerste in divisie I. In de strijd om de derde positie bleef het spannend tussen de Sotrax Porsche en de BMW van De Laat/Broersma. Uiteindelijk werd dit in het voordeel van de Porsche beslist. In divisie II ging de overwinning naar Robert van den Berg en Pim van Riet met een Renault Clio Sport. In de diesel-klasse werd de BMW 120 Diesel van Mad and Daring Racing als eerste afgevlagd. Divisie IV werd gewonnen door Dennis van Wijk en Ruben van Doorn. Door de podium plaats van Sotrax Albert Motorsport, heeft Michael Bleekemolen nu de leiding in het kampioenschap.

Volgende race: Nieuwjaarsrace, 6 januari, Circuit Park Zandvoort - Gratis toegang

Doc Word Document
Grootte: 29.5K bytes

Jpg Hi-res foto
Grootte: 548.9K bytes

Compressed Alle uitslagen in ZIP file Grootte: 1.6M bytes


* Persberichten overzicht

IFRAME: http://ads.cpz.nl/abmw.aspx?z=4&isframe=true&autorotate=true

© Copyright 2007 Circuit Park Zandvoort. ® All rights reserved. | Privacy Policy